18. února 2013

Německý výrobce přípojných vozidel Krone uspořádal loni na konci listopadu v Kasselu další ze svých seminářů, na nichž novinářům přibližuje svá řešení pro určité druhy přeprav. Seminář byl zaměřen na efektivitu velkoobjemových přeprav a jeho účastníci se na něm mohli podrobně seznámit s posledními inovacemi značky Krone v této oblasti.
Jedním z návěsů s všestranným využitím je návěs Mega Liner Multos, který díky možnosti změny výšky střechy může být připojen k tahačům s rozdílnou výškou točny při neustálém dodržení maximální dovolené výšky čtyři metry. Přestože v současnosti se používají nejvíce tahače s točnou ve výšce 1150 milimetrů, budoucnost podle odborníků patří vozidlům s točnou umístěnou 1050 či 930 milimetrů vysoko, která umožní dále zvětšit přepravní objem návěsů. Například právě Multos již nyní dovoluje měnit vnitřní výšku od 2700 do 3000 milimetrů (tedy o 150 milimetrů více než běžný Mega Li-ner) a při nejnižší výšce točny 930 milimet-rů může nabídnout přepravní objem až 100 m3. Právě tato flexibilita je pro dopravce největším přínosem, protože mohou jeden návěs využívat různými způsoby, v závislosti na konkrétní přepravě.
Mega Liner 50 a 880
Pro dopravce, kteří vědí, že budou dlouhodobě potřebovat návěs s větší kapacitou a nevyužili by tak variabilní návěs, jako je Multos, nabízí Krone například Mega Liner 50. Jeho přednosti výrobce shrnuje stručně do tří bodů – přední výška rámu 50 milimetrů, vnitřní výška 3000 milimetrů a celková výška 4000 milimetrů. Jinými slovy: dopravce má k dispozici větší přepravní objem (100 m3) při dodržení závazných vnějších rozměrů. Vozidlo je také certifikováno podle předpisu EN 12642 Code XL a umožňuje jednoduchou, bezpečnou a efektivní obsluhu a manipulaci se zbožím.
Vzhledem k tomu, že návěs vychází ze stejného konceptu jako standardní Mega Liner, vyznačuje se robustním šasi, flexibilními zabezpečovacími prvky nákladu včetně bočního upevňovacího lemu Multi Lock či například hydraulickým zvedáním střechy o 400 milimetrů pro snazší nakládku a vykládku.Jiným typem návěsu Mega Liner je Mega Liner 880, který díky speciální konstrukci podvozku má výšku spojovacího zařízení 880 milimetrů a opět disponuje vnitřní výškou nákladového prostoru 3000 milimetrů při vnější výšce 4000 milimetrů.
Mega Liner Automotive
Návěs Mega Liner Automotive Krone vyvinul přesně podle potřeb dopravců specializujících se na přepravy pro automobilový průmysl. Vyznačuje se například systémem upínání boční plachty EasyTarp, který výrazně urychluje nakládku zboží, hliníkovými profily zapuštěnými vertikálně do bočních plachet či možnostmi nastavení výšky nástavby. Vzhledem k nízké hmotnosti a velkému objemu nákladového prostoru s vnitřní výškou 3000 milimetrů umožňuje tento návěs jak pro dopravu lehčího, tak objemnějšího zboží.
Další výhodou tohoto návěsu je i usnadnění nakládky zboží z boku nadzvednutím střechy, případně i horem po odsunutí horní plachty. Střecha se nadzvedává hydraulicky pomocí zvedacích válců, které jsou integrovány v každém z rohových sloupků. Návěs vyvinutý ve spolupráci s koncernem Daimler je také v souladu předpisem VDI 2700 ff pro vozidla určená pro přepravu nápojů.
Mega Liner Variofloor
Pro flexibilní využití nákladového prostoru a pro přepravu baleného zboží nyní Krone nově nabízí návěs Mega Liner Variofloor, který může být nakládán pouze z boku. Dopravce má k dispozici tři flexibilní výškově nastavitelné podlahy pro druhé patro nakládky, každou o délce 4,4 metru a s nosností 4000 kilogramů či 12 000 kilogramů v uspořádání jako doubledecker. Vzhledem k možnosti variabilní výšky jednotlivých podlah lze ve vozidle přepravovat i různé typy palet. Jejich nakládku opět usnadňuje hydraulické zvedání střechy o 350 milimetrů pomocí centrální pneumatické pumpy. Značku Krone zastupuje na českém trhu společnost Hesti.
(lan)