22. ledna 2004
Řidiči kamiónů by ještě před jízdou do Rakouska měli pečlivě zkontrolovat své vozidlo. Rakouští policisté totiž v polovině ledna přistoupili k zintenzivnění kontrol nákladních vozidel. Dosavadní výsledky akce potvrdily, že po rakouských silnicích jezdí i vozidla ve velmi špatném technickém stavu; v řadě případů proto policisté řidičům zakázali pokračovat v jízdě. Pouze u čtyř procent prověřených vozidel nezjistili žádné nedostatky.
Vozidla českých dopravců, kteří jezdí do Rakouska a Německa, jsou podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe v nadprůměrně dobrém technickém stavu. Kontroly v Rakousku totiž podle něj byly přísné vždy a pokuty byly vysoké. „Ale nějakou závadu lze najít kdykoli. Zvláště když sami Rakušané avizovali, že jde o odvetu za to, že jim EU zrušila dosavadní systém omezování kamiónové dopravy,“ dodal.
„Během čtyř dnů bylo zkontrolováno 2243 podezřelých nákladních vozidel,“ řekla minulý týden mluvčí rakouského ministerstva dopravy Christine Lacknerová. Kamióny byly podrobeny vizuální kontrole a některá vozidla detailně prohlédli technici s pomocí měřicích zařízení.
Zhruba v každém šestém případě policisté kvůli špatnému technickému stavu odebrali registrační značku vozidla či nařídili opravu přímo na místě. U 45 procent kamiónů byly podle Christine Lacknerové zjištěny vážné nedostatky, ale řidiči mohli na vlastní odpovědnost pokračovat v jízdě do nejbližšího servisu. Další více než třetina kamiónů vykázala lehké závady.
„Nejčastější technické nedostatky se týkají brzdové soustavy, závěsu nápravy, pneumatik, jakož i podvozku, řízení a osvětlení,“ zdůraznila mluvčí.
Ze 1409 kontrol dodržování předepsaného odpočinku řidičů zjistili policisté 217 porušení. Naproti tomu ani jeden ze 122 řidičů neřídil kamión pod vlivem alkoholu.
Rakousko se rozhodlo pro podrobnější kontroly kamiónů poté, co mu Evropská unie neprodloužila předchozí systém tzv. ekobodů (viz DN 03/04). Systém zaručoval jistá omezení kamiónové dopravy přes Alpy. Navzdory uvolnění tranzitu však vídeňské ministerstvo dopravy již dříve odhadlo, že provoz kamiónů na rakouských silnicích letos vzroste jen mírně – na 1,8 miliónu z loňských 1,7 miliónu vozidel.
Vedle běžné prověrky dokladů musí řidiči v některých případech počítat rovněž s důkladnou prověrkou technického stavu vozidla, kterou technici provádějí na odstavných plochách s pomocí přístrojů. Úřady avizovaly, že kontrolami nehodlají šikanovat motoristy, ale chtějí odhalovat vozidla s vážnými technickými závadami. Pro kontrolní týmy, které by se měly v následujících měsících dočkat personálního i technického posílení, již byl stanoven plán prověrek na první čtvrtletí.
Rakouský dopravní klub sice uvítal zpřísnění kontrol kamiónů, současně však upozornil, že tímto opatřením se omezení nákladní dopravy po silnicích nedosáhne.
(čtk)