20. července 2006
Představení novinek, obchodní výsledky za uplynulý rok a plány do budoucna taková byla náplň tiskové konference, kterou k nadcházejícímu veletrhu IAA v Hannoveru na začátku července v bavorském Burtenbachu uspořádal německý výrobce návěsů Kögel Fahrzeugewerke GmbH. Loňský rok byl podle předsedy vedení společnosti Alexandera Tietjeho velice náročný, a to jak kvůli „váhajícímu“ trhu a dramatickému nárůstu cen surovin, tak i kvůli dalšímu tlaku na snižování cen vozidel v důsledku přetlaku dopravních kapacit. I za této situace však Kögel dokázal investovat, vytvářet podmínky pro další rozvoj podnikání ve východní Evropě a vyrobit téměř deset tisíc vozidel, řekl. Vyšší třída: řada MAXX V posledních dvou letech se Kögel soustředil na rozvoj řady MAXX. Všechny návěsy této řady vyrábí na základě stavebnicového principu, který mu umožňuje nabízet dopravcům průběžně řadu novinek a inovací. Loni jich podle zástupců společnosti bylo patnáct a stejného počtu by se zákazníci měli dočkat i letos. Modulární systém navíc dovoluje vyrábět vozidla nejrůznějších typů za konkurenceschopné ceny a je i předpokladem pro spolehlivé zásobování náhradními díly. Nabídku v této řadě vozidla Mega MAXX, Cool MAXX a X Light-MAXX letos rozšiřuje i nové kontejnerové šasi, které bude Kögel nabízet ve čtyřech verzích; jednu z nich představí v září na veletrhu IAA. Novinkou v sortimentu bavorského výrobce je i návěs X Light-MAXX s pohotovostní hmotností od 4,95 tuny a s technicky možnou nosností 31,9 tuny. Při průměrném ročním výkonu 150 tisíc kilometrů a o 1500 kilogramů vyšší užitečné hmotnosti se podle výrobce vyšší pořizovací náklady dopravcům vrátí do osmnácti měsíců. Další novinkou je třínápravový chladírenský návěs s pohotovostní hmotností od 6,6 tuny. Snížení hmotnosti výrobce dosáhl díky novým, pevnějším panelům nástavby a optimalizované hmotnosti šasi s nově navrženým rámem. Užitečnou drobností je kovová ochrana podlahy v blízkosti dveří, která zabraňuje jejímu poškození při nakládání. Výrobce pamatuje i na rovnoměrné chlazení celého interiéru nástavby a instaluje do vozidel jednoduchý střešní rozvod chladicího vzduchu. Stejně jako u dalších vozidel je i šasi nového chladírenského návěsu ošetřeno zinkofosfátováním (KTL); výrobce na tuto úpravu poskytuje desetiletou záruku na prorezavění. Nejflexibilnějším návěsem v nabídce společnosti Kögel je podle jejích zástupců návěs Mega-MAXX coil, který může dopravovat nejen například cívky s kabely o hmotnosti až 25 tun, ale také standardní zboží. S vnitřní výškou tři metry je vhodný i pro zásobování v automobilovém průmyslu. Kde rozhoduje cena: Kögel foxx Horkou novinkou z produkce bavorského výrobce je třínápravový návěs foxx (viz DN 25/06), který představuje druhou linii v nabídce značky Kögel. Zatímco řada MAXX reprezentuje tzv. vyšší třídu vozidel, jejichž kvalitě odpovídá i cena, návěsy foxx vycházejí vstříc požadavkům dopravců, kteří mají zájem o rovněž kvalitní, ale přece jen levnější vozidla. I tento model může Kögel vyrobit s nadstandardní výbavou, ale samozřejmě již za příplatek. Návěs foxx se montuje v České republice v Chocni, kde dceřiná společnost německého výrobce Kögel, a.s. vyrábí plachtové návěsy. Do konce letošního roku by brány zdejšího závodu mělo opustit více než 300 návěsů. V roce 2007 Kögel v Chocni očekává produkci již více než jednoho tisíce vozidel. Pohled do budoucnosti: Kögel Phoenixx Kögel nabídl novinářům v Burtenbachu také pohled (zatím ovšem pouze v třídimenzionální animaci) na svůj model blízké budoucnosti. S návěsem s označením Phoenixx, který vyvíjí ve spolupráci s hamburskou firmou TTT, Kögel opouští tradiční technologii vý- roby návěsů. Při jeho výrobě hodlá využít kompozitní materiály, které otevírají nové možnosti při zvyšování užitečné hmotnosti, přepravní kapacity, bezpečnosti i aerodynamických vlastností vozidla. Objednávky přes internet S uvedením nového modelu foxx na trh nabídl Kögel zákazníkům možnost objednat a konfigurovat tato vozidla prostřednictvím internetu. Nyní přichází s obdobnou nabídkou také pro řadu MAXX. Dopravci si tak mohou s pomocí třídimenzionálního barevného konfigurátoru objednat vozidlo přesně podle svých představ a prostřednictvím webu průběžně kontrolovat, v jakém stadiu je vyřízení jejich objednávky. Tím však možnosti využití internetu nekončí například po převzetí vozidla si budou dopravci moci (po zadání čísla šasi) sami objednat konkrétní náhradní díl. Snadné bude také zjistit historii každého vozidla. Milan Frydryšek www.koegel.com