Kögel

Kögel zvyšuje výrobu a uvádí na trh nové modely

Kögel zvyšuje výrobu a uvádí na trh nové modely

Třetí největší evropský výrobce přípojné techniky – německý Kögel – loni vyrobil více než pět tisíc návěsů. Významný nárůst poptávky zaznamenal zejména v druhé polovině roku. Díky modernizované produktové řadě, finanční injekci od nového vlastníka a zvýšení poptávky po přípojné technice se jeho obrat ve srovnání s krizovým rokem 2009 zvýšil o 200 procent. Export jeho výrobků současně vzrostl zhruba o polovinu.

„Letos plánujeme další zdvojnásobení obratu na 220 milionů € a prodej deseti tisíc návěsů,“ oznámil při lednové návštěvě skupiny českých novinářů v sídle podniku v ba- vorském v Burtenbachu technický výkonný ředitel Kögelu Thomas Eschey. „Jen v České republice, kde máme v Chocni i jediný zahraniční provoz, letos počítáme s odbytem asi šesti set kusů,“ doplnil jej obchodní ředitel oblasti střední a východní Evropa Wolfgang Schuster.

Loni v září, když jej nové vedení společnosti Kögel na veletrhu IAA v německém Hannoveru zveřejnilo, se výrobní plán na letošní rok zdál být značně velkorysý. Nyní je díky aktuálnímu zvyšování poptávky plánovaných deset tisíc kusů reálných; Kögel nyní vyrábí až dvě stě návěsů týdně a připravuje se na znovuobnovení druhé směny. Značka se sice ještě stále nepřibližuje rekordní roční produkci 23 tisíc návěsů, ale pouhé tři tisíce z roku 2009, kdy krize tradičního německého výrobce přivedla až k vyhlášení platební neschopnosti, jsou již jen nepříjemnou vzpomínkou.

Změna klimatu

V říjnu roku 2009 Kögel převzal Ulrich Humbaur, majitel výrazně menší společnosti na výrobu přívěsů z nedalekého Gersthofenu. Tradiční značka Kögel založená již v roce 1934 se tehdy potýkala s obrovskými problémy. I když po technické stránce bylo její renomé i nadále vysoké (ještě krátce před druhým vyhlášením platební neschopnosti v Německu získal dokonce titul návěsu roku), dramatický pokles poptávky během krize a zřejmě i některá chybná strategická rozhodnutí se neblaze podepsaly na jejím finančním zdraví.

Jedním z prvních kroků nového vedení bylo vedle restrukturalizace a stabilizace společnosti zavedení nového výrobního portfolia, v němž byly některé skupiny produktů obou výrobců sloučeny. Výrobní náplň značky Kögel se tak rozšířila například o výměnné systémy, podvalníky a těžké přívěsy s centrální nápravou. Současně výrobce zavedl nový zjednodušený systém označení výrobků. Dalších synergických efektů nové vedení dosáhlo například sjednocením osvětlovacích zařízení a brzdových soustav obou značek.

Humbaur se nyní specializuje na techniku k vozidlům do celkové hmotnosti 18 tun, zatímco doménou značky Kögel je vše nad touto hmotnostní hranici. Spolu s technikou pro nákladní dopravu budou ovšem nyní v výrobním programu Kögela návěsy pro stavebnictví. Podvalník pro stavebnictví bude Kögel nabízet jak s původní „humbaurovskou“ úpravou pozinkováním, tak i lakovaný technologií KTL ve své moderní lakovně v Burtenbachu. První prototypy má již hotové.

Od druhého pololetí Kögel podle Thomase Escheye plánuje také zahájení výroby přípojných vozidel s ocelovým podvozkem a vyklápěcí korbou, tedy návrat do segmentu, který Kögel již dříve v rámci snahy o omezení přílišné výrobní palety opustil. Jako první variantu hodlá uvést na trh sklápěcí korbu pro těžký sypký materiál s délkou 7,3 metru a objemem 22 kubických metrů. „Při konstrukci této techniky jdeme zcela novou cestou. Nebude to zcela jistě stará vyklápěcí korba Kögel,“ řekl Thomas Eschey. V Burtenbachu má podle něj výrobce pro rozšíření výroby dostatek volné plochy. „Pro případ, že by nestačila, máme dostatečné rezervy i v našem českém závodě v Chocni,“ dodal.

Jako první novinka letos LongFlex

Kögel hodlá i do budoucna sázet na své vlastní řešení zvyšující se poptávky po dopravních službách v podobě návěsu Euro Trailer. O 1,3 metru delší souprava pojme 37 europa-let (nebo 42’ kontejner) a pomáhá tak dosahovat výrazných úspor jak nákladů dopravců, tak i škod na životním prostředí. I když je o sedm metrů kratší než experimentální souprava EuroCombi („gigaliner“), nabízí o sedm tun vyšší užitečnou hmotnost než klasická souprava a uveze dvě výměnné nástavby. Podle zkoumání Ústavu pro výzkum silničních vozidel ika při univerzitě v Cáchách a varšavského Instytutu Transportu Samochodowego dokáže v provozu ušetřit zhruba 10 procent paliva. „Euro Trailer je inovativní, ekologická a úsporná odpověď společnosti Kögel na trvalý nárůst dopravy. Lze jej plně kombinovat, v provozu je bezpečný, šetří palivo a má snížené emise CO2,“ řekl Thomas Eschey.

V duchu podnikového sloganu „Vždy něco navíc“ výrobce letos Kögel v lednu v tomto segmentu uvádí na trh i nový výrobek pro kombinovanou dopravu. Rozšiřitelný podvozek pro kombinovanou dopravu LongFlex může s maximální délkou přes 14,9 metru pojmout až dvě výměnné nástavby. „Jeho uplatnění na českých silnicích nebrání žádné zákonné překážky,“ řekl Wolfgang Schuster.

Téměř desetinu produkce závodu v Burtenbachu by měly i letos tvořit mrazírenské návěsy.

Další nové produkty hodlá výrobce představit v průběhu roku. K jeho dalším plánům na letošní rok patří zahájení montáže celně uzavíratelných plachtových návěsů v Turecku.

(spa) www.koegel.com

spinner