Přípojná technika

Kögel se novou sklápěčkou vrací na stavbu

Kögel se novou sklápěčkou vrací na stavbu

Po několika velmi špatných letech se na obrat připravují i výrobci přípojné techniky a investují do vývoje nových modelů. Například třetí největší evropský výrobce přípojné techniky – německý Kögel – se vrací k výrobě techniky pro stavebnictví, kterou opustil v roce 2004. Jako první model nové stavební řady v září uvádí na trh třínápravový sedlový sklápěcí návěs.

Při konstrukci zcela nově vyvinuté celoocelové sklápěčky s korbou ve tvaru U Kögel zúročil několik desítek let zkušeností z výroby stavebních vozidel (kterou teprve v roce 2004 předal konkurenčnímu výrobci Meiller), doplnil je však o poslední technické trendy v oboru. „Ze stavební techniky chceme vedle dopravních návěsů učinit druhý pilíř našeho výrobního programu,“ uvedl na prezentaci novinky na začátku září v sídle společnosti v bavorském Burtenbachu její technický výkonný ředitel Thomas Eschey.

Nová „vlajková loď“ výrobního programu značky Kögel pro stavebnictví nabízí díky zvolené modulární koncepci a „inteligentní“ technice připojení korby pomocí šroubů a čepů flexibilní a velmi mnohostranné využití. Robustní konstrukce a způsob připojení podlahové vany a boční stěny jí zase propůjčují vysokou míru stability. Skvělé uplatnění na-jde například pří výstavbě dopravní infrastruktury.

Modulární koncept

Inteligentní technika připojení šrouby/čepy/lepení usnadňuje výměnu komponent korby; její úprava na nové použití jednoduchá, levná a velmi rychlá. Jeden den může vozidlo dopravovat písek nebo štěrk, krátce nato už třeba hrubý sypký materiál nebo skrývku. Modulární řešení umožňuje jednoduchou výměnu boční stěny i zesílení boční stěny bez použití ochranných plechů.

K dalším přednostem nového výrobku patří nízká vlastní hmotnost, u standardního provedení sklápěčky těsně pod hranicí šesti tun. Návěs přesto umožňuje celkové zatížení až 24 tun. Proti podjetí je vybaven posuvnou ochranou. Novinka doplňuje široký sortiment značky pro dopravní účely (viz DN 06/11).

Maximální úrovně ochrany proti korozi výrobce dosáhl díky speciálnímu kataforéznímu povrstvení (KTL) a povrchovou úpravou nanokeramickými částicemi. Všechny podvozky i korby sedlových sklápěcích návěsů Kögel jsou opatřeny vrstvou KTL laku, povrchově upraveny technologií Nano Ceramic a znovu přelakovány. Tak účinnou ochranu proti korozi u všech sériově vyráběných sklápěcích návěsů pro stavebnictví nabízí Kögel podle svých údajů zatím jako jediný výrobce.

Nová etapa rozvoje

Vedení společnosti Kögel očekává, že se letos její odbyt meziročně více než zdvojnásobí na 12 tisíc vozidel. Zhruba 750 pracovníků v závodech v Burtenbachu (Německo), Chocni (Česká republika), Turecku a Španělsku by mělo vytvořit obrat přes 250 milionů €. Již loni se její obrat díky modernizované produktové řadě, finanční injekci od nového vlastníka a zvýšení poptávky po přípojné technice ve srovnání s krizovým rokem 2009 meziročně zvýšil o téměř 200 procent. Počet vozidel určených na vývoz vzrostl zhruba o polovinu.

(spa) www.koegel.com

spinner