MAN představil stavební vozidla s novými motory D 20

Kipper Show

Již tradiční předváděcí akce firmy MAN užitková vozidla Česká republika, spol. s r. o., s názvem Kipper Show se letos uskutečnila v říjnu v lomu Olbramovice u Moravského Krumlova. Ke zkušebním jízdám MAN přistavil i vozidla s novými motory D 20 (viz DN 12/04). Návštěvníci se na akci mohli seznámit také se stavebními stroji JCB, které na český trh dováží firma Terramet, spol. s r. o. Ve flotile patnácti vozidel MAN převažovala modelová řada TGA – k dispozici byla vozidla se znakem náprav 4×2, 4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×6 a 8×8 a s motory o výkonu 227,9 kW (310 k) až 352,9 kW (480 k). Přestože převážnou část prezentace představovala vozidla se sklápěcími nástavbami Molčík, Meiller a Stetter, zájemci si mohli vyzkoušet i tři tahače návěsů. Nechyběla ani vozidla řady LE, konkrétně typ LE 10.220 4×4 BB s valníkovou nástavbou a typ LE 8.140 4×2 BB se sedmimístnou dvoukabinou, s hákovým nakladačem Palfinger a kontejnerem. Zajímavé bylo porovnání vozidel s pohonem 8×6 a 8×8 – přestože rozdíly v záběru obou podvozků nejsou v běžných provozních situacích příliš patrné, konfigurace 8×6 vykazuje příznivější provozní náklady. Výhodou vozidel MAN 8×6 je i to, že vedle dvou zadních náprav je poháněna jejich druhá přední náprava. Toto konstrukční řešení jim umožňuje překonávat obtížné terénní překážky snáze než vozidlům 8×6 s poháněnou první přední nápravou, u nichž se například při výjezdu z prohlubně první náprava v určité fázi ocitne ve vzduchu a zabírá naprázdno. V současné době se sice na stavbách v České republice stále ještě uplatňují i vozidla, která nejsou určena do nejnáročnějšího terénu, ale řada firem již vyžaduje moderní techniku, která má nejen příznivější provozní náklady než staré tatrovky, ale také podobnou průchodivost terénem. A právě vozidla s hnanou druhou přední nápravou představují v tomto směru zajímavou alternativu. Užitnou hodnotu vozidel zvyšují také pohodlné a dobře odhlučněné kabiny. Většina představených vozidel byla vybavena šestnáctistupňovými převodovkami ZF Comfort Shift, které umožňují skutečně komfortní řazení – po stisknutí tlačítka na levé straně řadicí páky totiž není nutno při změně rychlostního stupně po-užívat pedál spojky. Pro řidiče zvyklé na starší vozidla byl překvapivý i točivý moment motorů vozidel TGA – v maximálních hodnotách je dostupný v rozmezí otáček od 1000 (respektive 1100) min-1 do 1400 min-1. Na skutečnost, že naložené vozidlo je schopno vyjet i příkrý kopec s takto „podtočeným“ motorem, si mnozí museli chvíli zvykat. Milan Frydryšek

spinner