25. září 2003
V tropických vedrech poloviny června se na cestu po moravských silnicích a dálnicích vydala neobyčejná karavana pěti užitkových vozidel značky Renault s vyobrazením velblouda na karoserii. Importér francouzské značky – společnost Renault Trucks ČR – se totiž takto netradičně rozhodl prakticky celý svůj sortiment podrobit obtížné zkoušce na rozpálených moravských silnicích.
Zatímco v sudých letech bývají v této době jeho nejnovější modely víceméně bez pohybu vystaveny na veletrhu Autotec, letos naopak dostaly pořádně zabrat – projely půlku Moravy a navštívily tři koncesionáře značky Renault a několik výrobců přípojných vozidel a doplňků. A neměly to vůbec jednoduché – slunce pražilo, asfalt tekl a za jejich volantem navíc většinou seděli novináři.
Renault loni na českém trhu užitkových vozidel o hmotnosti nad šest tun s 1037 prodanými vozidly obsadil první místo. I když stejně úspěšně si vedl již jen v domovské Francii a ve Španělsku, ani po takovém úspěchu značka na českém trhu nepolevila v marketingovém nápřahu. Důkazem byla i červnová akce, která nesloužila ani tak jako test (i když nakonec byly její výsledky i v tomto směru více než přesvědčivé), ale spíše jako příležitost poznat důležité partnery značky – prodejce, servisy, uživatele a výrobce doplňků. V neposlední řadě představovala také pohyblivou – a velmi působivou – reklamu. Ať už ovšem byly motivy společnosti Renault Trucks jakékoli, název zvolila v každém případě výstižný – horké počasí skutečně připomínalo spíše pouštní podmínky než podnebí středoevropského vnitrozemí…
Do kolony karavany Renault vedle doprovodných vozidel zařadil zástupce ucelené řady svých výrobků od nejlehčího furgonu Master až po vlajkovou loď značky – tahač těžké kategorie Magnum. Z celého sortimentu Renault Trucks ČR zůstaly pouštního moravského horka ušetřeny jen těžší verze modelu Midlum a zástupce stavební řady Kerax. Všech pět „velbloudů“ – Magnum 440.19T 1100, Premium 420.19T 1100 Privilege, Midlum 270.18/D, Mascott 150.65 a Master 120.35 DCi Fourgon L2 H2 – bylo naštěstí vybaveno účinnou klimatizací, takže mohli účastníky expedice za značné pozornosti veřejnosti bez větší úhony přepravovat od oázy k oáze na tra-se mezi sídly tří moravských koncesionářů značky – společností Trucks&Trailers v Ostravě-Kunčičkách, RS Trucks v Otrokovicích a Lancar v Popůvkách u Brna – a partnerskými nástavbáři Paragan Hranice a Pony Auto Trend Hranice. V průběhu cesty se pak mohli novináři seznámit ještě s nabídkou německého výrobce Kögel, který tahače vybavil návěsy, a dynamicky se rozvíjející otrokovickou společností BC Logistics, která mimo jiné zajišťuje komplexní logistické služby pro výrobce pneumatik Barum Continental.
Mezinárodní česko-slovenská výprava ve složení osm novinářů a osm zástupců značky Renault (plus jeden nezávislý fotograf) se v centru Ostravy poprvé setkala v předvečer akce a již po několika prvních hodinách se jí podařilo kolektiv velmi dobře utužit. Časně ráno se pak vydala na start karavany do nedaleké městské části Kunčičky.
START
Trucks&Trailers,
Ostrava-Kunčičky
Jeden z nejmodernějších
servisů značky Renault v České republice
Čtyři ze čtrnácti českých a slovenských autorizovaných koncesionářů Renault Trucks letos otevřeli zbrusu nové servisní a prodejní zařízení. Jedním z nich byla i ostravská společnost Trucks&Trailers, jejíž nový servis se stal výchozím bodem poutě karavany.
Moderní objekt v Kunčičkách, který spolu s parkovacími stáními zabírá téměř polovinu z celkem 6,6 hektaru areálu, vyrostl nákladem kolem 50 miliónů Kč za pouhých osm měsíců. Pod jeho střechou v současné době pracuje třicet zaměstnanců, ale k dosavadním prostorným servis-
ním a prodejním kapacitám by podle majitele a jednatele Trucks&Trailers Rostislava Černocha měly brzy přibýt i školicí středisko a karosárna s lakovnou. Návratnost současné investice majitel odhaduje na 10 až 15 let.
V servisu zákazníkům slouží pět průjezdních zastřešených stání s montážním kanálem o délce 24 metrů, dostatečně dlouhých, aby se pod střechu schovala celá souprava. Dvanáct mechaniků v něm denně opraví 12 až 15 vozidel. K vybavení servisu patří moderní olejové hospodářství, brzdová stolice a další potřebná zařízení pro diagnostiku vozidel. Brzy by podle Rostislava Černocha měla přibýt i rovnací stolice na vyrovnávání rámů vozidel, přívěsů a návěsů. Zvyšující se poptávce servis vyjde vstříc rozšířením dvousměnného provozu na třísměnný, již dnes ovšem samozřejmě zajišťuje nepřetržitou výjezdní službu.
Rostislav Černoch prodává nákladní vozidla už dvanáct let, koncesi na prodej značky Renault získal v roce 1998 (v současné době jsou jeho prodejci nejúspěšnější v segmentu těžkých tahačů, které tvoří 60 procent odbytu). Vedle užitkových vozidel se věnuje i chovu koní na beskydských pastvinách – brzy by rád viděl koně i na zrekultivované ploše kunčického areálu.
Odjezd karavany směr Hranice na Moravě
ZASTAVENÍ PRVNÍ
Paragan, Hranice na Moravě (Drahotuše)
Přední český výrobce přívěsů a nástaveb na užitková vozidla
První zastávkou na trase karavany se stala výrobní a obchodní firma Paragan, s. r. o., která si během třinácti let na trhu přívěsové techniky a nástaveb na užitková vozidla vybudovala významné postavení a mimo jiné se podílela i na vybavení karavany. Ve výrobním areálu o celkové rozloze 25 tisíc m2 v Drahotuších u Hranic na Moravě (v těsné blízkosti silnice E462) Paragan zaměstnává zhruba sto pracovníků, kteří vyrábějí nejen pro české zákazníky, ale i na export do zahraničí. Sériovou i zakázkovou výrobu loni soustředil do zcela nové haly.
Karavanu ve výrobních prostorách přivítal jeden z majitelů společnosti – Miloslav Gančarčík, který účastníky seznámil s historií firmy s ročním obratem kolem 150 miliónů Kč, její aktuální nabídkou a plány do budoucna. Společnost založená v roce 1990 se zpočátku zabývala jen výrobou jednonápravových a dvounápravových přívěsů a přepravníků, později výrobní program rozšířila o nástavby na užitková a nákladní vozidla. Dnes její sortiment zahrnuje brzděné i nebrzděné přívěsy o celkové hmotnosti od 300 do 18 tisíc kilogramů ve valníkovém i skříňovém provedení, a to včetně přívěsů izotermických, chladírenských a speciálních. Její hlavní specialitou je však výroba dílensky výborně zpracovaných přepravníků koní, automobilů, lodí či stavebních strojů.
Z nové produkce Miloslav Gančarčík upozornil především na přívěsy s točnicovou ojí do 3,5 tuny celkové hmotnosti a při prohlídce závodu dokázal, že Paragan se umí zhostit i výroby speciálních nástaveb – například izotermických skříní pro převoz pekařských výrobků, nápojů, odtahových plošin nebo upravených skříňových nástaveb pro převoz koní.
ZASTAVENÍ DRUHÉ
Pony Auto Trend, Hranice na Moravě (Rybáře)
Největší evropský výrobce spacích a spoilerových modulů
Z Drahotuší je to do Rybářů, v nichž byla další zastávka karavany, jen coby kamenem dohodil. Karavana zavítala do společnosti Pony Auto Trend, která si její návštěvu rozhodně zasloužila. Firem, jež se od skromných začátků v garáži vypracovaly až na největšího evropského výrobce ve svém oboru, koneckonců není tak mnoho.
Její majitel Oldřich Sedláček, původním povoláním lesník a pedagog, začal na počátku devadesátých let podnikat v silniční dopravě. První budku na vlastní avii zkonstruoval, aby ušetřil náklady za ubytování řidičů, ale již v roce 1995 uvedl na trh ucelenou řadu spacích modulů. Loni pak vlastní vývojové středisko společnosti výrobní sortiment doplnilo o řadu nových spoilerových modulů. Podnik zaměstnává 45 pracovníků v Rybářích a dalších jedenáct v dceřiné společnosti Pony Plast v Otrokovicích.
Moduly z produkce společnosti lze v zásadě použít na všechna vozidla do hmotnosti 16 tun, ale nejžádanější jsou v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny. Právě v tomto segmentu totiž dopravci potřebují vozidla s co nejvyšší užitečnou hmotností. Krátká budka se spacím modulem nechává více místa pro vlastní ložnou plochu; modul nadto zlepšuje aerodynamické vlastnosti, a tedy i hospodárnost vozidla (viz rámeček), a minimalizuje náklady na ubytování řidiče. Auto Pony Trend přitom vychází vstříc i požadavkům těch nejnáročnějších zákazníků: každý modul je například s konkrétním výrobkem sladěn i barevně. Na řadě evropských výstav a veletrhů značka sbírá ceny za špičkový design, což podporuje export na trh několika evropských zemí. Letos tak společnost mohla ohlásit výrobu již sedmitisícího integrovaného spacího modulu ISM Pony Fantasy. Současně doplnila sortiment o novinku – integrované spoilerové moduly Wind Master. Podle Oldřicha Sedláčka se díky svému nadčasovému a nezaměnitelnému designu již krátce po uvedení na trh staly žádaným tuningovým doplňkem nákladních a užitkových vozidel všech renomovaných evropských značek.
Vybaveni nefalšovaným „moravským balíčkem“ (uzené, klobásky a něco na zapití) vyrazili účastníci karavany ve směru Kostelany. V místním ranči na polosamotě mezi Otrokovicemi a Kroměříží, který vedle příjemného ubytování s výhledem na krásnou moravskou krajinu nabízí i možnost jezdeckého výcviku, posezení v pravém „saloonu“, odpočinek v bazénu s vířivkou nebo bowlingovou dráhu, využili prakticky všech možností, aby ráno mohli osvěženi pokračovat dál směr Otrokovice.
ZASTAVENÍ TŘETÍ
RS Trucks
(BC Logistics), Otrokovice
Dynamicky rostoucí firma
V pořadí druhého koncesionáře značky Renault na trase karavany – otrokovickou RS Trucks – účastníkům karavany v areálu moderního servisního a prodejního centra v Otrokovicích představili jednatel společnosti Václav Kotačka, výkonný ředitel Luděk Štěpaník a vedoucí servisu Olin Santa.
Koncesionářskou smlouvu s Renault Trucks podepsala mateřská společnost BC Logistics teprve v červenci roku 2001 a následně začala areál v Otrokovicích rekonstruovat. Na počátku loňského roku pak založila dceřinou společnost RS Trucks, která se zabývá prodejem nových a ojetých nákladních vozidel Renault, leasingovými službami, poskytováním servisní činnosti (včetně záručního a pozáručního servisu nákladních vozidel Renault), opravami návěsů a ověřováním tachografů. Provozuje také službu Servis 24. Jejích 26 zaměstnanců loni prodalo 117 vozidel a stovky jich opravilo. K hlavním zákazníkům patří vedle mateřské společnosti například firmy SSŽ, Quicktrans a Cargo Air.
Mateřskou BC Logistics, s. r. o., v Otrokovicích představil sám její zakladatel, majitel a jednatel Antonín Sieklik. Společnost se sídlem v areálu firmy Barum Continental vznikla v rámci outsourcingu logistických činností gumárenského podniku na začátku roku 1998 s cílem zajistit pro podnik komplexní logistické služby. Dnes zaměstnává 313 pracovníků v pobočkách v Otrokovicích, Praze a Pardubicích a již se připravuje otevření dalších závodů v Brně, Olomouci a Ostravě. V roce 2000 vedení společnosti formulovalo novou politiku jakosti a vybudovalo systém řízení jakosti; v létě roku 2001 pak firma získala i certifikát ISO 9001/2001.
Pro koncern Continental BC Logistics zajišťuje skladování (na kryté ploše o rozloze 104 tisíc m2 a nekryté ploše o rozloze 50 tisíc m2, s celkovou kapacitou 42 tisíc palet), expedici a distribuci výrobků a zboží. Obstarává pro něj také celní služby a provozuje celní sklad. V neposlední řadě se pak zabývá i kompletací pneumatik a hrotováním plášťů. Loni vyexpedovala 17,248 miliónu pneumatik.
Silniční nákladní dopravu (včetně ADR) provádí 109 vlastními vozidly (především značky Renault a DAF), případně využívá spediční firmy. Na základě loňského výběrového řízení zajišťuje přepravy nejen pro místní závod Barum Continental v Otrokovicích, ale i pro výrobní závody koncernu v Německu a Rumunsku, dále dopravu zboží pro zákazníky v Německu, České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku. K dalším zákazníkům dopravy patří francouzský výrobce pneumatik Michelin, Hanácké železárny a pérovny Prostějov nebo letecká společnost Air France.
Z Otrokovic karavana pokračovala v cestě směrem na Brno, kde její účastníci o zážitcích z cest diskutovali v útulné zahradě svého hotelu na Červeném vrchu. Ráno pak vyrazili do cíle celého putování.
ZASTAVENÍ ČTVRTÉ A CÍL KARAVANY
LANCAR, Popůvky u Brna
Od roku 1993 po boku Renaultu
Čtvrtým a posledním zastavením karavany bylo obchodní a servisní centrum dalšího z deseti českých koncesionářů užitkových vozidel značky Renault – společnosti LANCAR. Moderní centrum v těsné blízkosti dálnice bylo v Popůvkách u Brna slavnostně otevřeno teprve v únoru letošního roku (slavnostní inaugurace viz DN 08/03) po více než roční výstavbě. V červnu v něm karavanu přivítal jednatel společnosti LANCAR Jindřich Lančarič, který také hosty provedl. Na ploše 12 tisíc m2 centrum nabízí showroom a servisní zázemí až pro patnáct vozidel. Čtyři technici a deset mechaniků jsou schopni zajistit veškeré servisní práce od údržbových operací až po celkovou opravu vozidel. Využívají přitom nejmodernější diagnostické zařízení a testovací přístroje: dílny jsou mimo jiné vybaveny brzdovou stolicí a zařízením na měření geometrie. Náhradní díly LANCAR dováží denně z centrálního skladu společnosti Renault v Lyonu; ve skladu v Popůvkách je trvale více než 4000 položek.
LANCAR disponuje dvěma výjezdními vozidly, která jsou zapojena do systému nepřetržité služby SERVIS 24. Měsíčně na silnici pomohou deseti až patnácti klientům.
Společnost LANCAR, která byla založena v roce 1993, je s francouzskou značkou spojena od samého počátku. Nejprve vedla konsignační sklad náhradních dílů vozidel značky Renault pro ČR a prováděla servisní a prodejní činnost. V roce 1997 – po vzniku filiálky Renault Trucks pro ČR – se stala jedním z prvních dealerů v její nově se tvořící servisní síti a i dnes se věnuje prakticky výhradně prodeji a opravám vozidel Renault. V loňském roce LANCAR podle Jindřicha Lančariče opravil 1611 a prodal 96 vozidel Renault.
Karavana dorazila na samý konec cesty. Po chvatu (řidiči na to při jízdě v koloně museli často pěkně zostra „šlapat“) se rozhostilo uvolnění a spokojenost. Za celou cestu se nevyskytla ani jedna technická závada a s výjimkou občasného menšího zabloudění ani žádný jiný problém.
Vozidla obstála (v prakticky extrémních teplotních podmínkách) na výbornou – vedle výkonu motorů si pochvalu zasloužila i samočinná převodovka ZS AS Tronic v tahačích Premium a Magnum. Stejně tak obstáli i řidiči, navigátoři a hlavně pořadatelé. Co zbylo? Dobrý pocit ze spolehlivé techniky a příjemné vzpomínky.
Konec karavany, odjezd domů.
Luboš Spálovský