IRU/Busworld

Kampaň Smart Move podporuje rozvoj autobusové dopravy

Kampaň Smart Move podporuje rozvoj autobusové dopravy

Cílem kampaně Smart Move Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a globální platformy Busworld sdružující výrobce i dopravce je podpořit rozvoj autobusové dopravy jako nejvýznamnějšího prostředku veřejné dopravy. Kampaň, která by měla ukázat, že autobusová doprava přispívá k trvale udržitelnému rozvoji mobility při dodržení velmi přísných ekologických a bezpečnostních limitů, běží od loňského podzimu a má být ukončena v roce 2015.

Pořadatelé kampaně usilují o to, aby za pět let autobusová doprava představovala systém vysoce konkurenceschopný vůči jiným druhům dopravy, a to v případě městských, regionálních i dálkových spojů. Argumentují přitom jednoduchými počty.

Autobusy ekologičtější než vlaky

Jak ušetřit 1,5 tuny CO2 za vteřinu? Zdvojnásobením použití autobusů! Jen v Evropské unii by tento krok přinesl úsporu až 50 milionů tun CO2 ročně. Například údaje z Velké Británie uvádějí, že autobusy produkují 0,03 kg CO2 na osobu a kilometr, což je asi poloviční objem ve srovnání s vlaky a podstatně méně než u osobních vozidel (0,11) a letadel (0,18). Také externí náklady (na hluk, nehody, hustý provoz a znečištění) jsou u autobusů o 26 procent nižší než u vlaků.

Ve většině zemí se ročně obměňuje kolem 10 procent autobusového parku a na trh se tak dostávají nejmodernější vozidla splňující nejpřísnější emisní a bezpečnostní limity. Komfort dopravy i přínos pro ekologii přitom soustavně roste. Například jen v Číně se v letech 2005 až 2006 díky modernějším autobusům snížila spotřeba v tomto druhu dopravy o 3,6 procenta.

Podle studie francouzských úřadů je autobus z hlediska energetické spotřeby na přepravenou osobu třikrát efektivnější než osobní automobil a dvakrát až třikrát efektivnější než vlaky v regionálním provozu. U dálkových spojů je autobus třikrát efektivnější než vlak, až pětkrát než osobní vozidlo a desetkrát ve srovnání s letadlem. V Evropě může jeden autobus díky své obsaditelnosti nahradit v provozu až třicet osobních vozidel. Ve Spojených státech dokonce jeden plně obsazený autobus nahradí až 55 automobilů. Avšak i poloviční hodnoty podle IRU a platformy Busworld představují obrovský přínos pro životní prostředí, bezpečnost, energetickou náročnost a pohodlí cestování po volnějších silnicích. A autobusy s hybridními pohony posouvají produkované emise ještě mnohem hlouběji pod plánované limity.

n

www.busandcoach.travel

spinner