8. března 2011

Současný systém předcházení kalamitním situacím na českých silnicích nefunguje. Minulý týden se na tom na společném jednání v Praze shodli zástupci ministerstva dopravy, policie, silničářů, hasičů i silničních dopravců, kteří se snažili najít řešení stávající neuspokojivé situace.
Jednání inicioval loni na podzim na radě vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP) generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. „Všichni zatím jenom hledali viníka, který za častou neprůjezdnost komunikací v zimě může. Jedni svalovali vinu na řidiče kamionů, jiní na silničáře či policii, ale k zlepšení situace to nevedlo. Proto jsem loni navrhl, aby se sešli zástupci všech zainteresovaných stran,“ uvedl po jednání Martin Špryňar.
Možnost uzavřít předem ohrožené úseky
Podle Martina Špryňara se všichni účastníci jednání shodli na tom, že základním předpokladem účinného řešení kalamitních situací v zimě je změna legislativy. „Především jde o to, aby bylo možné již v předstihu, na základě meteorologických předpovědí, ohrožené komunikace pro kamiony uzavřít. Pokud bude schválena potřebná legislativa, mohlo by toto opatření vstoupit v platnost již v příští zimní sezoně. Rozhodně je pro řidiče příjemnější počkat pár hodin do doby, než bude silnice zprůjezdněna, než na ní uvíznout půl dne, ne-li dokonce havarovat,“ uvedl Martin Špryňar. „Například v Rakousku to tak funguje – vozidla jsou odstavena v odstavných pruzích a mohou projet, až když je daný úsek průjezdný,“ dodal.
Ministerstvo ve spolupráci s policií by podle něj mělo vytipovat místa, která bývají kalamitami postižená nejvíce, a Ředitelství silnic a dálnic a správy údržby silnic by měly přepracovat operativní plány zimní údržby komunikací, které by více zohledňovaly změny počasí a nasazení odklízecí techniky.
Podle Martina Špryňara je také třeba začít konečně efektivně využívat informační tabule, jejichž nápisy by měly být konkrétnější a měly by lépe v předstihu informovat o situaci na hlavních komunikacích. „Je třeba zajistit, aby – například když bude uzavřen přechod v Harrachově – o tom řidič věděl již na dálnici D2 a mohl zvolit pro cestu do Polska jinou trasu,“ uvedl Martin Špryňar.
(lan)