2. ledna 2008
Poslední dva roky jsou ve znamení nástupu nových generací dodávkových a lehkých nákladních vozidel v hmotnostních kategoriích N1 a N2. Všichni renomovaní výrobci do jednoho dali postupně k dobrému nová konstrukční řešení nebo alespoň podstatné vylepšení svých modelových řad. Některé modely dokonce hranice obou kategorií stírají: zatímco velké dodávky s nákladovým prostorem o objemu až 17 m3 svou celkovou hmotností často přesahují až do kategorie N2, malé nákladní automobily začínají mnohdy již ve hmotnostní kategorii N1. Co stojí v tomto segmentu nejvíc za povšimnutí?
IVECO Daily: Nová verze evergreenu
Osvědčená dodávka IVECO Daily si v novém provedení zachovává charakter robustního a spolehlivého vozidla. Kvůli tuhosti, odolnosti vůči opotřebení a dlouhé životnosti zachoval italský výrobce v celé řadě rámový podvozek.
Kabinu navrhl slavný automobilový designér Giorgetto Giugiaro. Velkou změnou je umístění řadicí páky instalované do řídicího panelu a nová páka ruční brzdy, která je kratší a lehčí. Spojení těchto dvou řešení zlepšuje ergonomické poměry řidiče a usnadňuje pohyb uvnitř kabiny.
Největší a nejsilnější třílitrový motor Euro 4 je určen pro vozidla pracující v nejnáročnějších podmínkách. IVECO jej nabízí ve dvou verzích – 3,0 HPT s turbodmychadlem s proměnnou geometrií, maximálním výkonem 130 kW (176 k) a maximem točivého momentu 400 N.m a 3,0 HPI s turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku, maximálním výkonem 107 kW (146 k) a maximálním točivým momentem 350 Nm.
Poslední dva modely řady s označením Daily 14 HPI a Daily 17 HPT pohánějí nové motory Powertrain. Verze Daily Atole je vybavena automatickou převodovkou, kterou lze používat v manuálním sekvenčním nebo plně automatickém režimu.
Jumper, ducato a boxer: Úspěšná trojčata
Nový Citroën Jumper je se svými dvěma sourozenci – modely Peugeot Boxer a Fiat Ducato – trojjediným lehkým užitkovým vozidlem s pohonem předních kol, který nabízí celkovou hmotnost přesahující 3,5 tuny. Vozidlo s celkovou hmotností až čtyři tuny nabízí užitečný objem ložného pro-storu od osmi do 17 m3. Modelovou řadu výrobce vybavuje třemi typy motorů – 2,2 HDi 73,5 kW (100 k), 2,2 HDi 88 kW (120 k) a 3,0 HDI 115 kW (157 k). Motory jsou spojeny s manuálně ovládanými převodovkami, u posledních dvou typů s převodovkami šestistupňovými.
Ducato nabízí tři moderní 16V vznětové motory s přímým (vícebodovým) vstřikováním paliva typu common-rail, přeplňované turbo-dmychadlem, a to – 2,2 Multijet 73,5 kW (100 k), 2,3 Multijet 88 kW (120 k) a 96 kW (130 k) – a nejsilnější 3,0 Multijet 115 kW (157 k).
Ford Transit: Klasika modré elipsy
Ford nabízí nový Transit s krátkým, středním a dlouhým rozvorem a s prodlouženým rámem. Zájemci mohou vybírat i z nízké, střední a vysoké střechy skříně. Podvozek může být osazen jednoduchou nebo zdvojenou kabinou. Novým provedením je kombinace nízké střechy, středního rozvoru, tří řad sedadel a velkého prostoru pro zavazadla či náklad.
Uvnitř nový transit nabízí nově řešenou palubní desku, přístroje, spínače i ovladače. Volant je odvozen od modelové řady Focus C-MAX. Patrně nejvýraznější změnou je přesunutí řadicí páky do ergonomicky lepší polohy přímo do palubní desky, kde ji má řidič dobře při ruce. Mezi předními sedadly se tím také vytvořil ničím nerušený průchod do zadní části vozu.
Ford Transit výrobce dodává se šesti vznětovými a jedním zážehovým motorem. Páteř nové koncepce nabídky motorů představují vznětové agregáty Duratorq TDCi o objemu 2,2 l a 2,4 litru, které jsou propojeny s pěti- nebo šestistupňovými manuálními převodovkami Durashift.
Součástí bezpečnostní výbavy modelu jsou mimo jiné čtyři kotoučové brzdy a protiblokovací systém brzd ABS pro všechny verze, elektronický dělič brzdných sil EBD, protiprokluzové zařízení aktivující brzdy BTCS a elektronický stabilizační systém ESP.
Mercedes-Benz Sprinter: Nová kvalita
Novou generaci modelové řady Sprinter na první pohled charakterizuje emotivní design spojující tvary s funkčností. Výrazná a široká černá mřížka chladiče, vytažené oblouky blatníků a boční prolis připomínají „retro“ styl. Zaujmou i hlavní světlomety a vysoké spojité zadní svítilny stejně jako rozměrná zpětná zrcátka s integrovanými blikači.
Nový sprinter poskytuje díky několika variantám rozvorů, celkové délky, výšky, třídy užitečné hmotnosti, použitých motorů a převodovek zhruba tisíc základních variant. Podle použité karoserie může mít vozidlo celkovou délku od 5243 do 7343 mm.
Také moderní a výkonné čtyř- a šestiválcové vznětové motory CDI v pěti variantách maximálního výkonu od 65 kW (88 k) do 135 kW (184 k) dokáží splnit téměř jakékoli požadavky. Vrcholem vznětových motorů určených pro sprinter je vidlicový OM 642 se
zdvihovým objemem 3,0 l, který poskytuje maximální výkon 135 kW (184 k) a maximální točivý moment 400 N.m. Mimořádné požadavky na jízdní výkony a komfort splňuje suverénní zážehový šestiválec V6 M 272 o zdvihovém objemu 3,5 l a maximálním výkonu 190 kW (258 k).
Sériová výbava všech modelů obsahuje elektronický stabilizační program ESP® nové generace s označením ADAPTIVE ESP®. Jeho rozšířené funkce umožňují mimo jiné generovat těžiště vozidla ve vztahu k hmotnosti nákladu a citlivě reagovat na charakteristiku řízení činnosti stabilizačního programu.
K sériovému vybavení všech variant patří protiblokovací brzdový systém ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly EBV a hydraulický brzdový asistent BAS. Dalším příspěvkem k bezpečnosti jsou na přání dodávané bixenonové světlomety s přídavným statickým přisvícením do zatáčky působícím při natočení volantu, které představují novou dimenzi ve světelné technice pro dodávková vozidla.
Mitsubishi Fuso Canter: Nový Japonec z Evropy
Nová vozidla Mitsubishi Fuso Canter mají motory o zdvihovém objemu tři litry. Pro verzi s celkovou hmotností 3,5 tuny má první z nich výkon 81 kW (110 k) a maximální točivý moment 255 N.m. Druhý disponuje výkonem 92 kW (125 k) a maximálním točivým momentem 294 N.m. Tříapůltunovou verzi s širokou třímístnou kabinou nyní výrobce dodává i ve výkonové variantě 107 kW/145 k s točivým momentem 362 N.m. Stejný motor použil i ve verzi s celkovou hmotností 6,5 t a 7,5 tuny, pro niž má ovšem v nabídce také větší motor o výkonu 132 kW/180 k a zdvihovém objemu 4,9 l (maximální točivý moment je 529 N.m při 1600 min-1).
U podvozku s celkovou hmotností 7,5 tuny připadá na náklad až 4883 kg. V nabídce Mitsubishi jsou čtyři verze kabin, čtyři hmotnostní třídy od 3,5 do 7,5 tuny celkové hmotnosti a sedm délek rozvoru – od 2500 až do 4470 mm.
Nissan Cabstar: Dostát reputaci
Pro uspokojení co nejširších potřeb zákazníků Nissan dodává Cabstar ve třech variantách motorizace, třech verzích rozvoru, v pěti variantách celkové hmotnosti a se dvěma typy budek. Dvouapůllitrový motor common-rail nabízí ve dvou úrovních maximálního výkonu – 81 kW (110 k) nebo 95 kW (130 k). Třílitrový vznětový motor common-rail poskytuje výkon
110 kW (150 k). Kombinace jednotlivých rozměrů a výkonů zahrnuje vozidla o celkové hmotnosti 2,8; 3,2; 3,4; 3,5 a 4,5 tuny. Poslední, nejtěžší variantou tak cabstar vystupuje z kategorie N1.
Z elektronického vybavení stojí za zmínku především asistenční systém pro rozjezd do kopce EHS (Easy Hill Start).
Zajímavostí cabstaru je sklopná budka, která je v jeho třídě skutečnou raritou.
Renault Mascott: Velký malý pracant
Francouzský výrobce Renault Trucks nabízí v podobě modelové řady Mascott opravdový malý kamion. Nový mascott je robustnější, spolehlivější, ale hlavně úspornější.
Ergonomický prostor pro řidiče nabízí dobře viditelné kontrolky, snadno dostupné funkce, řazení převodovky na palubní desce, polohovatelnou opěrku hlavy a důmyslné úložné prostory. Rozsáhlou dodatečnou výbavu Renault Trucks nabízí za příplatek.
K pohonu nového modelu slouží dva motory (z toho jeden nejsilnější ve své kategorii na trhu), speciální převodovky a adaptované spojky. Prvním motorem je přeplňovaný vznětový 120 DXi s mezichladičem stlačovaného vzduchu o zdvihovém objemu 3,0 litru, který poskytuje maximální výkon 85 kW (116) a točivý moment 270 N.m. Druhý, silnější motor 160 DXi se zdvihovým objemem rovněž 3,0 litru je osazen turbodmychadlem TGV s variabilní geometrií lopatek a podává maximální výkon 115 kW (156 k) a točivý moment 350 N.m.
Mascott nabízí největší výběr karosovatelných délek na trhu (2575 až 6460 mm).
Vysokou úroveň bezpečnosti vozidla zajišťují systémy ABS nové generace, DTC (Drag Torque Control: regulátor přilnavosti pneumatik při brzdění) a EBD (Electronic Brake Distribution). Všechny jsou součástí sériové výbavy. Na přání mohou zákazníci mascott získat – jako jediné vozidlo v dané kategorii – i se systémem ASR (Anti Spin Regulation), díky němuž je řízení ještě snadnější a bezpečnější.
Životnost vozidla je stanovena na 15 let / 500 000 kilometrů.
Volkswagen Crafter: S bojovnými tvary
Silnou stránkou nové modelové řady Crafter je široká škála různých verzí a provedení – Volkswagen ji nabízí ve třech délkách rozvoru, čtyřech délkách ložné plochy a s třemi výškami střech.
Maximální přepravní kapacita skříně v největším provedení činí 17 m3. Velké přepravní kapacitě odpovídá i vyšší užitečná hmotnost a celková povolená hmotnost – skříňová pětitunová dodávka se vypořádá s nákladem o hmotnosti až 2670 kilogramů. Promyšlená konstrukce skříně modelu Crafter usnadňuje manipulaci s nákladem – vozy se středním a dlouhým rozvorem se střední či vysokou střechou mají v boku posuvné dveře se vstupním profilem o šířce 1,3 metru a výšce 1,8 metru, takže do vozu lze zboží nakládat přímo na europaletách.
Dynamický charakter nového modelu Crafter podporují rovněž vitální motory – moderní pětiválcový vznětový TDI přeplňovaný turbo-dmychadlem a se vstřikovacím systémem common-rail, o zdvihovém objemu 2,5 litru. Volkswagen jej dodává ve výkonových verzích 65 kW (89 k), 80 kW (109 k), 100 kW (136 k) a 120 kW (164 k). Všechny motory se vyznačují vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách a nízkou spotřebou paliva. Motory jsou standardně spojovány s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou; na přání mohou zákazníci získat i automatizovanou převodovku.
Samozřejmostí je bohatě dimenzovaný brzdový systém, do jehož okruhu je standardně zařazený elektronický stabilizační systém ESP a protiblokovací systém brzd ABS. Stabilitu v zatáčkách podporuje i optimalizované zavěšení kol.
Otto Langmaier