Coach Progress 2007

jaká je budoucnost vysokokapacitních inteligentních autobusových systémů?

Na semináři Metrobus na začátku listopadu v rámci doprovodného programu veletrhu Coach Progress 2007 v Praze-Letňanech se mohli zájemci poprvé v České republice komplexně seznámit s vysokokapacitními inteligentními autobusovými systémy.

Seminář zahájili Petr Šlegr z Ministerstva dopravy ČR a Martin Robeš z Ministerstva životního prostředí ČR, kteří dopravu označili za fenomén ekonomický i ekologický a upozornili na nutnost nalezení komplexního řešení, které by v maximální možné míře zohledňovalo oba aspekty bez ohledu na to, zda se jedná o železniční nebo silniční dopravu. Posílení úlohy hromadné dopravy v takové kvalitě, která by přesvědčila uživatele osobních vozidel o výhodách jejího využívání, se v konečném důsledku vyplatí všem, zdůraznili zástupci státní správy.

Přístup výrobců a provozovatelů

Systémy rychlé dopravy autobusem (Bus Rapid Transport – BRT) dlouhodobě podporuje a realizuje například společnost Volvo (viz DN 42/07). Její zástupce představil jak základní filozofii systému, tak konkrétní projekty v Latinské Americe i v Evropě. Například letos Volvo v Helsinkách na kongresu Mezinárodního sdružení veřejné dopravy (UITP) a v Maďarsku prezentovalo dvoukloubový autobus, u nějž existuje reálný předpoklad, že bude skutečně využíván. Pozdější, ale velmi razantní využívání technologií v této oblasti je patrné u značky Mercedes-Benz (Daimler Buses), která letos již rozbíhá například sériovou výrobu vozu CapaCity. Není bez zajímavosti, že právě v Německu se systémy Metrobus těší značné oblibě.

Neméně zajímavý je i pohled ze strany dopravců. Velký potenciál na tomto poli vykazuje společnost Veolia Transport, která může v České republice využít své zkušenosti z jiných zemí – evidentně je připravena k implementaci systému v konkrétních lokalitách v České republice.

Věda a výzkum

Bylo potěšující dozvědět se, že také Česká republika se prostřednictvím Centra dopravního výzkumu podílí na celoevropských procesech a přihlásila se aktivně do projektu COST. „Buses with high level of service“, jak jsou BRT systémy také nazvány, mají své výhody i úskalí a je dobré vědět, že i v České republice se tato problematika mapuje a řeší. Zajímavé byly příklady implementací na nejrůznějších úrovních – od prostého oddělení jízdního pruhu čarou a obsluhy tradičními vozidly (popovodňové „metrobusy“ jezdily i v Praze) až po vysoce sofistikované systémy s vysokokapacitními vozidly, infrastrukturou zastávek, parkovišti a návazností na systém ostatní dopravy.

Podnětný je i příspěvek konstruktérů a vývojářů. Například Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice spolu s výrobcem autobusů SOR Libchavy důkladně zkoumá a modeluje vlastnosti vysokokapacitních vícečlánkových vozidel. Z prezentace jejích zástupců bylo patrné, že v případě poptávky po tomto způsobu dopravy existuje reálná možnost, že na české silnice budou uvedena nejen zahraniční vozidla, ale i vysokokapacitní vícečlánkový a cenově zajímavý autobus české výroby.

Dagmar Braunová

www.busportal.cz

(Jednotlivé příspěvky jsou k nahlédnutí na adrese: http://www.busportal.cz/modules.php?…)

spinner