11. listopadu 2010

Vybírat dodávku pouze na základě technických parametrů nestačí. Inovovaný Volkswagen Caddy jsme proto vyzkoušeli v praxi v ostrém provozu. Malá dodávka prošla zásadní obrodou, která by úspěšnému užitkovému modelu značky Volkswagen měla vydobýt ještě silnější pozici na českém i celoevropském trhu.
Již v předchozím provedení slavila wolfsburská dodávka úspěchy, ale Volkswagen si klade cíl být jedničkou v segmentu lehkých užitkových vozidel kolem dvou tun celkové hmotnosti. Zatím se mu to daří: zatímco v roce 2003 držel na evropském trhu podíl 3,3 procenta, loni to bylo již 20,4 procenta.
Nové motory
Nejrozsáhlejší změny caddy doznal v pohonu. Jasně to dokumentuje nabídka nových motorů, z nichž ani jeden neměl tu čest pohánět dřívější provedení. To si vystačilo se zážehovými čtyřválci 1,4 a 1,6 l, jejichž původ sahal hodně let do minulosti. Vznětové agregáty prezentoval nepřeplňovaný motor 2,0 l SDI a turbodiesel 1,9 l TDI se vstřikováním čerpadlo – tryska. První jednotka je známá svou úsporností, nemoh-la však vůči přeplňované konkurenci obstát, problémem 1,9 TDI byl zase příliš tvrdý chod.
Nikoho proto nepřekvapuje, že modernizovaný caddy dostal všechny zbrusu nové čtyřválce. Zážehové jednotky zastupuje pouze jediná přeplňovaná dvanáctistovka, která se již osvědčila v jiných modelech koncernu Volkswagen. Motor 1,2 TSI je k dispozici ve dvou výkonových verzích 63 a 75 kW.
Nejdříve jsme usedli za volant slabšího provedení spojeného s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Základní verze o výkonu 63 kW se proti dřívější úvodní jednotce 1,4 l / 59 kW jevila mnohem dynamičtější. Nebylo třeba motor dostávat příliš do varu a vozidlo jelo svižně. Navíc nás příjemně překvapilo odhlučnění jednotky. Ve vysokých otáčkách sice o sobě dávala výrazně znát, ale to k přeplňovaným motorům patří.
Silnější dvanáctistovka dostala kromě pětistupňové přímo řazené pětistupňové převodovky také sedmistupňovou dvouspojkovou DSG. Spojení silnější dvanáctistovky s auto-matickou převodovkou DSG je dostupné v osobním provedení caddyho. U vanu určeného k užitkovému využití by příliš zvýšilo prodejní cenu vozidla. Neobvyklé spojení malého čtyřválce 1,2 l / 75 kW a vysoce moderní převodovky DSG nás velmi lákalo. Kromě dojmu z lepší dynamiky dané výkonem 75 kW (stejný jako u předchozího motoru 1,6) nás nejvíc zaujal plynulý chod ústrojí DSG a jemně odstupňované jednotlivé převody.
Toto spojení při vyšších otáčkách učinilo z caddyho velmi svižné vozidlo, v pomalém režimu motoru se zase dala předpokládat velmi příznivá spotřeba. V každém případě DSG přineslo řidiči za volantem odpočinek.
Široká nabídka turbodieselů
Poptávanějšími agregáty jsou turbodiesely, které nově představují jednotky 1,6 a 2,0 l se vstřikováním common rail. Vzpomínku na předchozí agregáty 2,0 l SDI a 1,9 l TDI jsme rádi opustili. Moderní jednotka 1,6 l dostala ve slabším provedení 55 kW pouze pětistupňovou přímo řazenou převodovku. Silnější verze 75 kW může být kombinovaná i se sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím DSG.
Základní vznětová šestnáctistovka neučinila z nového volkswagenu dravce, ale potěšila spíše velmi slušným točivým momentem. Silnější 1,6 TDI ve skutečnosti nahradilo 1,9 TDI / 77 kW. Přineslo nižší spotřebu, kultivovanější běh motoru a možnost automatické převodovky DSG. Toto spojení určitě vyhoví i náročnějším uživatelům, protože poskytuje dynamiku a vysokou míru komfortu.
U dvoulitrové vznětové verze s výkonem 103 kW mohou zájemci vybírat ze dvou šestistupňových ústrojí – přímo řazeného a DSG. Vznětový dvoulitr se vstřikováním common rail je známý z ostatních vozidel značky Volkswagen a s malou dodávkou si doslova pohrával. Opět se nám zamlouval jemný běh motoru a zejména velká rezerva výkonu i točivého momentu pro předjíždění.
Modernizovaný caddy dále nabízí i provedení CNG s motorem 2,0 l / 80 kW. Díky drobným úpravám jednotka splňuje emisní omezení Euro 5, stejně jako všechny nové motory. Čtyřválec 2,0 TDI naladěný na výkon 81 kW je k dostání ve verzi 4Motion.
Ke snížení spotřeby a emisí přispívá i nový systém Start-Stop, který je spolu s delším stálým převodem součástí paketu BlueMotion.
Vyjímatelná sedadla zvětší nákladový prostor
Modernizovaný caddy se nadále vyrábí ve dvou délkách se standardním nebo prodlouženým rozvorem (Maxi). Jako jediný model v segmentu malých dodávek je caddy v nabídce také s pohonem všech kol 4Motion s oběma délkami karoserie.
U obou délkových osobních variant může být poprvé vyjmuta druhá řada sedadel. V pětimístném provedení tak vznikne úložný prostor až po strop o objemu 3030 litrů. U modelu Caddy Maxi dosahuje tento ukazatel hodnoty 3880 litrů. Pro řemeslníky a poskytovatele různých služeb je zajímavý model Caddy Maxi s paketem Flexsitz Plus, s nímž lze ložnou délku díky sklopitelnému sedadlu spolujezdce prodloužit na více než tři metry. Objem nákladového prostoru se tím zvětší až na 4,7 m3. To je nejlepší hodnota v této třídě. Modely Caddy lze na přání objednat také v nové sed-mimístné verzi. Dvě sedadla třetí řady tvoří sériovou součást Caddy Maxi Trendline a Comfortline.
Nejrůznější možnosti vybavení
Změnu zaznamenala nabídka stupňů výbav. Zahrnují nové prvky sériové výbavy, kvalitní materiály v interiéru a další inovativní doplňky. Zcela novou podobu mají vyšší úrovně výbavy, které jsou tvořeny třemi stupni Startline, Trendline a Comfortline. Verze Trendline nahrazuje úroveň Caddy Life a nejvyšší stupeň Comfortline střídá speciální edici Style. Novou základní úroveň tvoří verze Startline, na vrcholu nabídky stojí Comfortline Edition (dříve Style Edition). Ve výrobním sortimentu nadále zůstává oblíbené campingové vozidlo Tramper (jako Caddy i Caddy Maxi).
Všechny varianty obdržely v sériové výbavě nové světlomety s denním svícením, mezi prvky na přání patří například odbočovací světlomety integrované do mlhových světlometů, podélné střešní nosiče (sériově pro Comfortline) a nově koncipované rádio s navigačním systémem RNS 315.
K novým standardním prvkům patří dále stabilizační systém ESP dodávaný ve všech stupních výbav, k dispozici je také asistent pro rozjezd do kopce Hill Holder, který je standardní součástí verze 4Motion. Vedle komfortních položek se modernizovaný caddy chlubí i ekonomickými doplňky. K nim patří paket BlueMotion, který je k dostání se vznětovými jednotkami. Paket zahrnuje zejména systém Start-Stop, který vypíná motor při stání po zastavení například na křižovatce. Další součástí paketu BlueMotion je delší stálý převod a automatické dobíjení akumulátoru po uvolnění plynového pedálu a při zařazeném rychlostním stupni.
(ln)