11. ledna 2007
Nové Středisko správy a údržby dálnice (SSÚD) v Pravech, které má na starosti správu a údržbu na konci prosince otevřeného úseku dálnice D11 do Hradce Králové, v prosinci převzalo šest podvozků IVECO Trakker AD260T36 v provedení 6×4. Vozidla s nástavbou sypače inertních a chemických materiálů o objemu 8 m2 od firmy Unikont Praha bude využívat pro zimní údržbu. Poslední dodávka zvýšila celkový počet podvozků IVECO Trakker v provedení 6×4 nebo 6×6, které loni převzala střediska SSÚD v České republice, na rovných dvacet pět. Trakker AD260T36 je terénní podvozek s odlehčeným rámem pro maximální užitečné zatížení vozidla. Technické zatížení náprav 8,5; 10,5 a 10,5 tuny umožňuje bezproblémový provoz plně naloženého sypače se sněhovou radlicí na přední upínací desce. Vozidlo je vybaveno motorem Cursor 8 Euro 4 s maximálním výkonem 265 kW (360 k) při otáčkách 1700 až 2400 min-1. Nástavba je poháněna nezávislým pohonem od motoru, který za jízdy poskytuje trvalý točivý moment 600 Nm. Motor s turbodmychadlem a proměnnou geometrií dosahuje maximálního točivého momentu 1500 Nm v rozsahu otáček 1125 až 1690 min-1, což vozidlu v kombinaci se šestnáctistupňovou převodovkou dovoluje efektivní provoz ve všech provozních režimech. Vozidla jsou standardně vybavována systémy ABS/EBL, které v kombinaci s nápravovými uzávěrkami a mezinápravovou uzávěrkou zajišťují dostatečnou průchodnost a dobrou bezpečnost i za snížených adhezních podmínek. Řidiči SSÚD mohou ocenit i komfort kabin Active Day, jejich odpružení a ergonomické uspořádání. Kabiny jsou vybaveny nezávislým teplovzdušným topením. Speciály IVECO pro údržbu dálnic Ve spolupráci s renomovanými nástavbářskými firmami dodává české zastoupení italského výrobce IVECO vozidla pro SSÚD již čtyři roky. Z těžké silniční řady údržbových vozidel si silničáři oblíbili podvozky Stralis v provedení 4×2 s výměnnými kontejnerovými systémy a s kropicími a fekálovými nástavbami, které slouží k mytí vozovek nebo čištění kanálových vpustí, odpadních jímek a lapolů. Z těžkých off-road vozidel IVECO využívají trakkery v provedení 6×4 a 6×6 vybavené sypačem solanky a přední upínací deskou pro pětimetrovou radlici nebo třístranné sklápěče Trakker v provedení 4×4 s radlicí a sypačem. Ve střední řadě IVECO silničářům nabízí model Eurocargo v provedení třístranný sklápěč s hydraulickou rukou, u 18tunových podvozků doplněný i o beranidlo určené pro zatloukání a vytahování sloupků svodidel. Vozidla mohou být vybavena i natahovacím kontejnerovým systémem pro odklízení malých parkovišť. V nabídce italského výrobce je také provedení se zametací nástavbou pro samosběr nebo univerzální nosič s hydraulikou a předním vývodovým hřídelem pro práci se sněhovou frézou a pro práci s předním a zadním ramenem sekačky trávy. V lehké řadě IVECO mají správy silnic k dispozici 6,5tunové podvozky Daily s krátkou kabinou 2+1 s natahovacím systémem a s klasickými malo nebo velkoobjemovými kontejnery. Vozidla Daily s delší kabinou 6+1 nacházejí využití například jako vozidla pracovních čet v provedení valník s hydraulickou rukou. (lan)