19. května 2005
V motoristickém sportovním areálu v Sosnové a okolním náročném terénu představilo v dubnu svou aktuální nabídku pro stavebnictví české zastoupení italské značky IVECO. V návaznosti na již tradiční účast italského výrobce na pouštních soutěžích a díky možnostem, které nabízela blízká pískovna, IVECO prezentaci pojalo ve stylu saharské rallye. Nechyběli na ní dokonce ani beduíni a koráb pouště. Především se však v Sosnové představila technika IVECO – například dakarské vozidlo EuroCargo, které je konstruováno pro rychlost 160 km/h a určeno pro přepravu lehkých nákladů v extrémním terénu. Jeho protipól – tahač IVECO Sivi – je naopak konstruován tak, aby se nadlimitní souprava mohla pohybovat rychlostí pod 4 km/h. Vychází ze sériové těžké řady Trakker s pevným a tuhým rámem určeným pro lomové aplikace. Poháněné zadní tandemové nápravy snesou zatížení až 32 tun, přední dvě nápravy unesou 17 tun. Vzhledem k tomu, že těžký tahač musí být schopen na silnici uvést do pohybu 250tunovou soupravu, je sivi osazeno motorem s maximálním točivým momentem 2350 Nm a šestnáctistupňovou převodovkou Transmatic. Pro rozjezd nebo zvýšení tažné síly využívá hydrodynamický měnič, který násobí točivý moment motoru a umožňuje plynulý přenos výkonu na kola. Je funkční i při manévrování za minimálních rychlostí, kdy velký ztrátový výkon chladí přídavná radiátorová jednotka za budkou. Jednotka chladí i ztrátové teplo až 1000 kW, které vzniká při brzdění hydraulickým retardérem ve spojení s motorovou brzdou. Tahač je uzpůsoben pro bimodální provoz – lze za něj tedy připojit návěs, či v případě větší tonáže, přívěs. V případě, že je výškový profil trasy náročnější, používají se dva nebo i tři tahače; vozidlo IVECO Sivi proto může být vybaveno také integrovaným řízením dvou vozidel od vedoucího řidiče. Nová řada Trakker Na vozidle Sivi IVECO využilo všechny novinky, které přináší nová řada Trakker. Využitím budky Active Time ze silniční řady Stralis se zvýšil komfort pro osádku, mimo jiné i díky snížení vnitřního hluku a vibrací. Ke snížení vnějšího hluku a k úspoře paliva přispěl nový pohon chlazení. Nová integrální sedadla a automatizované ovládání převodovky jsou dalším příspěvkem k příjemné jízdě. Přístrojové vybavení a zobrazování informací na centrálním displeji odpovídá standardu ve střední třídě osobních vozidel. K vyšší spolehlivosti elektrické sítě přispívá systém Multiplex, který umožnil snížit počet relé a kabelů zhruba o polovinu. Multipex do terénní řady navíc vnáší větší možnosti pro autodiagnostiku a přenos informací do dispečinku firmy. V Sosnové nechybělo ani představení systému Mobil Track, který umožňuje průběžné sledování polohy a některých provozních parametrů vozidla. U nových vozidel výrobce využil již osvědčený brzdový systém, nově si jej však uživatel může objednat se systémy ABS a ASR se čtyřmi provozními programy. Nezanedbatelným příspěvkem k produktivitě vozidla jsou dlouhé servisní intervaly (800 Mh), díky nimž stačí, když vozidlo navštíví servis maximálně dvakrát za rok. Lehká řada Daily a střední řada EuroCargo Lehkou řadu IVECO v Sosnové reprezentovala vozidla Daily s novými třílitrovými motory o výkonu 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k) a novou automatizovanou převodovkou, kte- rá jsou díky robustní konstrukci využi-telná i pro stavební apli- kace. Střední řada EuroCargo s novými budkami nabízí variabilitu potřebnou pro různorodé nástavby. Například nový model ML160 má v provedení hákový nakladač nebo valník nosnost 10 tun, tedy o tunu vyšší než jeho předchůdce. Dvanáctituna EuroCargo určená pro přepravu izolačních hmot má v soupravě kapacitu 120 m3 a v só- lo provozu se na ni nevztahuje povinnost platit na německých dálnicích mýto. Tahače Stralis IVECO v Sosnové přistavilo také soupravu tahače Stralis 6×4 s návěsem Schwarzmüller s technickou tonáží 60 tun, kterou lze využít i pro převoz stavebních strojů. K jejímu bezpečnému provozu přispívá mimo jiné automatická převodovka a intardér. K dalšímu tahači Stralis byl připojen návěs Kögel – tato souprava s nízkou pohotovostní hmotností je určena pro mezinárodní dopravu sypkých hmot. Vozidla Trakker 8×4 a 8×8 Nejvíce zastoupeny byly čtyřnápravové sklápěče Trakker v provedení 8×4 nebo 8×8, které jsou vzhledem k jejich přepravní kapacitě, obratnosti a provozním nákladům v nabídce italského výrobce v daném segmentu nejžádanější. Technická nosnost sklápěče 25 tun, nízké nároky na údržbu a vysoká přepravní rychlost činí z tohoto vozidla podle zástupců výrobce vhodnou alternativu za starší vozidla tuzemských značek ve vozovém parku řady stavebních firem. Ekonomický přínos třístranných sklápěčů zvyšuje příprava pro sklápěcí přívěs. Spojení motoru o výkonu 353 kW (480 k) s novou automatizovanou převodovkou EuroTronic šetří hnací agregát a řidiče. Podle výrobce také umožňuje vysoký přepravní výkon a přináší úspory provozních nákladů spojené s nižším opotřebováváním spojkového a brzdového obložení. Další z předváděných trakkerů – třístranný sklápěč s permanentním pohonem 6×6 – představuje univerzální vozidlo s nosností až 21 tun určené jak pro těžký terén, tak pro provoz v soupravě. Třínápravový Trakker 260T38 je optimalizován pro provoz podle legislativních limitů a podle zástupců výrobce představuje cenově nejdostupnější variantu pro sklápěcí soupravu. Pro univerzální nosič nástaveb Trakker 4×4 určený pro údržbu silnic je charakteristická vysoká nosnost přední nápravy a nezávislý pohon z motoru. Stálý pohon 4×4 přes dělič momentu a protiprokluzový systém přispívají k bezpečné jízdě vozidla na náledí. (lan)