17. března 2005
Celkem 15 117 těžkých nákladních vozidel, z toho 47,74 procenta off-road a 50,2 procenta silničních vozidel – taková byla loňská produkce madridského závodu italské značky IVECO. Českým novinářům to v únoru při návštěvě závodu sdělili představitelé značky IVECO. IVECO dnes v Madridu vyrábí kompletní řadu svých těžkých nákladních vozidel – off-roadové modely Euro Trakker (vyrábějí se pouze v Madridu) a Trakker, silniční vozidla Stralis s kabinami Active Space, Active Time a Active Day a také vozidla na plynový pohon. Hlavní odbytiště nacházejí na trzích ve Španělsku (32,2 %), Itálii (25,2 %), Francii (15,1 %) a Německu (2,1 %), ale také například ve Švýcarsku, Egyptě a Saúdské Arábii. Madridský závod byl vybudován v roce 1946 a až do roku 1992 vyráběl vozidla Pegaso. V roce 1991 továrnu při reorganizaci koupil italský výrobce. První vozidla značky IVECO z jejích bran vyjela v roce 1992. Závod se rozkládá na pozemcích o rozloze 374 tisíc m2, z nichž 134 tisíc m2 představuje zastavěná plocha. V současné době je v něm zaměstnáno zhruba dva tisíce osob, z toho 1690 dělníků. Jejich produkce ve dvou směnách je zhruba 70 vozidel. Organizačně je madridský závod rozdělen na šest operačních jednotek, které představují autonomní buňky a pracují na základě odběratelsko-dodavatelských vztahů. Každou jednotku tvoří kolem tří set osob.
Rozhodující je efektivita a kvalita IVECO klade důraz na globální kvalitu svých výrobků bez ohledu na místo jejich produkce. K tomu mají přispět nejen moderní výrobní technologie, ale také systematická práce s lidskými zdroji. Management se například snaží zabránit opakující se nudné práci, která vede ke snížení pozornosti a k nehodám – pracovní operace výrobních pracovníků se průběžně obměňují. Odstranění stereotypu ostatně napomáhá i skutečnost, že každý truck se dnes vyrábí individuálně, pro konkrétního zákazníka na základě jeho požadavků. Ke zvýšení kvality přispívá i to, že za kvalitu své práce zodpovídá každý pracovník (dosvědčuje ji tzv. autocertifikace každé operace). V důsledku zeštíhlení výroby bylo původních osm organizačních stupňů nahrazeno třemi. Nová struktura by měla poskytovat podporu především dělníkům, kteří jsou hlavní hybnou silou výroby. Cílem je průběžné zdokonalování pracovního prostředí, zvyšování kvality výrobků a služeb a v konečném důsledku i zlepšení stávajících hospodářských výsledků.
Důraz na automatizaci Výroba vozidel v madridském závodě probíhá současně ve dvou liniích (výroba rámů a kabin), které se v určité fázi výroby propojí.Důležitou roli při přepravě vyráběných vozidel v rámci závodu hrají předprogramované dopravní jednotky AGV, které se pohybují automaticky ve vymezeném prostoru. Na rozdíl od běžícího pásu mají tu výhodu, že v případě zjištění nějaké závady není nutno odstavit celou linku – pouze se odveze stranou konkrétní rozpracované vozidlo, aniž by byly přerušeny práce na dalších vozidlech.
Komponenty od subdodavatelů Podélníky rámů pocházejí z italské Brescie. Rám je kompletován v poloze „vzhůru nohama“, což snižuje náročnost montáže některých skupin; otáčí se až před instalací motoru. Pohonné jednotky do Madridu přicházejí z francouzského závodu IVECO v Bourbon Lancy – konkrétně se jedná o motory Cursor 8 s výkonem 180 až 257 kW (245 až 350 k), Cursor 10 s výkonem 287 až 316 kW (390 až 430 k) a Cursor 13 s výkonem 353 až 397 kW (480 až 540 k). V Brescii se vyrábějí a lisují také pozinkované plechy o tloušťce 0,8 až 3 mm, používané pro výrobu kabin. Svařování 1100 svařovacích bodů probíhá v Madridu automaticky – provádějí je čtyři roboti, kteří si sami mění nástroje podle toho, jakou operaci zrovna potřebují vykonat. Plechy kabin jsou důkladně ošetřeny – pozinkováním plechu, kataforézou, tmelením svařených míst a nakonec automaticky lakovány. Kromě již zmíněné autocertifikace se v Madridu při každé výrobní operaci provádí řada kontrol – například kontrola točivého momentu motoru, nastavení mechanismu řízení, funkční test ve válcové zkušebně, test brzd či závěrečná kontrola funkčnosti a vzhledu vozidla. Milan Frydryšek