IVECO

IVECO v Turíně představilo novou generaci řady EuroCargo

Italský výrobce IVECO v květnu ve svém sídle v italském Turíně novinářům poprvé představil nový model úspěšné řady EuroCargo, která pokrývá hmotnostní segment od šesti do devatenácti tun. Českou výstavní premiéru bude mít novinka na veletrhu Autotec 2008 v Brně.

Po prvním uvedení na trh v roce 1991 model EuroCargo získal ocenění Truck of the Year 1992. Od té doby byl podle údajů výrobce v Evropě ve svém segmentu vždy prvním nebo druhým nejprodávanějším vozidlem. Do současné doby jej italská automobilka prodala již více než 430 tisíc kusů.

Širokým rozsahem hmotností EuroCargo vychází vstříc potřebám nejrůznějších uživatelů – od provozovatelů komunálních služeb přes maloobchodní distribuci až po běžnou přepravu lehčího zboží a materiálu na kratší a střední vzdálenosti.

V roce 2000 IVECO model EuroCargo vybavilo novým motorem Tector a o tři roky později i modernizovanou kabinou. Letošní verze nepředstavuje pouhý facelift, což dokládá plně přepracovaný interiér a exteriér budky. Při pohledu zvenčí je patrná příbuzenská vazba s vlajkovou lodí značky IVECO – tahačem Stralis – a terénní řadou Trakker; obzvlášť zřejmé je to na mřížce a čelním panelu. V novém jednobarevném plastovém nárazníku (může být i ve stejné barvě jako budka, takže celek působí kompaktnějším dojmem) jsou zabudována nová sdružená světla. Pro sklápěče a další vozidla určená pro náročnější terén IVECO nabízí také jednodílný ocelový nárazník.

Zcela nová kabina

Stejně jako v případě předchozích modelů má výrobce v nabídce tři kabiny: denní MLC, spací MLL a dvojkabinu MLD 1 + 6 pro montážní čety. Vozidla vybavená spací kabinou MLL mají navíc dvě velkokapacitní vnější skříňky na nářadí, obdobně jako je tomu u řady Stralis.

Interiér budky je zcela nový. Nová přístrojová deska zahrnuje mimo jiné centrální konzolu spínačů, v níž je uložen i satelitní navigátor IVECO (součást volitelné výbavy). Zlepšení doznalo umístění nejčastěji používaných tlačítkových spínačů. Nové místo má také ovládání parkovací brzdy, která je nyní lépe dosažitelná. Dva pákové přepínače na sloupku řízení umožňují ovládání všech hlavních funkcí vozidla, včetně funkcí automatizovaného manuálního řazení a tempomatu (je-li v doplňkové výbavě).

K pohodlnější jízdě přispívají nová ergonomická sedadla, která jsou k dispozici s volitelným pneumatickým odpružením. U kabin MLC a MLD je v základní nabídce dvojité sedadlo spolujezdce. Nechybí ani řada praktických úložných prostor.

Osvědčené motory

Pohon nového eurocarga zajišťují osvědčené motory Tector, které vyvinula a vyrobila společnost Fiat Powertrain Technologies (FPT). Čtyřválcové čtyřlitrové motory poskytují maximální výkon 103 kW (140 k), 118 kW (160 k) a 134 kW (182 k), šestiválcové šestilitrové motory jsou k dispozici s výkonem 160 kW (217 k), 185 kW (251 k), 205 kW (279 k) a 220 kW (299 k). Všechny verze splňují limity stávající normy Euro 4 i budoucí Euro 5.

K pětistupňové převodovce z předchozí generace přibyly v novém modelu šesti- a devítistupňové převodovky ZF vybavené pneumatickým systémem Servoshift. Šestistupňové verze ZF IVECO nabízí i jako Euro-tronic, tedy s plně automatizovanou převodovkou a spojkou. Ocení ji řidiči, kteří se chtějí plně soustředit pouze na řízení vozidla; současně ovšem také přispívá k nižší spotřebě nafty a menšímu opotřebení spojky.

Pro speciální aplikace na podvozcích s hmotností od 7,5 tuny výrobce nabízí i pětistupňové plně automatické hydrodynamické převodovky Allison, které zvyšují jízdní komfort.

Všechna vozidla s motory o minimálním výkonu 134 kW (180 k) mají ve standardní výbavě motorovou brzdu, u verzí s výkonem 103 kW (140 k) a 118 kW (160) je součástí volitelné výbavy. Motorová brzda se ovládá pravým pákovým přepínačem na sloupku řízení. Použít lze jen jeden ze dvou automatických režimů: buď při uvolnění pedálu akcelerátoru, nebo při sešlápnutí pedálu provozní brzdy.

Systém provozní brzdy zahrnuje protiblokovací brzdový systém (ABS) a na přání i protiskluzový systém (ASR), který usnadňuje jízdu na kluzkém povrchu. Modely s pneumatickým brzdovým systémem IVECO dodává také s elektronickým stabilizačním programem (ESP), který zajišťuje selektivní brzdění kol a za všech jízdních podmínek optimalizuje směrovou stabilitu a snižuje riziko převrácení vozidla.

K snazšímu rozjezdu do kopce slouží funkce Hill-holder – je-li aktivována, provozní brzdy na jednu sekundu podrží vozidlo proti zpětnému rozjetí, což řidiči poskytne dost času na přesun nohy z brzdového pedálu na pedál akcelerátoru.

V doplňkové výbavě výrobce dále nabízí i zvukový výstražný systém, který se spustí v případě, že dveře na straně řidiče se otevřou bez zatažené parkovací brzdy.

u u u u u

IVECO a Autotec 2008

Expozice značky IVECO v pavilonu G1 se ponese ve stylu All Blacks – novozélandského ragbyového týmu, který italský výrobce od loňského roku sponzoruje. Vedle horké novinky EuroCargo v ní bude k vidění i lehká řada Daily, která letos slaví třicáté výročí uvedení na trh. Chybět nebude ani Daily s pohonem na CNG. Jako novinky IVECO představí rovněž off-roadová vozidla Massif a Daily 4×4, kterými rozšířilo nabídku vozidel do náročného terénu i o nižší hmotnostní kategorii. V neposlední řadě bude součástí expozice samozřejmě i vlajková loď IVECO Stralis.

(lan)

www.iveco.cz

spinner