21. října 2011

Zbrusu nový velkorysý multifunkční areál Fiat Industrial Village v Turíně se stal jen několik dní po otevření v polovině září jevištěm pro představení poslední podoby léty osvědčeného užitkového vozidla Iveco Daily. V zatím poslední verzi modelového roku 2012 Daily spojuje svou tradiční výkonnost a mnohostrannost zejména s nejmodernější motorizací. Iveco je bude v jednotlivých verzích na evropský trh uvádět od konce září až do ledna.
Pevná rámová konstrukce podvozku vhodná pro montáž nejrůznějších nástaveb, zadní pohon, pokročilá motorizace a nákladový prostor přes 17 m3 při celkové hmotnosti až sedm tun zajišťují modelu Daily již od roku 1978 pevné místo na evropském trhu. Celkem jich od zahájení výroby Iveco uvedlo na trh téměř 2,5 milionu kusů. Vedle severoitalské Suzarry a španělského Valladolidu je produkuje také v Brazílii (Sete Lagoas) a v Číně (Nanking).
Podle Maura Vegliy, viceprezidenta Iveca pro lehkou a střední řadu užitkových vozidel, se při současné obměně italský výrobce nespokojil jen s povinným „domácím úkolem“ v podobě zvýšení emisní třídy motoru na Euro 5. Restyling čtvrté generace, jehož uvedení na trh doprovází komunikační kampaň s logem Supermana, přinesl i nový vzhled, komfortnější kabinu a řadu technických zlepšení.
Nový třílitrový motor nabízí podle údajů výrobce až o 21 kW vyšší výkon, spojení rovněž zcela nového 2,3litrového motoru s funkcí stop&start zase až o deset procent nižší spotřebu. Kromě toho se Ivecu podařilo také dále optimalizovat užitné vlastnosti modelu, který při velikosti dodávky poskytuje sílu a trakci nákladního vozidla. Spolehlivost nové verze výrobce podrobil zkoušce na čtyřech milionech kilometrů testovacích jízd v běžných silničních podmínkách.
Pokročilé motory
Těžištěm aktuálních změn je jednoznačně nová řada pohonů. Italská značka v historii často při vývoji motorů udávala tón, její konstruktéři například jako první vyvinuli systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty common-rail.
Pro nový Daily koncernová divize Fiat Powertrain začala vyrábět tři zcela nové výkonné pohonné jednotky. Jejím „vrcholným číslem“ je třílitrový čtyřválcový vznětový motor s přesvědčivou hodnotou maximálního výkonu 150 kW a točivého momentu 470 Nm. Nevýkonnější motor ve svém segmentu se jako první dotkl hranice 150 kW mimo jiné i díky využití dvou turbodmychadel (Twin Turbo). Silný motor je zároveň úsporný (přestože poskytuje o 21 kW vyšší výkon, výrobce udává o pět procent nižší spotřebu) a splňuje emisní limity podle normy Euro 5.
Další nový motor o objemu 2,3 litru, maximálním výkonu 107 kW a točivém momentu 350 Nm (rovněž Euro 5) vyzdvihli konstruktéři Fiat Powertrain na kvalitativně vyšší úroveň mimo jiné díky turbodmychadlu s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola a patentované technologii vstřikování Multijet II s maximálním tlakem 1800 barů. Systém Multijet II optimalizuje proces spalování, takže motor má i při vyšším točivém momentu výrazně nižší hlučnost a spotřebu. Technologie EGR spolu s lepším zpracováním výfukových plynů zajišťuje přesné rozdělení recirkulovaných výfukových plynů mezi jednotlivé válce. Součástí standardní výbavy je filtr pevných částic. Ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou, funkcí stop&start a pomůckou pro řidiče v podobě ukazatele zařazeného rychlostního stupně u něj Iveco slibuje úsporu paliva až o deset procent (v městském provozu pravděpodobně ještě více). S touto kombinací však budou moci zájemci vozidlo objednávat až od ledna.
Nabídku motorů pro nové Daily doplňuje nový třílitrový motor o výkonu 107 kW a točivém momentu 370 Nm v emisní normě EEV.
Iveco se považuje za průkopníka v oblasti alternativních pohonů a tradičně si dává záležet na jejich co nejširší nabídce. Pro nulové emise mohou zájemci sáhnout i po vlastní verzi Iveco s elektrickým motorem.
Inovovaný vnější i vnitřní vzhled
Iveco při obměně pamatovalo také na úpravu vnějšího vzhledu, který nyní podle něj působí dynamičtějším a silnějším dojmem. Hlavním poznávacím znamením nového modelu je pozměněná přední partie s novými světlomety, nárazníkem a maskou chladiče. Nové Daily je vybaveno světly pro denní svícení a novými mlhovkami s aktivní funkcí osvětlování zatáček. V interiéru zájemci o nový model najdou palubní desku s řadou kosmetických úprav a přepracovaný sloupek stavitelného volantu, který stejně jako sedadla řidiče i spolujezdce nabízí větší rozsah nastavení.
Pro maximální bezpečnost
Standardní výbava nového modelu zahrnuje nový elektronický stabilizační program ESP deváté generace firmy Bosch s aktivními čidly a širokou škálu dostupných systémů aktivní bezpečnosti: ABS (protiblokovací brzdový systém), EBD (elektronické rozdělování brzdné síly), ASR (systém regulace prokluzu kol), MSR (regulace brzdného účinku motoru), ESP (regulace stability) a řadu dalších.
Stotisícový odbyt
Iveco nový model uvádí na trh postupně a ve třech verzích vnitřní výbavy – Daily, Daily Plus a Daily Top – s různými balíky dodatečného vybavení. Obecná cena podle viceprezidenta pro prodej Enza Gioachina začíná na 22 600 € bez DPH. Už v roce 2014 Enzo Gioachino očekává roční odbyt kolem jednoho sta tisíc jednotek; na evropském trhu jej hodlá dosáhnout i objednávkami od fleetových zákazníků ze všech odvět-ví. Očekává, že tržní podíl modelu v segmentu přesáhne patnáct procent. Na současný model Iveco podle Enza Gioachina v druhém čtvrtletí přijalo o 28 procent více objednávek. Za celé první pololetí italský výrobce prodal 26 081 kusů modelu Daily, meziročně o 5,1 procenta více, z toho více než polovinu v Evropě.
(spa)