ČR/Slovensko

Iveco Czech Republic uzavřelo největší kontrakt na dodávku autobusů ve střední a východní Evropě

Největší český výrobce autobusů, společnost IVECO Czech Republic, a. s., Vysoké Mýto (člen skupiny Irisbus Iveco), do roku 2009 dodá 400 autobusů pro městskou a příměstskou dopravu akciové společnosti Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS). Podle slov majitele SIRS Georga Trabelssie a místopředsedy představenstva IVECO CR Jacquesa Averbuche jde o největší kontrakt na dodávku autobusů na území střední a východní Evropy, podle obchodního ředitele a člena představenstva IVECO Czech Republic Petra Ruska je to současně největší kontrakt v novodobé historii výroby autobusů ve Vysokém Mýtě.

SIRS po úspěšné privatizaci SAD Žilina a SAD Trenčín ovládá oba významné slovenské provozovatele hromadné osobní autobusové dopravy. Předmětem na konci loňského roku uzavřené smlouvy jsou autobusy Crossway a Crossway LE, které budou zajišťovat příměstskou dopravu v Žilinském a Trenčínském kraji, a nízkopodlažní autobusy Citelis pro městskou hromadnou dopravu v Martině a Trenčíně.

V průběhu nejbližších dvaceti měsíců oba dopravní podniky převezmou 316 autobusů, další autobusy jim IVECO CR dodá v dalším období. Celkový objem kontraktu na nákup autobusů v následujících dvaceti měsících činí 1,3 miliardy Kč, jeho součástí je i servisní smlouva na období osmi let. Díky nákupu 400 vozidel nebudou ve vozovém parku obou dopravců autobusy starší osmi let a na linkách MHD Martin a MHD Trenčín budou již letos jezdit pouze nové autobusy.

Podle Georgea Trabelssie je historický kontrakt výsledkem ojedinělé dohody o společném postupu obou samosprávných krajů při zajišťování veřejné dopravy osob. Podle smluv o výkonech ve veřejném zájmu, které sjednocují podmínky veřejné dopravy v obou krajích, nemůže od konce roku 2009 jezdit na linkách autobus starší 16 let. Jedině díky této dohodě a společné investiční strategii obou dopravců mohl vzniknout kontrakt, který je svým rozsahem unikátní nejen na Slovensku.

Pokladny připraveny na zavedení eura

Autobusy Irisbus Crossway 10,6 m mají kapacitu 42 míst na sezení a 33 na stání, jsou vybaveny samostatně programovatelným nezávislým topením a klimatizací. Podle slov Georgea Trabelssie jsou to autobusy bezpečné, ekologické, komfortní pro řidiče i cestující a ekonomicky výhodné pro provozovatele. Svým provedením odpovídají zájezdovým autobusům, a přestože jde o finančně velmi významnou investici, nebudou klást na veřejné rozpočty žádné finanční nároky navíc. Zvýšené odpisy v nejbližších osmi letech budou kompenzovány nižšími servisními náklady, které jsou ve srovnání se staršími autobusy o řád nižší.

Všechny nové autobusy jsou vybaveny světelnými elektronickými tabulemi, v průběhu ledna dopravci v obou krajích zprovozní prvních 190 elektronických pokladen nové generace, které zjednoduší práci řidiče a budou plně připraveny na přechod na euro, které Slovensko hodlá zavést od ledna příštího roku. V průběhu prvního pololetí letošního roku budou novými pokladnami osazeny všechny příměstské autobusy v obou krajích. (red)

spinner