21. června 2007
Druhý největší evropský výrobce autobusů – italský koncern IVECO Irisbus – pokračuje v produktové ofenzivě. Jako pátý nový model v průběhu posledních dvou let na konci května v Helsinkách při příležitosti kongresu Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) představil částečně nízkopodlažní autobus Crossway LE.
Představení novinky z produkce českého závodu IVECO Česká republika ve Vysokém Mýtě následovalo po premiérách městského autobusu Citelis, linkových autobusů Arway a Crossway a turistického autokaru Domino.
Crossway LE koncepčně vychází
z linkového autobusu Crossway, který výrobce poprvé prezentoval loni
v červnu na brněnském veletrhu Autotec, a v sortimentu koncernu Irisbus IVECO by měl tvořit cenově dostupnou alternativu plně nízkopodlažních městských autobusů Citelis (Crossway LE nabízí snížený nástup pouze v přední polovině vozu). Současně naváže na tradici městských autobusů Karosa řady 900, které společnost vyráběla až do loňska. Jeho českou premiéru IVECO Irisbus plánuje na začátek července.
Při vývoji nového modelu se společnost snažila zkombinovat parametry úspěšných městských autobusů Karosa B 900, které charakterizovaly nízké náklady, spolehlivost a dlouhá životnost, s moderní koncepcí nových autobusů Arway a Crossway, které nabízejí ohleduplnost k životnímu prostředí, vysoký stupeň bezpečnosti a komfortu a snadný přístup do vozu. Nový městský a meziměstský autobus má téměř stejnou hmotnost jako
modely řady B 900, současně však má vyšší přepravní kapacitu, výkonnější, úspornější a čistší motor, větší vnitřní prostor a nový moderní design.
Městská i meziměstská verze
Novinka bude na trhu v provedení City Bus (v městské a příměstské verzi) nebo Inter City Bus pro meziměstskou dopravu. Městská verze má kapacitu 107 cestujících, z toho maximálně 38 sedících. Inter City Bus v délkových variantách 12 a 12,8 metru nabízí kapacitu až 95 cestujících, z toho padesáti stojících. Na přání IVECO městský i meziměstský model vybavuje motorem splňujícím nejpřísnější emisní normy Euro 5 a EEV.
Podobně jako u autobusu Crossway kladli konstruktéři i u nízkopodlažních provedení zřetelný důraz na komfort a prostor pro řidiče. Standardem u obou verzí je palubní počítač, meziměstský autobus je standardně dodáván i s digitálním tachografem (VDO nebo ACTIA). Cestující zase ocení vedle podstatně snadnějšího nástupu také objemnější vnitřní prostor (ve srovnání s modelem B 951E je o 67,5 centimetru delší a o 50 centimetrů vyšší).
IVECO Česká republika
Největší český výrobce autobusů jich loni prodal nejvíc od roku 1991 – celkem 2450. Meziročně tak zvýšil odbyt téměř o třicet procent. Celkem osmdesát procent produkce směřovalo na export, na domácím trhu společnost zvýšila prodej meziročně z 391 na 450 vozidel. Ze zahraničních odbytišť byla tradičně nejsilnější Francie s více než tisícem prodaných vozidel. Letos IVECO Czech Republic plánuje výrobu více než 2500 autobusů.
(spa)