29. září 2005
Brněnská společnost Agrotec začíná letos dovážet na český trh vozidla IVECO Astra. Jako první představila minulý týden v lomu v Mokré u Brna dvě vozidla v provedení sklápěč. Široká veřejnost se s nimi může seznámit tento týden na Autosalonu ve slovenské Nitře. Značka IVECO se v České republice a na Slovensku prezentovala ve stavebním sektoru především vozidly Trakker. Předváděcí jízdy v Mokré ukázaly, že vozidla Astra budou představovat zajímavé rozšíření její stávající nabídky. V současné době jsou pro pravost v České republice homologována vozidla Astra HD8 66.45 6×6, HD8 86.45 8×6 a HD8 88.45 8×8. Pohon vozidel Astra zajišťuje motor Cursor 13 spojený s 16stupňovou manuální převodovkou ZF (tři typy). V porovnání s Trakkerem nabízejí vozidla Astra vyšší maximální technicky přípustnou hmotnost (Trakker 6×6 34,5 tuny / Astra 40 tun; Trakker 8×8 41 tun / Astra 50 tun) a robustnější rám (Astra 320×90×10 mm / Trakker 320×90×10 mm). Přední náprava Astry má stálý pohon. Tužší podvozek vozidla se příjemně projevuje na jízdních vlastnostech – naložené vozidlo při jízdách v lomu vykazovalo dobrou stabilitu. Také jeho obratnost a motorizace je přesvědčivá. V konfiguraci 8×6 má Astra na rozdíl od některých svých konkurentů poháněnou první z předních dvou náprav; pro terén v lomu byla tato varianta optimální. Celkový dojem z prvního představení byl skutečně příznivý a bude zajímavé sledovat, nakolik Astra HD8 v České republice a na Slovensku upoutá zájem potenciálních zákazníků.
Historie značky Astra Společnost Astra byla založena v roce 1946 za účelem přestavby vojenských vozidel pro civilní využití a v roce 1955 zahájila výrobu prvního sklápěcího vozidla pro stavebnictví s označením BM. Postupně rozšiřovala modelovou řadu sklápěčů a podvozků a v roce 1965 otevřela továrnu v Piacenze, kde se v současnosti nachází její sídlo. V roce 1986 Astru převzala automobilka IVECO. O tři roky později Astra uvedla na trh vozidla série 3000; v roce 1994 změnila označení BM na HD. V roce 2000 Astra začala montovat do svých vozidel motory Cursor a rozšířila svou nabídku o kloubové dumpery ADT25 a ADT30. V roce 2003 převzala aktivity společnosti SIVI, která se specializuje na dopravní prostředky pro nadměrné přepravy a pro přestavby využívá podvozky IVECO; jedno takové vozidlo bylo představeno letos na jaře při prezentaci v Sosnové, kterou uspořádalo české zastoupení značky IVECO. Loni Astra rozšířila svou nabídku kloubových dumperů a v letošním roce uvedla na trh novou řadu vozidel HD8. V současné době zahrnuje výrobní program Astry pět hlavních segmentů: o dvou-, tří- a čtyřosá vozidla pro lomy a stavebnictví s označením HD (Heavy Duty), o pevné dumpery, o kloubové dumpery 4×4, o vojenská vozidla 4×4, 6×6, 8×8, o vozidla pro nadměrné přepravy SIVI (nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozidla je 275 tun, soupravy 540 tun). (lan)