14. června 2010

Globální hospodářská krize loňského roku by neměla trvale zbrzdit rozvoj světové dopravy. Na konci května to v Lipsku uvedl generální tajemník Mezinárodního dopravního fóra (ITF) Jack Short na každoročním světovém setkání ministrů dopravy. Současně vrcholnému setkání představil studii ITF Transport Outlook 2010, která obsahuje prognózu vývoje osobní a nákladní dopravy v letošním roce s výhledem do roku 2050.
„Rychle se přibližujeme dřívějšímu tempu růstu,“ řekl Jack Short s tím, že existují velké regionální rozdíly. Ve Spojených státech amerických a v Evropě se ekonomiky a dopravní sektor zotavují z následků krize pomaleji než v dynamicky se rozvíjejících státech, jako je Indie a Čína. Průměrné globální tempo ekonomického růstu se bude podle studie pohybovat na úrovni 4,3 procenta.
Nejsilnější růst čeká v dlouhodobém horizontu leteckou dopravu. ITF předpokládá, že v letech 2010 až 2050 dojde ke ztrojnásobení objemu přepravy. Zveřejněný odhad je přitom výrazně nižší než čísla, která pro následující čtyři desítky let prezentují sami zástupci letecké dopravy. Vysokého růstu se ovšem letecká doprava podle Jacka Shorta dočká pouze za předpokladu, že asijské trhy budou regulovány.
Rozdílné tempo růstu v Evropě a v Asii může představovat vážný problém. Pro logistiku to bude znamenat další prohloubení propasti u nepárových přeprav, což povede k nárůstu neefektivních služeb. Nepříznivý trend by mohla zvrátit čínská politika podpory poptávky na domácím trhu. Do Číny by tak zamířilo více zahraničního zboží, které by částečně vykompenzovalo export.
Studie poukazuje na dvě další potenciální rizika: hrozí, že dopravní infrastruktura nebude kvůli nárůstu poptávky kapacitně stačit; a za druhé rozvoj silniční dopravy dosáhne takové míry, že ani inovace a nejrůznější opatření na posílení efektivity provozu nedokáží snížit současný objem emisí CO2. Pro snížení o 20 až 30 procent, jak opakovaně deklarují vlády, chybějí nové nápady.
Přesto je podle Jacka Shorta řešením práce na dalších inovacích, regulace poptávky by byla kontraproduktivní.