22. listopadu 2011

Isuzu začala jako první japonská automobilka vyrábět vozidla již před 95 lety, ale na český trh s užitkovými vozidly vstoupila teprve na začátku loňského roku. Nyní již má tři české zástupce: Isuzu Trucks Czech Republic (užitkové a nákladní automobily), Isuzu Sales Česká republika (pick-upy D-Max) a Turancar CZ (autobusy). S nabídkou všech tří společností se mohli čeští motorističtí novináři podrobně seznámit v říjnu při roadshow po středočeských okresních silnicích a dálnicích a při zkušebních jízdách v autokrosovém areálu v Sedlčanech.
Po 95 letech existence se Isuzu řadí mezi největší a nejúspěšnější světové výrobce automobilů a motorů a v mnoha zemích světa si udržuje pozici jedničky na trhu. Například její lehká řada nákladních automobilů série N se s roční produkcí přes 253 tisíc vozidel může pyšnit titulem nejprodávanějšího nákladního automobilu světa. Na začátku loňského roku sjel z výrobní linky již pětimiliontý vůz řady N.
Celkem Isuzu vyrobila více než 26 milionů nákladních automobilů a v kategorii vozidel 6 až 16 tun celkové hmotnosti je podle svých zástupců jednoznačně celosvětovým lídrem.
Vozidla řady N
Modely řady N výrobce na českém trhu nabízí ve třech variantách celkové hmotnosti – N35 (3,5 tuny), N62 (6,2 tuny) a N75 (7,5 tuny).
Verzi N35.150 Isuzu dodává se dvěma rozvory náprav (2800 a 3395 milimetrů) s karosovatelnou délkou 4180 a 5070 milimetrů. Typ N62.150 je k dispozici v rozvorech 3395 a 3845 milimetrů s karosovatelnou délkou 5070 a 5740 milimetrů a nejtěžší verzi N75.150 nabízí Isuzu se třemi rozvory 3365, 3815 a 4475 milimetrů a karosovatelnými délkami 5020, 5700 a 6690 milimetrů.
Klasická koncepce podvozku s odpružením tuhých náprav listovými pružinami je vhodná pro široké spektrum aplikací. Rozsah využití vozidel dále rozšiřuje i možnost objednání spací nástavby či prodloužené šestimístné kabiny.
Verze N35 a N62 pohání vznětový čtyřválec Isuzu D-Core s čtyřventilovým rozvodem DOHC, přímým vstřikem paliva s tlakem 1800 barů, turbodmychadlem s variabilní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor splňuje emisní normu Euro 5 / EEV za pomoci filtru pevných částic a oxidačního katalyzátoru bez použití AdBlue.
Třílitrový agregát poskytuje výkon 110 kW (150 k) při 2800 min-1 a točivý moment 375 Nm při 1600 až 2800 min-1.
Verze N75 využívá čtyřválec s obdobnými charakteristikami. Rozdíl je v objemu 5,2 l, čtyřventilovém rozvodu OHC a nižším vstřikovacím tlaku 1600 barů. Motor poskytuje výkon 140 kW (190 k) při 2600 min-1 a točivý moment 513 Nm při 1600 až 2600 min-1.
Manuální i automatizované převodovky
Nejlehčí varianta řady N je vybavena manuální plně synchronizovanou pětistupňovou převodovkou s rozsahem 5,315 až 0,721 při stálém převodu 4,1. Obě těžší verze se dodávají s převodovkou šestistupňovou, v případě N62 s rozsahem 5,979 až 0,759 při stálém převodu 4,56, u N75 s rozsahem převodů 6,369 až 0,782 při stálém převodu 4,1. Ve všech případech je k dispozici i robotizovaná převodovka Neestronic2 s elektromagnetickým řazením a hydrodynamickou spojkou umožňující i sekvenční volbu převodových stupňů.
Výkonná brzdová dvouokruhová hydraulická soustava je ve všech případech doplněna o ABS, ASR a elektronické rozdělování brzdné síly EBD. Na obou nápravách japonský výrobce použil ventilované kotoučové brzdy, ale verze N75 je na zadní nápravě vybavena bubnovými brzdami. Nápravy jsou odpružené listovými pružinami s kapalinovými tlumiči a příčnými stabilizátory.
Sklopná budka je vybavena mechanicky odpruženým sedadlem řidiče a dvojsedadlem pro spolujezdce, výškově i osově nastavitelným sloupkem volantu, rádiem s MP3 přehrávačem a rozhraním Bluetooth, elektricky ovládanými okny, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, vyhřívanými zrcátky, dvojicí airbagů, trojicí tříbodových bezpečnostních pásů, mlhovkami a imobilizérem. Modely N62 a N75 doplňuje i multimediální systém s couvací kamerou.
Řada vozidel F
Modelovou řadu F tvoří vozidla F10, F11 a F12 o celkové hmotnosti 10, 11 a 12 tun. Dvojici lehčích variant nabízí Isuzu se čtyřmi rozvory náprav od 3410 do 4990 milimetrů a karosovatelnou délkou 5050 až 7420 milimetrů. Dvanáctitunový model dává na výběr jeden ze tří rozvorů v rozmezí 3790 až 4990 milimetrů s karosovatelnou délkou 5622 až 7422 milimetrů. Verze F10 a F11 se podle výrobce mohou pochlubit největší užitečnou hmotností i nejvýkonnějším motorem v daném segmentu.
Moderní a funkční kabina vytváří pro řidiče příjemné a prostorné pracovní prostředí. Vnitřní prostor a nabídka standardních prvků výbavy podle českého zastoupení značky v mnohém předčí i řadu na trhu dobře zavedených konkurentů.
V základní výbavě řady F jsou například autorádio s CD/MP3 přehrávačem s rozhraním Bluetooth a barevným dotykovým displejem, couvací kamera, elektricky ovládaná okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, tempomat a dvojice čelních airbagů.
Emisní limity bez AdBlue
K pohonu verzí F10 a F11 slouží moderní čtyřválcový agregát s přímým vstřikováním paliva o objemu 5,2 litru o výkonu 150 kW a s maximálním točivým momentem 637 Nm.
Verze F12 využívá šestiválcovou pohonnou jednotku shodné koncepce, ovšem o větším zdvihovém objemu 7,8 l, s výkonem 177 kW a maximálním točivým momentem 706 Nm.
Všechny motory již v základní specifikaci splňují emisní normu Euro 5 / EEV díky recirkulaci výfukových plynů EGR a filtru pevných částic DPD s oxidačním katalyzátorem. Nevyžadují tedy aditivum AdBlue, a jsou tak uživatelsky jednodušší a hospodárnější.
O přenos výkonu na kola zadní nápravy se stará šestistupňová manuální převodovka, případně automatizovaná převodovka Neestronic2 s možností sekvenční volby převodových stupňů (pro modely F10 a F11). Spolu s automatizovanou převodovkou dodává Isuzu také asistenční systém rozjezdu do kopce a protiprokluzový systém ASR.
Modely řady F dodává Isuzu standardně s odpružením listovými pružinami, verzi F12 však lze vybavit i pneumatickým odpružením s automatickým nastavením výšky.
Autobusy Isuzu
Na českém trhu s autobusy v současné době Isuzu nabízí tři modely. Příměstský autobus Isuzu Citimark s obsaditelností 65 až 72 cestujících (délka devět metrů), osmimetrový zájezdový coach Isuzu New Turquoise s obsaditelností 26 až 33 cestujících a sedmimetrový minibus Isuzu Novo Ultra s kapacitou 26 až 29 pasažérů. O výborné manévrovatelnosti vozidla s motorem EEV o výkonu 140 kW, jeho dynamických jízdních vlastnostech a komfortním prostředí pro cestující jsme se mohli přesvědčit sami při zkušebních jízdách.
Pick-upy Isuzu D-MAX
V Asii populární pick-upy Isuzu D-MAX se vznětovým motorem a s robustním, extrémně zatížitelným rámem jsou na trhu ve dvou výkonových variantách – s jednotkou s obsahem 2,5 litru a výkonem 100 kW (136 k) a třílitrovou jednotkou o výkonu 120 kW (163 k). Vozidla mají zadní nebo přiřaditelný pohon všech kol a mohou být vybavena manuální i automatickou převodovkou.
Vozidla jsou určena pro provoz v náročném terénu, ale jsou konstruována tak, že umožňují pohodlnou jízdu i po běžných komunikacích.
Modely D-MAX nabízí Isuzu ve dvou atraktivních výbavách a se třemi velikosti kabin (Single Cab, Space Cab a Double Cab), ale také jako na míru vyrobené modely.
(lan) www.isuzutrucks.cz