Silniční doprava

IRU varuje před jednostranným znevýhodňováním silniční dopravy

IRU varuje před jednostranným znevýhodňováním silniční dopravy

Další přenášení externích nákladů na těžkou nákladní dopravu by se mohlo dramaticky negativně podepsat na hospodářství členských zemí Evropské unie. S odvoláním na výsledky poslední studie, jejíž autoři zkoumali předpokládané důsledky plánované změny evropské směrnice o eurovinětě, to v září v Bruselu uvedli představitelé Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, která si studii objednala.

Další přenášení externích nákladů na těžkou nákladní dopravu by se mohlo dramaticky negativně podepsat na hospodářství členských zemí Evropské unie. S odvoláním na výsledky poslední studie, jejíž autoři zkoumali předpokládané důsledky plánované změny evropské směrnice o eurovinětě, to v září v Bruselu uvedli představitelé Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, která si studii objednala.

„Studie varuje před ekonomickými ztrátami a upozorňuje na očividnou diskriminaci silniční dopravy. Obor totiž již dnes prostřednictvím mýtného, daní a různých dalších poplatků hradí téměř sto procent svých externích nákladů,“ uvedl předseda výboru nákladní dopravy IRU Alexander Sakkers. „Je naprosto nemyslitelné, že by návrh směrnice, tak jak jej připravuje Evropská komise, neměl žádný negativní dopad na evropskou ekonomiku,“ komentoval Alexander Sakkers současně probíhající jednání na půdě Rady ministrů dopravy Evropské unie.

Stamiliardové škody?

Podle studie vzniknou po ještě důslednějším zpoplatnění externích nákladů evropské ekonomice škody ve výši až 414 miliard €. Pouze pro Německo a Francii by bilance nebyla špatná, protože by obě země měly vyšší příjmy, než musí jejich dopravci platit v zahraničí. Dalších šestnáct zemí Evropské unie by ovšem v národní silniční dopravě zaznamenalo jednoznačně ztrátu. V případě zbývajících devíti zemí bude pozitivní či negativní výsledek odviset až od dalšího vývoje; autoři studie však předpokládají spíše ztrátu.

**Příjmy z mýta jen na investice **

IRU je naprosto zásadně pro to, aby příjmy z mýtného byly účelově vázány na další investice do oboru, zejména pak na projekty, které by pomohly externí náklady snížit. Podle Alexandera Sakkerse je zarážející, že Evropská komise vypracovala návrh v podobě, v níž je zpoplatněním externích nákladů zatížena výhradně silniční doprava. „Obzvláště u železnice by nás zajímalo, jak bude vyřešena otázka plateb za užívání infrastruktury, úroveň emisí (i v souvislosti s výrobou elektrické energie pro elektrickou trakci), hladina hluku a spotřební daň u nafty,“ zdůraznil Alexander Sakkers.

spinner