IRU

IRU ostře kritizuje směrnici o eurovinětě

Schválením směrnice o eurovinětě Evropský parlament v první polovině června podle názoru Mezinárodní silniční unie IRU de facto rezignoval na vytvoření ekologické silniční dopravy v Evropě. „Směrnice nezavazuje členské státy k reinvesticím příjmů z euroviněty, vytváří pouze další daň uvalenou na již beztak silně zatížený sektor silniční nákladní dopravy,“ uvedla IRU před dvěma týdny v odmítavém stanovisku ke směrnici. Současně vyzvala vlády jednotlivých zemí Evropské unie, aby při implementaci směrnice postupovaly v souladu s principy formulovanými v Bílé knize dopravní politiky.

Na znění tzv. směrnice o eurovinětě se shodl dopravní výbor Evropského parlamentu a Rada ministrů a Evropský parlament ji schválil 7. června (viz DN 24/11). Podle názoru IRU ovšem přináší pouze novou formu daňového zatížení, které nepřímo zaplatí občané Evropské unie za služby silniční nákladní dopravy. Je přesvědčena o tom, že to v důsledku negativně postihne celou evropskou ekonomiku, ohrozí pracovní místa, a přitom nepřinese žád-ný hmatatelný pozitivní efekt na životní prostředí. „Zatímco celý sektor silniční dopravy věnuje velké úsilí zvyšování ,ekologičnosti‘ svých služeb, tento nový poplatek, v podstatě nová daň, bude mít ten důsledek, že provozovatele silniční dopravy odradí od investování a zavádění nejlepších technologií pro dosahování ,zelených‘ cílů, jako je snižování emisí CO2,“ uvedl k tomu předseda výboru nákladní dopravy IRU Alexander Sakkers.

Jménem celého sektoru silniční dopravy vyzval všechny členské země Evropské unie, aby veškeré předpokládané příjmy z euroviněty investovaly zpátky do projektů silniční dopravy.

Tah proti ekologii i ekonomice

„Namísto ekologičtější silniční dopravy tu máme pravý opak: směrnice dává členským zemím prostor, aby zasáhly novou daní velmi produktivní nástroj ekonomiky – silniční dopravu, jediný druh dopravy, který je schopen dlouhodobě pokrývat své náklady na infrastrukturu a externality prostřednictvím četných daní a poplatků,“ dodal Alexander Sakkers.

„Nová směrnice zavazuje členské státy, aby prostředky získané eurovinětou spravovaly transparentně. Mezinárodní silniční unie bude proto společně s členskými národními asociacemi velmi pečlivě monitorovat, k jakým účelům a jak efektivně se finance budou využívat,“ řekl člen vedení IRU Michael Nielsen. „Stejný přístup by měla Evropská komise uplatnit u všech ostatních druhů dopravy tak, aby byly konečně nastoleny rovné podmínky na dopravním trhu,“ zdůraznil.

spinner