20. října 2005
Koncern Irisbus na konci září v italském Turíně ve světové premiéře představil nový meziměstský autobus Arway, který jako první výrobek koncernu splňuje emisní normu Euro 4. Po novém nízkopodlažním městském autobusu Citelis je to již druhá letošní novinka z produkce druhého největšího evropského výrobce autobusů. Arway se bude vyrábět v Karose Vysoké Mýto a bude určen pro všechny trhy, na nichž je největší evropský výrobce meziměstských autobusů zastoupen. Po italské světové premiéře se novinka tento a příští týden představuje i na vedoucím světovém veletrhu autobusů a autokarů Busworld Europe v belgickém Kortrijku. Oficiální česká premiéra autobusu v České republice se očekává na konci října, čeští dopravci jej budou moci začít zkoušet od listopadu. Arway se vyrábí v délkách 12, 12,80 a 15 metrů, s jednoduchými předními dveřmi a se středovými dveřmi v provedení s jedním nebo dvěma křídly. Vyznačuje se vysokou obsaditelností – v závislosti na délce pojme 53 až 67 sedících cestujících. Vozidlo může být vybaveno několika typy kinematických řetězců, a proto je vhodné pro všechny typy využití. Bohatá nabídka výbavy a zákaznických opcí, k nimž přistupuje modulární řešení vozidla, dávají podle Irisbusu možnost nakonfigurovat model Arway jako autobus používaný pro zajišťování linkové dopravy nebo pro kombinovanou přepravu cestujících. Autobus pohání motor Iveco Cursor 8 s výkonem 243 nebo 280 kW. Motor může být vybaven i filtrem pevných částic, který v porovnání s klasickým řešením výfukového traktu dále značně snižuje množství škodlivých emisí.
Ojedinělý vývojový projekt Svým rozsahem představoval výzkum a vývoj autobusu Arway pro Irisbus ojedinělý projekt – jeho testy trvaly přibližně 16 tisíc hodin, vývoj prototypu více než 18 tisíc hodin a konstruktéři strávili při navrhování nového meziměstského autobusu až 52 tisíc hodin. „V minulosti jsme ohlásili takzvaný konvergenční plán,“ řekl při světové premiéře viceprezident koncernu Irisbus pro prodej a marketing Franco Miniero, „který spočíval v kompletní obměně našeho výrobního programu. Tato iniciativa byla zahájena standardizací mechanických částí na všech autobusech splňujících normu Euro 3, dnes je naší strategií postupná náhrada současného navzájem rozlišného sortimentu zcela novou řadou s mezinárodní vizí,“ dodal.
Pohodlný pro cestující… K základním užitným vlastnostem nových autobusů patří snadná přístupnost. Arway se v tomto ohledu vyznačuje optimální vyvážeností výšky, šířky a hloubky nástupních schůdků (které jsou opatřeny specifickou protiskluzovou krytinou), což platí pro přední i střední dveře. Cestující nemusí při přecházení ve voze překonávat žádné překážky, velká šířka (2,55 metru) a vnitřní výška kabiny (2,25 metru) navíc umocňují pocit velkoryse pojatého vnitřního prostoru. Součástí plošiny, umístěné proti středovým dveřím, je zdvižná rampa pro osoby se sníženou hybností. Pro zavazadla cestujících jsou určeny prostory s kapacitou od 5,70 m3 (v dvanáctimetrovém modelu) do 7,70 m3 (v autobuse o délce 15 metrů). Na palubě autobusu jsou pro cestující připravena sedadla se zcela novým designem. Madla na jejich zádových opěrách umožňují pohodlné procházení cestujících středovou uličkou v kabině vozu. Sedadla lze modulárně uspořádat díky nově vyvinuté kolejnici umístěné na straně chodbičky. Toto řešení umožňuje rychlé upevnění a ještě rychlejší demontáž při nezměněné bezpečnosti upevnění.
…i řidiče Pracoviště řidiče je vybaveno moderním displejem s palubním počítačem. Sedadlo s nastavitelnou výškou lze posunout dopředu či dozadu (na přání je v nabídce výrobce i otočné sedadlo), nastavitelný je i volant a sloupek řízení (za příplatek mohou zákazníci objednávat i vybavení funkcí Cruise Control pro kontrolu dodržování rychlosti vozidla). K uživatelskému pohodlí na pracovišti řidiče přispívá i nově pojatá rychlostní páka a pneumatický posilovač řízení. Řidič má již v sériové výbavě k dispozici širokoúhlé zpětné zrcátko (nad rámec sériového vybavení pak také nastavitelná zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním), doplňkové boční odkládací prostory, prostorný zavazadlový prostor se zamykáním, ventilátory vestavěné v přístrojové desce a jako opci malou chladničku. Součástí přístrojové desky je chladnička větších rozměrů, ve výbavě může být i sedadlo hostesky. Dobře přístupná zástavba agregátů i ostatních komponent svědčí o tom, že Irisbus nezapomněl ani na údržbu vozidel, což platí zvláště pro baterie, topení, motor, skříně s elektrovýbavou či panely podběhů, které lze pro potřeby běžné údržby vozu rychle a jednoduše demontovat. Rozmístění elektrické instalace a standardizace náhradních dílů podle výrobce významně přispěly ke zkrácení doby odstávky vozidla na nezbytně nutnou dobu, potřebnou k provedení zásahů v rámci údržby.
Vysoká míra bezpečnosti Irisbus při vývoji nového modelu dodržel nejpřísnější bezpečnostní normy a předpisy: vozidlo úspěšně prošlo testy ochrany cestujících při převrácení vozidla, testy podle normy R 66, zkouškami upevnění sedadel, zkouškami brzdného účinku brzdového systému a dalšími testy. (spa)