Irisbus Iveco

Irisbus v Brně představí vrcholný model Magelys HDH

Irisbus v Brně představí vrcholný model Magelys HDH

Společnost Iveco Czech Republic, a. s., součást koncernu Irisbus Iveco, připravuje na letošní veletrh Autosalon/Autotec několik českých premiér. Návštěvníci veletrhu budou moci v Brně na začátku června poprvé spatřit především „vlajkovou loď“ druhého největšího evropského výrobce autobusů – luxusní třínápravový dálkový autokar Magelys HDH. Představitelé Iveco Czech Republic to uvedli na setkání s novináři v druhé polovině dubna v sídle společnosti ve Vysokém Mýtě.

Jako nového člena rodiny nejprodávanější řady městských autobusů v Evropě – Citelis – Irisbus Iveco v Brně představí plně nízkopodlažní Citelis o délce 10,5 metru v provedení se vznětovým motorem v emisní třídě Euro 5 nebo s pohonem na CNG (v třídě EEV). Nejkratší verze s celkovou kapacitou až 90 cestujících vychází ze známých modelů Citelis 12M a 18M. Vedle ní expozici značky dále doplní minibus EcoDaily EEV, který získal ocenění Green Van of the Year 2009. Oblíbený minibus se vedle faceliftu interiéru a exteriéru dočkal i nové motorizace, takže nyní rovněž splňuje podmínky emisní normy EEV.

Další premiéru výrobce plánuje na červenec, kdy buď ve Francii, nebo v České republice poprvé ukáže Citelis s hybridním pohonem (viz DN 02/10).

Poptávka dále klesá

Série novinek přichází v době pokračujícího poklesu poptávky po nových autobusech. Podle generálního manažera Irisbus Iveco pro střední a východní Evropu Horiy Chirity se v sedmnácti zemích střední a východní Evropy, v nichž prodej řídí jeho pražská kancelář, v lednu a únor prodej snížil o 17 až 18 procent, v západní Evropě skoro o třicet procent. Již loni přitom počet nově registrovaných autobusů v Evropské unii klesl o 19,5 procenta, a v nových členských zemích dokonce o 54,6 procenta (například v České republice se trh snížil o 34,2 procenta, v Polsku o 40 procent a v Rumunsku dokonce o téměř 84 procent; výjimku v celém regionu představovalo jen Slovensko, kde se odbyt naopak meziročně zvýšil o 12,8 procenta).

Kvůli nízkému objemu zakázek v prvním čtvrtletí společnost ve Vysokém Mýtě zavedla novinku v podobě kont pracovní doby. Zatím zaměst-nanci ve výrobě nepracují v pátek, od června – kdy se již očekává oživení trhu – by naopak měli pracovat šest dní v týdnu. Celkový objem výroby do konce roku by tak podle generálního ředitele Ing. Daniela Patky měl být i přes současný výpadek „mírně vyšší než loni“.

Druhý největší evropský výrobce

Irisbus Iveco je v současnosti druhý největší evropský výrobce autobusů. Obrat skupiny v roce 2008 dosáhl 1,082 miliardy €. V roce 2009 jejích 5079 zaměstnanců vyrobilo 7645 vozidel. Většina produkce byla určena pro trh zemí Evropské unie, kde značce zajistila tržní podíl kolem 19 procent. Vedoucí pozici si Irisbus udržuje tradičně ve Francii, Itálii a České republice, kde v roce 1999 převzal původního českého výrobce Karosa. V celém regionu střední a východní Evropy zaujímá první místo na trhu s podílem 27,1 procenta. Na Slovensku obsadil dokonce rekordních 65,9 procenta trhu.

Iveco Czech Republic, a. s., zaměstnává 2098 pracovníků.

Loni při obratu 12,2 miliardy Kč vytvořila zisk před zdaněním ve výši 1,4 miliardy. Výroba přitom mezi-ročně klesla o 17 procent na 2526 vozidel. Poměrně malý rozdíl oproti „předkrizovému“ roku 2008 (obrat 12,4 a zisk 1,8 miliardy Kč) byl dán především aktuálním kurzem koruny.

V České republice se loni prodalo 319 autobusů Irisbus, na Slovensku 421. Největším trhem vysokomýtského výrobce zůstala Francie, kam směřovalo 1415 vozidel, především školních autobusů Recréo.

(spa)

spinner