Irisbus

Irisbus dodá autobusy Agora na Island

Vozový park městské dopravy v hlavním městě Islandské republiky Reykjavíku rozšíří v nejbližších letech více než tři desítky nízkopodlažních autobusů Agora, které na českém trhu Irisbus dodává pod názvem City bus. Významný průlom na islandský trh je úspěchem jeho obchodní jednotky COCE (Commercial Operations Cen-tral Europe) se sídlem ve Vysokém Mýtě. Na konci září to oznámila česká součást koncernu – společnost Karosa.

Irisbus zvítězil hned ve dvou výběrových řízeních. První vypsala společnost Straeto Reykjavík, dopravní podnik hlavního města Islandu. Výsledkem tohoto vítězství je dodávka třiceti kusů dvanáctimetrových nízko-podlažních autobusů. Předávání autobusů je naplánováno na období tří let. V lednu příštího roku dodá Irisbus prvních pět kusů, v srpnu pak dalších deset. O rok později, v srpnu roku 2006, dodá dalších deset kusů a poslední dodávka dorazí do Reykjavíku v srpnu roku 2007. Společnost Straeto Reykjavík má v současnosti k dispozici 75 městských nízkopodlažních autobusů a dodávka autobusů z produkce Irisbus je pro jeho další budoucnost klíčová.

Irisbus dodávku považuje za velký úspěch už proto, že se jedná o první nákup autobusů z produkce koncernu do vozového parku společnosti.

Island je vyspělou zemí s hustou silniční sítí, vzhledem k jeho malé rozloze a počtu obyvatel (asi 280 tisíc) je však jeho autobusový trh velmi malý. O významu celého kontraktu a jeho vlivu na trh svědčí i další údaje – za loňský rok bylo na Islandu prodáno celkem 53 vozů v kategorii M2 a M3 a z toho jen 20 bylo „velkých“ autobusů.

Druhé vítězství Irisbusu přineslo výběrové řízení na dodávku čtyř nízkopodlažních autobusů pro společnost Hagvagnaar, která je kontraktorem dopravního podniku v Reykjavíku. První tři autobusy se na Islandu objeví už na konci letošního roku, poslední, čtvrtý pak dokončí dodávku

v říjnu roku příštího. I v tomto případě se jedná o krátkou, tedy dvanáctimetrovou verzi městského autobusu. Autobusy jsou samozřejmě přizpůsobeny klimatickým podmínkám, které v severní části Atlantského oceánu panují. Desetinu plochy Islandu pokrývá ledovec a i proto byly všechny autobusy vybaveny sálavým topením, dvojitými skly a upraveným systémem ventilace vzduchu.

Smlouvu za Irisbus podepsali zástupci společnosti B&L (dealer Irisbusu na Islandu). Reprezentanti zákazníka, společnosti Straeto Reykjavík, již navštívili výrobní závod ve francouzském Annonay, kde se vyrábějí podvozky a skelety pro autobusy Agora. Dokončení specifikace se uskutečnilo ve Vysokém Mýtě, v centrále obchodní jednotky COCE, do níž na severu ležící Island patří. Za skupinu COCE se práci v tomto teritoriu věnuje a za výsledky obchodní činnosti zodpovídá Ing. Libor Doubek.

Island je znám velkým důrazem na ekologičnost provozu autobusů, dopravní podnik v Reykjavíku provozuje kromě dieselových pohonů i autobusy na metan. V ulicích hlavního města Islandu jsou v rámci programu Evropské unie ECTOS k vidění i tři autobusy s palivovými články. Irisbus i díky úspěchu na malém, ale ekologicky velmi náročném islandském trhu potvrzuje svoji pozici jednoho z lídrů vývoje čistých pohonů pro autobusy – jen při testování palivových článků najezdilo 90 autobusů z produkce Irisbus ve 23 městech více než šest milionů kilometrů.

(pš)

www.karosa.cz

(Internetová stránka od září obsahuje i rozsáhlé textové a obrazové sekce věnované historii největšího českého výrobce autobusů.)

spinner