23. března 2006
Často se diskutuje o možnostech autobusové linkové dopravy a
železniční dopravy při zajišťování veřejné dopravy. O tom, jak lze
tyto druhy dopravy kombinovat, a o významu veřejné dopravy obecně jsme
hovořili s ředitelem odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR Ing.
Mgr. Jiřím Nálevkou. „Jaký význam má v moderní společnosti veřejná
doprava?“ „Obecně lze význam veřejné dopravy shrnout zhruba do pěti
oblastí. První z nich je oblast sociální: je nutné zajišťovat
dostatečné možnosti dopravy pro občany, kteří nemohou použít
individuální automobilovou dopravu, ať již proto, že si ji nemohou dovolit
nebo je pro ně z nějakého důvodu nevýhodná. A zajištění takové
dopravy je povinností veřejné správy. Je prokazatelnéže škody, které
jsou hrazeny jinými formami z veřejných rozpočtů jsou vyšší
u individuální než u veřejné automobilové dopravy Další důvod pro
zajišťování veřejné dopravy bychom mohli nazvat prostorový, protože
zejména ve větších aglomeracích již intenzita individuální automobilové
dopravy přerůstá kapacitu současných komunikací. Důsledkem jsou kongesce
v centrech měst, které mají další negativní dopady.“ „Můžete se
o nich zmínit?“ „Jedním z nich je například zábor půdy – vozidla
je nutné někde odstavovat. Problém nedostatku míst pro parkování
v centrech měst lze vyřešit buď budováním odstavných parkovišť, nebo
nákladných podzemních garáží. Tím se dostáváme k třetímu důvodu pro
rozvoj veřejné dopravy – ekologickému. Lze celkem přesvědčivě
prokázat, že veřejná doprava vykazuje z hlediska externalit nižší
měrné náklady než automobilová doprava individuální. A je také
prokazatelné, že škody, které jsou hrazeny jinými formami z veřejných
rozpočtů, respektive nejsou hrazeny vůbec, jsou vyšší u individuální
než u veřejné automobilové dopravy. V rámci veřejné dopravy jsou pak
náklady vyšší u linkové autobusové dopravy než u dopravy
železniční.“ „Jaké jsou zbývající dvě oblasti, v nichž se
projevuje význam veřejné dopravy?“ „Dalším důvodem je bezpečnost,
což do jisté míry souvisí i s ekologií či nehrazenými náklady.
Veřejná doprava je obecně bezpečnější – řidiči linkové autobusové
dopravy i strojvedoucí vlaků jsou profesně způsobilí k řízení a tato
způsobilost je ze strany dopravců důkladně kontrolována. Železniční
doprava má navíc výhodu provozu na zabezpečené dopravní cestě, která je
oddělena od běžného provozu, což vede k mnohem menšímu riziku vzniku
nehod a zranění či usmrcení cestujících. Poslední důvod, o kterém
bychom se ve vztahu k veřejné dopravě mohli zmínit, je možnost
zajištění regionálního rozvoje. Pro turistiku je kvalitní dopravní
dostupnost daného území klíčová, neboť umožňuje podporu terciárního
sektoru, zejména rozvoj služeb v oblastech stravování a ubytování, které
jsou přímo navázány na turistický ruch. „Často se hovoří o výhodách
a nevýhodách železniční a autobusové dopravy…“ „Co se týče toho,
kdy využít železniční dopravu a kdy linkovou autobusovou dopravu,
Ministerstvo dopravy ČR preferuje takový přístup, aby se tyto odlišné
druhy dopravy navzájem doplňovaly a mohly využívat svých výhod.
Železniční doprava je výhodná na pokrytí přepravních proudů, které
mají značnou intenzitu. V tomto případě je schopna nabídnout
odpovídající kvalitu a nabídku spojení, a to jak po stránce počtu
spojení, tak po stránce kapacity soupravy. Proto je vhodné ji využívat na
páteřní systémy, na páteřní linky v systému veřejné dopravy,
k němuž napájecí linky budou tvořit autobusy linkové autobusové dopravy.
Železnice má díky své technologické podstatě, tedy bezpečnějšímu
provozu po zabezpečené dopravní cestě, a menší variabilitě při
stanovování velikosti kapacity soupravy samozřejmě vyšší fixní náklady,
a proto je dražší než linková autobusová doprava. Přesto je však třeba
vnímat to, že tato větší nákladovost je vyvážena větší
ekologičností, větším pohodlím, které je schopna nabídnout cestujícím,
a v urbanizovaných oblastech i vyšší cestovní rychlostí (neprojevují se
u ní negativní vlivy plynoucí ze silničního provozu) a vyšší
bezpečností.“ „A jaké jsou podle vás přednosti autobusové dopravy?“
„Výhody linkové autobusové dopravy jsou spíše v plošné dopravní
obsluze území. Vzhledem k tomu, že zastávky autobusů lze zřizovat
v kratších intervalech, pokrývá tato doprava mnohem lépe dané území.
Jedná se tedy o vhodné řešení pro napáječe zmíněných páteřních
systémů, které by podle mého názoru měly být primárně železniční.
Železniční doprava je výhodná na pokrytí přepravních proudů, které
mají značnou intenzitu Další výhodou autobusové linkové dopravy je to,
že lze mnohem efektivněji přizpůsobovat velikost vozidla očekávané
poptávce. Na trhu jsou vozidla s poměrně širokým rozpětím přepravní
kapacity – od mikrobusů až po velké kloubové autobusy. To pak, na
základě konkrétního ohodnocení intenzity přepravního vztahu, objednateli
veřejné dopravy umožňuje volit a nasazovat autobus s odpovídající
kapacitou.“ „Jak hodnotíte současnou situaci v České republice?“
„Situace v České republice je z hlediska podílu veřejné dopravy na
dělbě celkové přepravní práce poměrně příznivá, nicméně stále
ještě existují značné rezervy. Postupně vznikají integrované dopravní
systémy, které zejména ve vysoce urbanizovaných oblastech začínají
využívat železnici jako vysoce kapacitní a provozně spolehlivý páteřní
systém veřejné dopravy. To se také projevuje trvalým nárůstem počtu
cestujících v příměstské dopravě (lze například jmenovat Pražskou
integrovanou dopravu a IDS Jihomoravského kraje). Stále ještě se plně
nevyužívají výhody železniční dopravy v regionálních dopravních
systémech Bohužel se však stále ještě plně nevyužívají výhody
železniční dopravy v regionálních dopravních systémech, neboť se dosud
plně nedaří koncentrovat přepravní proudy na páteřních sítích.
V této oblasti vidím velký nevyužitý potenciál železniční dopravy,
která by zajistila kvalitní a pravidelnou dopravu při úspoře celkových
finančních prostředků vynakládaných kraji na zajištění dopravní
obsluhy území re- gionu.“
Milan Frydrysek