„Veřejná doprava by měla kombinovat přednosti železniční i autobusové dopravy“

Ing. Mgr. Jiří Nálevka (MD ČR) pro DN

Často se diskutuje o možnostech autobusové linkové dopravy a železniční dopravy při zajišťování veřejné dopravy. O tom, jak lze tyto druhy dopravy kombinovat, a o významu veřejné dopravy obecně jsme hovořili s ředitelem odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR Ing. Mgr. Jiřím Nálevkou. „Jaký význam má v moderní společnosti veřejná doprava?“ „Obecně lze význam veřejné dopravy shrnout zhruba do pěti oblastí. První z nich je oblast sociální: je nutné zajišťovat dostatečné možnosti dopravy pro občany, kteří nemohou použít individuální automobilovou dopravu, ať již proto, že si ji nemohou dovolit nebo je pro ně z nějakého důvodu nevýhodná. A zajištění takové dopravy je povinností veřejné správy. Je prokazatelnéže škody, které jsou hrazeny jinými formami z veřejných rozpočtů jsou vyšší u individuální než u veřejné automobilové dopravy Další důvod pro zajišťování veřejné dopravy bychom mohli nazvat prostorový, protože zejména ve větších aglomeracích již intenzita individuální automobilové dopravy přerůstá kapacitu současných komunikací. Důsledkem jsou kongesce v centrech měst, které mají další negativní dopady.“ „Můžete se o nich zmínit?“ „Jedním z nich je například zábor půdy – vozidla je nutné někde odstavovat. Problém nedostatku míst pro parkování v centrech měst lze vyřešit buď budováním odstavných parkovišť, nebo nákladných podzemních garáží. Tím se dostáváme k třetímu důvodu pro rozvoj veřejné dopravy – ekologickému. Lze celkem přesvědčivě prokázat, že veřejná doprava vykazuje z hlediska externalit nižší měrné náklady než automobilová doprava individuální. A je také prokazatelné, že škody, které jsou hrazeny jinými formami z veřejných rozpočtů, respektive nejsou hrazeny vůbec, jsou vyšší u individuální než u veřejné automobilové dopravy. V rámci veřejné dopravy jsou pak náklady vyšší u linkové autobusové dopravy než u dopravy železniční.“ „Jaké jsou zbývající dvě oblasti, v nichž se projevuje význam veřejné dopravy?“ „Dalším důvodem je bezpečnost, což do jisté míry souvisí i s ekologií či nehrazenými náklady. Veřejná doprava je obecně bezpečnější – řidiči linkové autobusové dopravy i strojvedoucí vlaků jsou profesně způsobilí k řízení a tato způsobilost je ze strany dopravců důkladně kontrolována. Železniční doprava má navíc výhodu provozu na zabezpečené dopravní cestě, která je oddělena od běžného provozu, což vede k mnohem menšímu riziku vzniku nehod a zranění či usmrcení cestujících. Poslední důvod, o kterém bychom se ve vztahu k veřejné dopravě mohli zmínit, je možnost zajištění regionálního rozvoje. Pro turistiku je kvalitní dopravní dostupnost daného území klíčová, neboť umožňuje podporu terciárního sektoru, zejména rozvoj služeb v oblastech stravování a ubytování, které jsou přímo navázány na turistický ruch. „Často se hovoří o výhodách a nevýhodách železniční a autobusové dopravy…“ „Co se týče toho, kdy využít železniční dopravu a kdy linkovou autobusovou dopravu, Ministerstvo dopravy ČR preferuje takový přístup, aby se tyto odlišné druhy dopravy navzájem doplňovaly a mohly využívat svých výhod. Železniční doprava je výhodná na pokrytí přepravních proudů, které mají značnou intenzitu. V tomto případě je schopna nabídnout odpovídající kvalitu a nabídku spojení, a to jak po stránce počtu spojení, tak po stránce kapacity soupravy. Proto je vhodné ji využívat na páteřní systémy, na páteřní linky v systému veřejné dopravy, k němuž napájecí linky budou tvořit autobusy linkové autobusové dopravy. Železnice má díky své technologické podstatě, tedy bezpečnějšímu provozu po zabezpečené dopravní cestě, a menší variabilitě při stanovování velikosti kapacity soupravy samozřejmě vyšší fixní náklady, a proto je dražší než linková autobusová doprava. Přesto je však třeba vnímat to, že tato větší nákladovost je vyvážena větší ekologičností, větším pohodlím, které je schopna nabídnout cestujícím, a v urbanizovaných oblastech i vyšší cestovní rychlostí (neprojevují se u ní negativní vlivy plynoucí ze silničního provozu) a vyšší bezpečností.“ „A jaké jsou podle vás přednosti autobusové dopravy?“ „Výhody linkové autobusové dopravy jsou spíše v plošné dopravní obsluze území. Vzhledem k tomu, že zastávky autobusů lze zřizovat v kratších intervalech, pokrývá tato doprava mnohem lépe dané území. Jedná se tedy o vhodné řešení pro napáječe zmíněných páteřních systémů, které by podle mého názoru měly být primárně železniční. Železniční doprava je výhodná na pokrytí přepravních proudů, které mají značnou intenzitu Další výhodou autobusové linkové dopravy je to, že lze mnohem efektivněji přizpůsobovat velikost vozidla očekávané poptávce. Na trhu jsou vozidla s poměrně širokým rozpětím přepravní kapacity – od mikrobusů až po velké kloubové autobusy. To pak, na základě konkrétního ohodnocení intenzity přepravního vztahu, objednateli veřejné dopravy umožňuje volit a nasazovat autobus s odpovídající kapacitou.“ „Jak hodnotíte současnou situaci v České republice?“ „Situace v České republice je z hlediska podílu veřejné dopravy na dělbě celkové přepravní práce poměrně příznivá, nicméně stále ještě existují značné rezervy. Postupně vznikají integrované dopravní systémy, které zejména ve vysoce urbanizovaných oblastech začínají využívat železnici jako vysoce kapacitní a provozně spolehlivý páteřní systém veřejné dopravy. To se také projevuje trvalým nárůstem počtu cestujících v příměstské dopravě (lze například jmenovat Pražskou integrovanou dopravu a IDS Jihomoravského kraje). Stále ještě se plně nevyužívají výhody železniční dopravy v regionálních dopravních systémech Bohužel se však stále ještě plně nevyužívají výhody železniční dopravy v regionálních dopravních systémech, neboť se dosud plně nedaří koncentrovat přepravní proudy na páteřních sítích. V této oblasti vidím velký nevyužitý potenciál železniční dopravy, která by zajistila kvalitní a pravidelnou dopravu při úspoře celkových finančních prostředků vynakládaných kraji na zajištění dopravní obsluhy území re- gionu.“
Milan Frydrysek

spinner