„Zájem o pronájem vozidel roste a doba pronájmu se zkracuje“

Ing. Jaromír Sedlák (PEMA) pro DN

Společnost PEMA Praha, s. r. o., působí v České republice již šestnáctým rokem a od počátku se věnuje pronájmu, prodeji a servisu vozidel pro silniční nákladní dopravu. O tom, jak se během této doby vyvíjel český trh v jednotlivých oblastech, jsme hovořili s jejím jednatelem Ing. Jaromírem Sedlákem. „Společnost PEMA byla od svého počátku známa především jako pronajímatel vozidel. Jakou měrou se dnes na vašich obchodech podílejí pronájmy?“ „Pronájem vozidel je pro společnost PEMA neustále základním produktem. Například v případě našeho mateřského podniku v Německu představuje pronájem zhruba 95 procent všech vozidel, která PEMA dopravcům nabízí, a je zřejmé, že i v budoucnu bude základním produktem. Ze zhruba patnácti set vozidel jich PEMA Praha pronajímá přibližně pět set, zbytek si dopravci pořizují formou leasingu.“ „Mění se nějak zájem firem o pronájmy?“ „Určitě, to je patrné především v celoevropském měřítku. PEMA například předpokládala, že na letošním veletrhu IAA v Hannoveru představí desetitisící pronajaté vozidlo, avšak tento odhad se ukázal jako velice nepřesný. Návštěvníci nakonec viděli vozidlo s číslem jedenáct tisíc. Letošní rok byl tedy velice dynamický.“ „Jaké je složení vašeho vozového parku?“ „Jedná se především o tahače a návěsy, respektive soupravy s celkovou hmotností 40 tun. Velká část těchto vozidel je určena pro dopravu v automobilovém průmyslu. Máme však i řadu kontejnerových podvozků, speciálních vozidel, vozidel se sklápěcími nástavbami či cisternovou techniku – jak silocisteren, tak i potravinářských a chemických cisteren.“ „V kterých zemích dnes PEMA působí?“ „K zemím, v nichž PEMA tradičně působila – Německo, Česká republika, Slovensko a Švýcarsko, přibylo začátkem loňského roku Dánsko, kde jsme razantně vstoupili na trh s tisícovkou vozidel. Obchodní teritorium jsme letos rozšířili i o Rumunsko, kam jsme zpočátku dodávali vozidla prostřednictvím mateřské firmy v Německu; v současné době již však funguje i samostatná rumunská společnost. Objemy našich obchodů v Rumunsku zatím nejsou příliš veliké (jedná se o desítky vozidel), avšak země představuje perspektivní trh. Předpokládáme, že již v roce 2007 se počet obchodů výrazně zvýší a rumunská pobočka se stane rentabilní. A v příštím roce máme v plánu otevřít nový podnik také v Polsku.“ „Na jak dlouho si dnes firmy vozidla najímají?“ „Když jsme před patnácti lety začali působit na českém trhu, byly běžné dlouhodobé smlouvy na 36 i 48 měsíců. Po pěti letech, kdy tato doba u nás byla stále běžná, v Německu již dlouhodobé pronájmy trvaly převážně pouhých 12 měsíců a nyní se jejich průměrná délka zkrátila na 10 až 11 měsíců. V současné době je však trend zkracování nájemních smluv patrný i v České republice. Uzavíráme sice stále velké množství smluv na delší dobu, ale podíl krátkodobých pronájmů prudce narůstá. Máme například hodně zákazníků, kteří si najímají vozidla pouze na provedení dvou- nebo tříměsíční zakázky, a je i hodně dopravců, kteří s námi uzavřeli půlroční smlouvu. Například každoročně před Vánocemi se prudce zvyšuje zájem o krátkodobý pronájem chladírenských návěsů.“ „Hovořil jste i o vozidlech pro automobilový průmysl…“ „Pronájmy výrazně ovlivnila výstavba automobilky PSA Trnava a výroba v TPCA Kolín. Zásobování v režimu just in time vede k tomu, že dopravci často rychle potřebují vozidla třeba jen na čtrnáct dní. V současné době jsme v kontaktu se všemi hlavními firmami, které realizují přepravy pro tyto společnosti a v případě potřeby se na nás obracejí. Kromě přeprav pro automobilový průmysl mají velkou budoucnost také kontejnerové přepravy. Prodali jsme řadu vozidel pro přepravu kontejnerů největším firmám, které v tomto oboru působí, například M+L Logistik, ČSAD Mělník, Čechofracht či dopravcům, kteří jezdí pro Metrans. Orientujeme se však také na přepravy chemikálií a sypkých hmot a máme k dispozici potřebnou techniku převážně německých výrobců. A přestože většinu našeho vozového parku tvoří vozidla pro silniční dopravu, jsou v naší nabídce i vozidla pro stavební sektor, pro nějž jsou charakteristické sezonní práce – tedy devítiměsíční provoz a tříměsíční pauza. Potřebám stavebních firem samozřejmě vycházíme vstříc a máme pro ně připraveny vhodné produkty.“ „Vývoj na evropském, a především německém trhu ovlivňuje podnikání řady českých firem, a to včetně dopravních…“ „Co se týče našeho podnikání, jsem optimista. V současné době sice máme dostatek návěsů, ale motorová vozidla, zřejmě v důsledku zavádění digitálních tachografů a přísnějších emisních norem, máme všechna vyprodána. A předpokládám, že zvýšená poptávka bude přetrvávat ještě minimálně rok. Pronájem je produkt, který je dobře použitelný i za situace, kdy ekonomika neběží naplno. Zákazník si najímá techniku pouze na konkrétní zakázku, a nenese tudíž riziko, že bude třeba čtyři roky splácet leasing. Příkladem může být již zmíněná doprava do Rumunska. Skoro všichni dopravci, kteří tam dnes jezdí, se bojí investovat, a najímají si vozidla od nás na první rok, na nějž mají práci jistou.“ „Zvyšuje se zájem o vozidla s motory Euro 5?“ „Zákazníci zatím požadují vesměs vozidla s motory Euro 3, novým vozidlům s motory Euro 5 se spíše vyhýbají, ať z důvodu, že se již jedná o vozidla s digitálním tachografem, či proto, že mají obavy z tankování AdBlue. Vozidla splňující nejpřísnější emisní limity si tak zatím pořizují především velké firmy, kterým je jasné, že tomuto kroku se v budoucnu stejně nevyhnou.“ „S letošními obchodními výsledky jste tedy spokojeni?“ „Ano, zaznamenali jsme výrazný nárůst v oblasti pronájmů a vykazujeme i dobré výsledky v oblasti leasingu. Domnívám se ale, že stejně kladně hodnotí letošní rok všichni dovozci a prodejci vozidel – nových i použitých. Letos se nám také podařilo získat řadu významných zákazníků, jak s českým, tak i se zahraničním kapitálem, což nás těší snad ještě více než dobré hospodářské výsledky. V těchto kontaktech totiž vidíme silný potenciál i pro podnikání v následujících letech. A když navíc navážeme spolupráci s největšími firmami, upoutáme pozornost i těch ostatních.“

Milan Frydrysek

spinner