V Ruzyni slouží nový informační systém pro cestující mhd

Informační systémy

Společnost APEX Jesenice v polovině dubna na terminálech Sever 1 a 2 ruzyňského letiště oficiálně představila elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících. Prezentace systému, který byl od prosince ve zkušebním provozu, se zúčastnili zástupci Dopravního podniku hlavního města Prahy, ROPID, ministerstva dopravy, ČSAD SVT Praha a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS). Jaroslav Bárta ze společnosti APEX představil informační systém jak v letištní hale, tak i na nástupištích. V hale je velkoplošná obrazovka umístěna na informačním a dopravním kiosku Dopravních podniků; do stěny kiosku je nainstalován také informační stojan. Aplikace pro nevidomé předvedl spolupracovník společnosti APEX Viktor Dudr ze SONS. Venkovní tabule jsou ve větším tradičním formátu v úpravě odolné jak proti povětrnostním vlivům, tak proti vandalům. Internetové napojení systému otevírá velké možnosti nejen při on-line servisu běžných údajů, ale i při zprostředkovávání aktuálních informací v nečekaných situacích. „Věříme, že elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících je a bude skutečně velkým přínosem pro oblast poskytování aktuálních dopravních informací, zlepšení úrovně cestování, volby alternativních spojů a poskytování informací při mimořádných událostech,“ řekl Jaroslav Bárta. Aktuální informace na dvou velkoplošných dvoubarevných panelech se sedmi pevnými a jedním pohyblivým řádkem jsou na obou terminálech zobrazovány dopravní informace o autobusových linkách PID zajišťujících dopravu na letiště Ruzyně. Zobrazuje se na nich číslo linky, cílová zastávka, čas odjezdu a nástupiště. Informace jsou doplněny o datum a čas. Pohyblivý řádek je určen pro doplňkové dopravní informace, například o zavedení nové linky, nových tarifech, objízdné trase nebo výluce. Pro nevidomé a slabozraké občany jsou informace hlášeny v akustické formě prostřednictvím elektronického orientačního a informačního systému TYFLOSET. Hlášení si nevidomí aktivují pomocí osobního rádiového vysílače VPN 01 nebo vysílače VPN 03 zabudovaného ve slepecké holi. Po stisku tlačítka 1 svého osobního vysílače VPN 01 nevidomý aktivuje zvuk gongu a název zastávky. Po stisku tlačítka 2 dostane z reproduktoru akustickou podobu všech informací, které jsou právě na velkoplošném panelu zobrazeny. Zkušenosti z obdobných systémů Systém vyvinula, vyrobila a do provozu uvedla společnost APEX, s. r. o., která při tom využila zkušenosti z již několik let fungujícího informačního systému na pražských tramvajových zastávkách Malostranská a dvanácti zastávkách nově vybudované tramvajové trati Hlubočepy – Barrandov. Řídicí počítače zobrazovacích panelů LED komunikují pomocí rozhraní typu RS 422 s aplikačními počítači, které jsou umístěny ve střediscích dopravních informací Dopravního podniku hl. m. Prahy v terminálech Sever 1 a 2. Aplikační počítače s využitím internetového protokolu zajišťují spojení s Centrálním informačním systémem jízdních řádů (aplikace IDOS). Tak je zaručena plně automatická aktualizace jízdních řádů. Obsluha ve střediscích dopravních informací může editovat pohyblivý řádek a poskytovat aktuální dopravní informace. Použitá technologie umožňuje editaci i ze vzdálených počítačů. Středisko dopravních informací v termi- nálu Sever 2 je vybaveno vnitřním zo- brazovacím LCD displejem velikosti 32”, na němž jsou poskytovány stejné informace jako na vnějších LED panelech na zastávkách umístěných na terminálu Sever 2. Tímto způsobem je zajištěno informování cestujících přicházejících z příletové haly o linkách MHD. Rozhraní mezi uživatelem a systémem tvoří dotyková obrazovka, na níž je zobrazena strukturovaná nabídka pro vyhledání optimálního spojení. Informační systém pro vyhledávání dopravního spojení středisku dodala firma ČSAD SVT Praha. Ing. Dagmar Braunová www.busportal.cz

spinner