Autosalon Brno 2013

I přes novou koncepci letos autosalon přilákal méně vystavovatelů a návštěvníků

I přes novou koncepci letos autosalon přilákal méně vystavovatelů a
návštěvníků

Letošní Autosalon Brno se na začátku dubna na brněnském výstavišti poprvé konal s novou koncepcí, která je výsledkem dohody spolupořadatelů Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu. Nová koncepce především zdůrazňuje podporu prodeje nových automobilů na začátku jarní sezony a mění periodicitu veletrhu z dvouleté na každoroční.

Společnost Veletrhy Brno, a. s., v závěrečné zprávě uvedla, že návštěvníci přijali novou koncepci mimořádně dobře. Jejich celkový počet se za čtyři dny určené pro veřejnost přiblížil k 80 tisícům (přičemž sobotních 30 tisíc návštěvníků překonalo denní rekordy z posledních ročníků brněnského Autosalonu). Hodnocení výstavy, na níž prakticky se prakticky vše odehrávalo v jediném pavilonu, ze strany Svazu dovozců automobilů je však podstatně kritičtější. Zatímco před dvěma lety se přišlo na nová auta na brněnské výstaviště podívat 96 tisíc návštěvníků, letos to bylo 78 tisíc osob, konstatoval ve své zprávě SDA. Z třinácti značek měla na brněnském výstavišti největší expozici automobilka Hyundai a celkem na něm, včetně doprovodného programu, vystavovalo na 130 firem, zatímco před dvěma lety jich bylo ještě 205. Zmenšila se rovněž výstavní plocha, a to přibližně o čtvrtinu na 24 tisíc metrů čtverečních.

SDA: žádoucí je představit alespoň 65 procent nabídky

„Letošní Autosalon nedopadl z našeho hlediska nejlépe, takto prestižní výstava by měla veřejnosti prezentovat alespoň 65 procent nabídky trhu. To se bohužel letos nepodařilo,“ řekl minulý týden na tiskové konferenci v Praze tajemník SDA Pavel Tunkl. „Úroveň Autosalonu klesá už od roku 2005, většina importérů se rozhodla investovat peníze raději do jiných druhů propagace,“ dodal člen rady SDA Vít Pěkný.

Česká premiéra modelů Octavia a Octavia Combi

Magnetem expozice automobilky Škoda Auto byla letos v Brně bezpochyby česká výstavní premiéra modelů Octavia a Octavia Combi. „Nová Octavia Combi je důležitou součástí naší modelové ofenzivy – nejen v České republice, ale také ve světě,“ řekl Petr Pečenka, ředitel Škoda Auto Česká republika. „Stejně jako dříve představená Octavia, také nová Octavia Combi nabízí kvality automobilu střední třídy za cenu kompaktního vozu,“ dodal. Octavia Combi má podle něj pro úspěch značky Škoda na domácím trhu velký význam: od roku 1998 bylo v České republice prodáno téměř 145 tisíc vozidel Octavia Combi, což představuje přibližně polovinu celého odbytu řady Octavia v celém tomto období.

Na dotaz ohledně vysoké kvality a nižší ceny nových modelů ve srovnání s jinými koncernovými vozy Petr Pečenka uvedl, že role jednotlivých značek, včetně Škoda Auto, jsou přesně vymezeny. „Naší rolí je být dominantní na trhu střední a východní Evropy a silné postavení máme i v Indii, Rusku a Číně. Samo-zřejmě, nová vozidla jsou už o generaci dále než jejich předchůdci, ale stejně tak dále jsou i jiné koncernové značky, takže nárůst prodejů Škoda na jejich úkor asi nehrozí,“ řekl. Posun v kvalitě při nižší ceně je podle něj patrný například i u nového modelu Škoda Octavia 4×4. „Pokud ji porovnáte s původní verzí, je o několik generací napřed, a přesto je levnější. Vývoj jde dál a zákazníci dnes dostávají větší vozidla za méně peněz, než tomu bylo dříve,“ řekl.

Hyundai s řadou novinek a největší expozicí

Také automobilka Hyundai v Brně v české premiéře představila řadu novinek. V České republice byl v Brně poprvé k vidění model Hyundai Grand Santa Fe, modernizovaná verze modelu ix35, nový Genesis Coupe, Veloster Turbo či soutěžní speciál Hyundai i20 WRC. Navíc si návštěvníci na výstavní ploše o rozloze 1125 metrů čtverečních, největší ze všech vystavovatelů, mohli prohlédnout také téměř celou modelovou řadu Hyundai určenou pro české zákazníky a originální show robotů z výrobní linky Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích.

Ford představil novou cenovou strategii

Vedle ucelené nabídky vozidel představil Ford v Brně i svou novou cenovou strategii. Nejprve ji hodlá uplatnit u modelu Focus se základní cenou 299 990 Kč. Automobilka sníží počet nabízených verzí a zruší tzv. akční ceny, které nově zohlední už v základních cenách. V české premiéře Ford v Brně představil model Fiesta ST. Součástí jeho expozice byly i modely, které uvedl na český trh již před několika měsíci, nová Kuga a Fiesta.

(lan)

spinner