Allison

Hybridy s technologií Allison dobývají Evropu

Hybridy s technologií Allison dobývají Evropu

Ve snaze snížit spotřebu pohonných hmot a škodlivé emise konstruktéři stále častěji sahají po koncepci autobusů s hybridním pohonem. Hybridní technologie společnosti Allison Transmission, Inc. se již zabydlely v Severní Americe a nyní se začínají prosazovat i v Evropě. Návštěvníci červnového veletrhu Autotec 2010 v Brně se s nimi budou moci s největší pravděpodobností seznámit v novém českém hybridním autobusu z produkce společnosti SOR.

V současné době výrobci využívají dvě základní hybridní koncepce – sériovou a paralelní. V prvním případě není spalovací motor součástí pohonného ústrojí, ale pohání generátor, který nabíjí akumulátory nebo napájí elektromotor. Kola v takovém případě pohání výhradně elektromotor.

Na oblibě však stále více nabývá i druhé řešení – paralelní konfigurace, při níž jsou spalovací motor i elektromotor napojeny na převodovku tak, že pohon vozidla může zajišťovat každý z nich. Navíc elektromotor při brzdění plní i funkci generátoru a dobíjí akumulátory.

GM-Allison Ep 40/50 System™

Allison vyvíjí hybridní technologie pro komerční využití ve vozidlech již od roku 1992. Zpočátku se zaměřoval jak na sériové, tak na paralelní pohony, ale od roku 2000 koncentruje své úsilí pouze na paralelní technologie. V roce 2003 pak ve dvou modifikacích zahájil výrobu hybridního systému GM-Allison Ep 40/50 Systém™, který tvoří čtyři hlavní komponenty:

  • EV Drive™ – slouží jako převodovka vozidla;
  • Hybrid Control Module (HCM) – jedná se o řídicí jednotku hybridu tvořenou řídicími moduly převodovky (Transmission Control Module – TCM) a vozidla (Vehicle Control Module – VCM), která zpracovává data potřebná pro provoz hybridního systému a dalších funkcí vozidla;
  • Dual Power Inverter Module (DPIM ) – duální výkonový měnič fungující jako zdroj pro modul EV Drive™ a pro nabíjení systému Energy Storage (ESS)
  • Energy Storage System (ESS) – systém uchovávání elektrické energie pomocí nikl-metal hybridních akumulátorů (NiMH).

Důležitou inovací je modul EV Drive™ umožňující kombinaci pohonu vozidla elektromotorem a spalovacím motorem.

V provozu již přes 2600 systémů GM-Allison

V současné době je na světě v provozu již více než 2600 hybridních systémů GM-Allison. Například v Severní Americe se vozidla se systémem GM-Allison Ep 40/50 System™ provozují ve více než 116 městech.

Allison je také v popředí ve vývoji hybridních autobusů v Evropě, kde spolupracuje s mnoha výrobci vozidel. Systém GM-Allison Ep 40/50 System™ byl v Evropě poprvé využit v roce 2007 a nyní slouží k pohonu autobusů v šestnácti městech. Například typ GM-Allison Ep 50 byl instalován do osmnáctimetrových autobusů Solaris Urbino Hybrid druhé generace a nyní je s motorem Cummins ISBe 250 montován také do vozidel APTS Phileas. Ve Velké Británii bylo agregátem GM-Allison Ep 40 osazeno deset autobusů Optare Hybrid Tempo pro londýnského dopravce TFL.

Přestože je spotřeba hybridních vozidel závislá na konkrétních provozních podmínkách a výcviku řidiče, který může mít na konečnou spotřebu velký vliv, prokázalo se v Evropě u systémů GM-Allison Ep 40/50 System™ snížení spotřeby paliva až o 21 procent.

Dagmar Braunová www.busportal.cz

spinner