20. listopadu 2003
Až do června příštího roku budou specialisté společnosti Hutní montáže Ostrava montovat unikátní ocelový most, který spojí Norsko a Švédsko u města Svinesund. Prestižní zakázku v hodnotě více než 1,5 miliónu € získala ostravská firma v náročném mezinárodním výběrovém řízení.
„V současnosti pracuje přímo na místě 35 našich specialistů a našimi pokyny se řídí další desítky odborníků z místních firem,“ uvedl na přelomu října a listopadu vedoucí projektu Jan Lipanský z Hutních montáží Ostrava.
Nový dálniční most přes Ringdalsfjord spojí Norsko a Švédsko ocelovou konstrukcí o délce 695 metrů a šířce 28 metrů. Rozpětí oblouku jeho hlavního pole je 247 metrů. Přes most, na němž se bude vybírat mýtné, povede nová trasa dálnice E6. Nová konstrukce bude sloužit paralelně se starým mostem, který oba břehy spojuje už od roku 1946, ale již nevyhovuje současným požadavkům na bezpečnost a kapacitu.
Vlastní montáž mostu je podle Jana Lipanského náročná kvůli mimořádnému rozpětí hlavního oblouku i výšce mostovky (55 metrů nad hladinou). Nejvyšší bod mostu bude dokonce 92 metrů nad hladinou. Hmotnost ocelové konstrukce mostu činí 7600 tun.
Technologie výstavby u sekcí 1–12 probíhá postupným přivařováním jednotlivých sekcí a výsunem v krocích do konečné polohy. U sekcí 13–16 a 22–28 proběhne osazení těchto sekcí autojeřábem přímo do projektované polohy a svaření v ose. Sekce 17–21 bude přemontována v přístavu, zaplavena pod oblouk a osazena do konečné polohy pomocí hydraulických lanových zvedáků.
I když kontrakt na montáž ocelové konstrukce mostu končí pro ostravskou firmu v červnu příštího roku, ke zprovoznění mostu dojde až o rok později, a to za účasti norské i švédské královské rodiny. (red)