4. prosince 2008
Skupina HESTI patří k prodejcům užitkových vozidel, jejichž nabídka zahrnuje širokou škálu produktů. Její sortiment zahrnuje nákladní vozidla MAN, přípojná vozidla Krone a dalších evropských výrobců, ale také užitková vozidla Volkswagen a zánovní vozidla Peugeot. O její současné pozici na českém trhu a plánech do budoucna jsme hovořili s jednatelem Ing. Janem Bláhou.
„S jakými prodejními výsledky počítáte v letošním roce?“
„Po boomu, jehož svědky jsme byli v loňském roce, nebyl ani začátek roku 2008 vůbec špatný. V posledních měsících již však samozřejmě obdobně jako ostatní prodejci pociťujeme určitý pokles poptávky, a to především v oblasti techniky pro mezinárodní kamionovou dopravu, tedy tahačů a návěsů. Pokud bych však měl již nyní v předstihu zhodnotit celý letošní rok, musím říci, že můžeme být určitě spokojeni. Včetně různých výkupů na protiúčet očekáváme prodej celkem asi 2600 vozidel, což je opravdu vysoké číslo.
Oproti mnoha konkurentům máme výhodu v našem velmi širokém záběru. Prodáváme nejrůznější návěsovou techniku, nejen klasické plachtové návěsy, ale například i chladírenské či sklápěcí návěsy nebo podvalníky, a kromě toho máme v nabídce také kompletní řadu vozidel MAN.“
„Vystačí vám tato výhoda i do budoucna, nebo hodláte na současnou situaci reagovat i změnou strategie?“
„Dosud pro nás byl prioritní prodej tahačů a návěsů, ale vzhledem k tomu, že v příštím roce očekáváme v dálkové dopravě zboží určitý propad, budeme muset vyjít zákazníkům vstříc nabídkou některých nových služeb. Tento postup bude nezbytný i z toho důvodu, že v současné době je v Evropě nadbytek hotových vozidel, sklady předních výrobců jsou přeplněné a všichni se budou snažit vozidla co nejrychleji prodat. Musíme proto počítat se silnějším tlakem na cenu, a to jak ze strany dodavatelů, tak i dopravců.
Již nyní se proto snažíme náš prodejní systém, který je založen na přímém prodeji přes dealery, zefektivnit, abychom byli schopni v tvrdém konkurenčním prostředí nadcházejícího roku uspět.“
„Jak se letos zatím vyvíjí prodej v jednotlivých kategoriích návěsů?“
„Zatímco na jedné straně zaznamenáváme určitý pokles v prodeji plachtových návěsů, na druhé straně posilujeme v segmentu sklápěcích a speciálních návěsů a podvalníků. A vzhledem k tomu, že na českém trhu zastupujeme značku Krone, bez ohledu na jistý propad v prodeji návěsů v příštím roce máme ambice zvýšit v tomto segmentu náš tržní podíl. Ze současných zhruba 16 procent máme v plánu se dostat na 20 procent. Značka Krone je totiž bez ohledu na situaci v dopravě v očích zákazníků dostatečnou zárukou kvality. Je to patrné i z toho, že letos se nám podařilo prodej návěsů ztrojnásobit, což je v porovnání s konkurencí jednoznačně největší nárůst.
Díky tomu, že Krone vyrábí nejen plachtové návěsy, ale i například speciální kontejnerové podvozky a velice dobré chladírenské návěsy, získali jsme letos také několik velkých fleetových zakázek. Dostali jsme se mimo jiné k zákazníkovi, který již má povolení na provoz tzv. gigalinerů a vedle návěsů provozuje i přívěsy. Předpokládáme, že rovněž tato dobrá výchozí pozice nám umožní v příštím roce náš tržní podíl posílit. Napomoci by nám k tomu měla také nabídka nových služeb, ať již to budou třeba nové servisní služby, speciální financování či různé balíčky.“
„Součástí vaší nabídky je také prodej užitkových vozidel Volkswagen…“
„Užitková vozidla značky Volkswagen prodáváme již druhým rokem a na rozdíl od těžké nákladní dopravy se prodeje v tomto segmentu nadále zvyšují. Mohu dokonce říci, že jsme plány, které nám stanovil Volkswagen, byť jsou velmi přísné a zahrnují plnění řady kritérií, splnili. V současnosti jsme v České republice jedním z předních prodejců užitkových vozidel Crafter, na něž se především zaměřujeme.“
„Jak velká je nyní vaše servisní síť?“
„V současnosti máme devět autorizovaných servisů a v celé skupině pracuje zhruba 350 osob. Letos jsme navíc zahájili výstavbu nových areálů – jeden se staví v Ústí nad Labem, druhý – v Ostravě – je ve stadiu těsně před zahájením výstavby. Podařilo se nám také již zrekonstruovat pracoviště v Plzni, ve Znojmě a Velké Bíteši a areál v Chotovinách v STN ESOX.
Na příští rok již máme schválenou výstavbu nového střediska v Ostravě a v delším časovém horizontu počítáme i s vybudováním nového centra v Chomutově, kde doposud působíme v pronajatém areálu.
Abychom mohli přesně plnit všechny standardy značky Volkswagen, dokončujeme nyní v Praze v areálu SSŽ, kde je jedno z našich pracovišť, úpravu haly se čtyřmi stáními určenými speciálně pro užitková vozidla této značky.
V provozu by měla být již v lednu příštího roku.“
„HESTI je jedním z prodejců nákladních vozidel značky MAN…“
„Díky tomu, že koruna vůči euru posílila a objevily se další způsoby financování, pořídila si letos řada firem nová vozidla. Vzhledem k tomu, že na podzim roku 2009 vstoupí v platnost nová norma Euro 5, lze očekávat, že i tato skutečnost se nějak odrazí na prodejích v příštím roce.
Počítáme i s vybudováním nového centra v Chomutově
Pozice značky MAN na trhu v České republice je v současné době velmi dobrá – celkově je MAN na druhém místě se zhruba osmnáctiprocentním podílem, a v lehké řadě je dokonce číslem jedna. Jednou z jeho velkých výhod je to, že nabízí vozidla, která jsou schopna plnit emisní normu Euro 4 bez nutnosti přidávat kapalinu AdBlue. Existuje totiž stále řada malých a středních firem, pro které tankování roztoku močoviny představuje určitý problém, a preferují proto vozidla s technologií EGR.“ Milan Frydryšek