18. března 2004
Společnost Goodyear loni vyvinula extrémně širokou pneumatiku pro hnané nápravy nákladních vozidel a autobusů. Pneumatika s označením Super Single Drive nahrazuje dvě pneumatiky dosud běžně používané v dvojmontáži. Na začátku roku to oznámilo české zastoupení značky Goodyear.
Použití jedné širší pneumatiky místo dvou užších přispívá podle výrobce k nižší spotřebě paliva, větší nosnosti vozidla a jeho lepší stabilitě. Výrobce vozidla může využít více prostoru mezi koly, jeho provozovatel zase ocení menší náročnost na údržbu. Zanedbatelné není ani snížení negativních dopadů na životní prostředí.
Konstruktéři Goodyear vyvinuli dezén Marathon LHDE (Long Haul Drive Economy/Efficiency/Ecology) v rozměrech 495/45 R 22.5 pro tahače, 445/50 R 22.5 pro tahače se znakem náprav 6×2 nebo 6×4 užívané v USA a 455/45 R 22.5 pro autobusy. Kromě toho vyvíjejí také širokoprofilovou nákladní pneumatiku pro 17,5palcová kola lehkých nákladních vozidel s celkovou hmotností do 7,5 tuny.
Goodyear je podle vlastních slov jedním z prvních výrobců, kteří se pustili do vývoje jednoduchých pneumatik pro návěsy. Tyto pneumatiky již během osmdesátých let nahradily tradiční dvojmontáž kol a dnes se používají na většině návěsů. Výraz Super Single, který se vžil pro širokoprofilové pláště nahrazující dvojmontáž, je dokonce patentovaným označením firmy Goodyear.
„Existuje celá řada výhod, které pneumatika Super Single přináší, a to jak provozovateli, tak životnímu prostředí,“ řekl na sklonku loňského roku ředitel vývoje nákladních pneumatik Goodyear pro oblast Evropy, Středního východu a Afriky Jürgen Spielmann. „Velmi těsně spolupracujeme s výrobci nákladních vozidel a autobusů, abychom mohli nabídnout celou modelovou řadu pneumatiky Super Single se zlepšenými vlastnostmi. Někteří provozovatelé jsou sice vůči novému produktu vel-mi obezřetní, avšak jsme si jisti, že náš výrobek jim bude vyhovovat. Věřím, že během tří čtyř let bude dvojmontáž na těžkých nákladních vozidlech stejně výjimečná, jako je dnes na přívěsech a návěsech,“ dodal.
Výhody nové pneumatiky
Při použití Marathon LHDE s rozměrem 495/45 R 22.5 vykazuje vozidlo o dvě procenta nižší spotřebu než při použití dvojice pneumatik s identickým dezénem Marathon LHDE 315/70 R 22.5. Úspora je dána jednak snížením valivého odporu o 17 procent, jednak tím, že se pneumatika Super Single tolik nedeformuje v bocích. Podle výpočtu výrobce to u běžného kamionu představuje roční úsporu zhruba tisíc €.
Zajímavá může být pro dopravce také nižší hmotnost pneumatik. Ušetřených 110 kilogramů (dvě pneumatiky Super Single na ocelových kolech mají hmotnost 322 kg, zatímco čtyři srovnatelné v dvojmontážích 432 kg) lze mnoha případech využít pro zvýšení užitečného zatížení vozidla. Širší pneumatiky kromě toho podle výrobce zlepšují jeho ovladatelnost a stabilitu.
Vzdálenost mezi vnitřními stranami pneumatik Super Single může být větší až o 34 cm, což u některých vozidel, například autobusů či některých speciálních nákladních vozidel, rovněž představuje jistou výhodu.
Provozní výhody vyplývají ze skutečnosti, že dopravce se stará o menší množství pneumatik. Obdobně jako běžné pneumatiky lze i Super Single prořezávat a protektorovat.
V neposlední řadě je širokoprofilová pneumatika šetrnější vůči životnímu prostředí, neboť na její výrobu se používá méně materiálu, po vyřazení je z ní méně odpadu a přispívá k nižší spotřebě pohonných hmot.
V současnosti Goodyear pneumatiky Marathon LHDE 495/45 R 22.5 nabízí výhradně jako součást prvního vybavení nových vozidel, která mají kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a systém ESP (elektronický systém stability jízdy).
Společnost nyní usiluje o to, aby náhradní pneumatiky byly k dispozici v rámci celé její prodejní sítě v Evropě od Ukrajiny až po Portugalsko.
Současně probíhá vývoj pneumatiky Super Single pro autobusy a dodávková vozidla s ráfky o menším průměru. Většina těchto prací se týká analýz požadavků výrobců automobilů, aby výsledná pneumatika vyhovovala všem jejich nárokům.
(lan)