legislativa

Evropský parlament schválil návrh směrnice o eurovinětě

Poslanci Evropského parlamentu minulý týden přijali návrh směrnice o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly – tzv. směrnici o eurovinětě. Po jednání to oznámil tiskový odbor Evropského parlamentu.

Poslanci v přijaté zprávě vyjádřili přesvědčení, že poplatky by měly vycházet z míry znečištění vzduchu a hlučnosti těžkých nákladních vozidel. Přijali rovněž pozměňovací návrhy k textu Evropské komise o revizi směrnice z roku 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly. Do značné míry se přitom řídili nedávným doporučením Výboru pro dopravu Evropského parlamentu (viz DN 8/09).

MD podporuje princip „ať platí znečišťovatel“

„Stanovisko České republiky k návrhu směrnice o eurovinětě je v zásadě souhlasné,“ uvedl před hlasováním poslanců Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy. Myšlenka internalizace externích nákladů založená na aplikaci principu „znečišťovatel platí“ je podle něj ve své podstatě správná.

„Je třeba si uvědomit, že silniční doprava se největší měrou podílí na negativních dopadech, které způsobuje doprava vůči životnímu prostředí. Nic na tom přitom nemění ani postupné zavádění nových technologií ve vozidlech. S ohledem na současnou ekonomickou krizi je nicméně třeba dbát na to, aby proces internalizace externích nákladů nepřinesl silničním dopravcům neúměrné náklady a nestal se tak bariérou mobility zboží a osob. Daný proces proto musí být pozvolný,“ uvedlo tiskové oddělení ministerstva dopravy.

V původní podobě návrhu Česká republika nesouhlasila s rozšířením rozsahu působnosti směrnice na všechny silniční komunikace. Byla také proti navrhované povinnosti, aby členský stát vyčlenil vybrané prostředky z poplatků za externí náklady na specificky vymezená opatření ke snížení externích nákladů, a nesouhlasila ani s povinností zřídit nezávislý orgán, který by rozhodoval o výši sazeb poplatků za externí náklady.

„Současná podoba návrhu, tak jak je nyní projednávaná v Radě, je pro Českou republiku v zásadě přijatelná, neboť její připomínky byly během projednávání do značné míry zohledněny,“ uvedl Jakub Ptačinský. Roli České republiky podle něj ovlivňuje skutečnost, že je v současné době předsednickou zemí. „Nemůže se proto primárně soustředit na prosazování svých národních zájmů, nýbrž na hledání kompromisů mezi postoji ostatních 26 členských států,“ uvedl Jakub Ptačinský.

Silniční dopravci mají k návrhu řadu výhrad

Sdružení ČESMAD Bohemia má, obdobně jako Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, k návrhu směrnice o eurovinětě řadu zásadních výhrad, mimo jiné proto, že silniční doprava podle něj přispívá k „ozelenění“ a v průběhu posledních dekád výrazně zvýšila svou energetickou efektivitu a omezila emise. „Spotřeba paliva (a tedy i emise CO2) klesla od roku 1970 o 36 procent a od roku 1990 o 20 procent. Ve stejné době se také zavedením norem Euro dramaticky snížily toxické emise, a to o 97 procent. Do roku 2015 pak budou zplodiny nákladních vozidel sníženy o dalších 30 procent. A 25 moderních nákladních vozidel je tišších než jedno vozidlo vyrobené před rokem 1980,“ uvedl jako příklad Jan Medveď ze Sdružení ČESMAD Bohemia.

„V důsledku finanční krize, která přešla v krizi hospodářskou, se poptávka po těchto životně důležitých dopravních službách prudce snížila. V případě českých dopravců se jedná o pokles o 20 až 50 procent,“ upozornil Jan Medveď. Za těchto okolností by podle něj jakákoli iniciativa zvýšit daňové zatížení nebo poplatky měla být buď zastavena, nebo alespoň odložena.

Pokud bude diskuze o eurovinětě přesto pokračovat, pak podle silničních dopravců musí být zároveň důkladně projednán celý balíček Greening Transport, který tvoří rámec a páteř návrhu směrnice o eurovinětě. „Pokud bude využit princip ‚znečišťovatel platí‘, problém zůstane nevyřešen. Měla by být provedena skutečná a odpovědná analýza, založená i na zásadě Cheapest-Cost-Avoider-Principle ještě předtím, než bude přijato konečné řešení kdy, jaké a jakým způsobem externality co nejefektivněji internalizovat,“ varoval Jan Medveď.

Za nepřijatelné dopravci považují i dvojí a vysoké zdanění. „Dvě třetiny externalit (99 procent, pokud se neberou v úvahu dopravní kongesce) jsou již ve skutečnosti v oblasti silniční nákladní dopravy internalizovány,“ uvedl Jan Medveď.

Dopravci požadují stejné podmínky pro všechny

Silniční dopravci také požadují záruky, že podmínky pro zpoplatnění infrastruktury a internalizaci jejich externích nákladů budou stejné pro všechny druhy nákladní dopravy. „Dnes sice existuje legislativa EU k internalizaci externích nákladů pro železnici, ale je otázka, zda ve skutečnosti tyto náklady železnice platí.

Silniční doprava sice nemá pro tuto oblast přímou legislativu EU, nicméně platí již dávno. Evropská komise proto musí naprosto transparentně prokázat, kdo, za co a kdy platí. A to ještě předtím, než jakékoli další poplatky zavede,“ řekl Jan Medveď.

Výnosy ze zpoplatnění silniční dopravy by podle něj měly být zpětně investovány do silniční nákladní dopravy k eliminaci externích nákladů. „Silniční doprava nemůže platit za jiné, méně efektivní druhy dopravy, jako jsou železnice,“ zdůraznil.

Podle silničních dopravců by také neměly být na seznamu externalit dopravní kongesce – silniční doprava již za ně platí, přestože není jejich hlavní příčinou. Za externality, které je nutno internalizovat, nelze podle jejich názoru považovat ani emise CO2 a následky nehod – náklady na škody způsobené emisemi CO2 jsou totiž již dnes pokryty zdaněním paliva a nehody pojistnými schématy. Silniční dopravci rovněž požadují, aby byly možné slevy nejen z poplatků za využívání infrastruktury, ale i z nákladů na externality. Žádají také, aby byl zaveden jednotný interoperabilní palubní terminál pro elektronické platby poplatků za infrastrukturu a externality.

(lan)

www.europarl.europa.eu

www.mdcr.cz

www.prodopravce.cz

www.iru.org

spinner