Kabotáž je opět na pořadu dne

Evropská unie

Je pravděpodobné, že během německého předsednictví v Evropské unii přijdou v prvním pololetí letošního roku na pořad dne i nová pravidla pro kabotáž v silniční nákladní dopravě. Německé spolkové ministerstvo dopravy je již na konci loňského roku zařadilo do přípravy dopravně-politického pracovního programu pro německé předsednictví (viz DN 01/07).

Evropský dopravní komisař Jacques Barrot letos při přijetí evropských svazů silniční dopravy uvedl, že „s ohledem na vývoj v oboru“ bude nutné přepracovat rámcová pravidla. Cílem je podle něj zjednodušení mezinárodní silniční dopravy zboží, sjednocení její kontroly, zvýšení právní jistoty a zaručení rovných konkurenčních podmínek. Proto hodlá Evropská komise letos na jaře Evropskému parlamentu a Radě EU předložit nové pojetí pěti právních aktů – vedle kabotáže se mají týkat také kritérií pro filiálky dopravních firem, integrace kontrolních systémů členských států, zvýšení finanční síly firem i odborné kvalifikace.

Stručná rekapitulace

Od 1. července roku 1998 byla silniční kabotáž v tehdejší Evropské unii v rámci volného pohybu zboží plně liberalizována. To znamená, že od tohoto data mohou dopravci z někdejší patnáctky členských zemí vlastnící eurolicence dopravovat dočasně zboží mezi dvěma body na území jiné členské země. „Dočasně“ znamená, že se takové dopravy nemohou realizovat po delší dobu nebo systematicky. Aby byl výklad „dočasně“ jasnější, je k dispozici tzv. sdělení k interpretaci Evropské komise. Pro řadu nových členských zemí však stále platí přechodné období a jejich dopravci jsou z kabotáže v rámci EU prakticky až do roku 2009 vyloučeni – konkrétně se jedná o Českou republiku, Slovensko, Estonsko, Litvu, Lotyšsko a Polsko. Nicméně v důsledku rozšíření EU v roce 2004 se právo na kabotáž týká také dopravců Kypru, Malty a Slovinska. Právním základem kabotáže je předpis Rady EU č. 3118/932 z 25. října 1993. Náměty na změnu pravidel, které iniciovaly některé členské země EU: l zahraniční dopravci nemohou provádět kabotážní dopravu, pokud do země vjíždějí nebo z ní vyjíždějí s prázdnými vozidly, l zahraniční dopravci tyto dopravy nemohou provádět opakovaně pro stejnou firmu,l zpřesnit definici silniční kabotáže, aby ji mohly úřady lépe kontrolovat a aby se podniky, které ji provádějí, zbavily nejistot.

Britská interpretace

Britské ministerstvo dopravy, které si je vědomo řady nejasností v této oblasti, letos vydalo pravidla pro kabotáž. S Evropskou komisí se shoduje v názoru, že legální kabotáž nemůže být trvalá, častá, pravidelná nebo průběžná a musí zahrnovat vozidlo (vozidla), jež opouštějí Velkou Británii alespoň jednou za měsíc. Musí být také zcela ad hoc, náhodná a nesmí se vyskytovat často. Kontrolorům budou muset dopravci dokládat, že každá kabotáž tato kritéria splňuje. Jestliže zahraniční dopravce má určitou formu stálé smlouvy na provádění silniční nákladní dopravy uvnitř Velké Británie či jinak opakovaně provádí kabotážní operace pro stejnou firmu nebo obor a (nebo) má vlastní zařízení ve Velké Británii, bude to pro kontrolní orgány znamenat, že doprava není náhodná nebo příležitostná, a může být proto ilegální, uvedlo britské ministerstvo dopravy. Pravidla bude kontrolovat organizace VOSA (Vehicle & Operators Services Agency), která je kontrolní institucí ministerstva. Zahraniční dopravci podezřelí z porušování pravidel dostanou od VOSA dopis s požadavkem, aby zastavili nebo změnili svou činnost. Ministerstvo může o případu informovat příslušné domovské úřady daného dopravce. Jsou-li k dispozici jasné důkazy o porušení pravidel, má VOSA oprávnění k zadržení vozidla. Organizece již letos zahájila šetření řady případů porušování předpisů o kabotáži a určité pozitivní výsledky se již projevují – například někteří zahraniční dopravci opouštějí Velkou Británii nebo se přizpůsobují předpisům. Veřejnost má také k dispozici „zpravodajskou“ horkou linku VOSA, na níž může kdokoli zažádat o podporu při potírání ilegální kabotáže. Mistry kabotáže Nizozemci Nizozemské obory silniční spedice a silniční nákladní dopravy potvrzují svou vedoucí tržní pozici v kabotážní dopravě v Evropské unii. Vyplývá to ze statistické publikace Doprava v číslech (Transport in cijfers), kterou vydal nizozemský svaz nákladní silniční dopravy TLN. Na jejích 134 stranách vydání z roku 2006 je zveřejněn rozsáhlý materiál. Údaje v něm uvedené již popisují část loňského roku, výsledky kabotáže se však vztahují především k roku 2004. Nizozemské dopravní firmy podle nich mají na trhu v této oblasti podíl 19,7 procenta. Jako druhé se umístilo Lucembursko s 15,5 procenta, na třetím místě jsou dopravci z Německa. Do statistiky jsou zahrnuty i kabotážní výsledky některých nových členských zemí. Například Polsko již obsadilo podíl kolem 3,5 procenta, který je stejný jako v případě „staré“ členské země EU – Irska. Z obsáhlých číselných a grafických údajů rovněž vyplývá, že nizozemští autodopravci disponují moderním a k životnímu prostředí přátelským vozovým parkem.

Největší zájem je o Francii

Zájem o kabotážní dopravu se soustřeďuje především na tři země. Nejatraktivnější – a to se značným náskokem – je Francie (32,3 procenta). Po ní následuje Německo (26,7 procenta) a Velká Británie (13,1 procenta). Dopravní trhy nových členů EU hrály v popisovaném období v kabotáži velmi nevýznamnou roli. Například na polském území jen 0,3 procenta z veškeré silniční dopravy uskutečnily zahraniční podniky.

Ing. Jiří Kladiva, CSc.

spinner