21. dubna 2005
Loni v září opustil brány závodu Mercedes-Benz Türk A.S. v Turecku desetitisící autobus Mercedes-Benz Tourismo. Výrobce při této příležitosti uvedl na trh také exkluzivní sérii Edice 10 000, která je omezena na pouhých sedmdesát vozidel. S jedním z těchto vozidel jsme se v březnu mohli seznámit při testovacích jízdách v České republice. Autobusy limitované série Edice 10 000 se na první pohled od ostatních vozidel odlišují nápadnou stříbrnou metalízou, stříbrnou čelní clonou, výrazným bočním dekorem a hliníkovými koly. Nadstandard je ihned patrný i při pohledu do interiéru, který je barevně sladěn s vnější povrchovou úpravou. Sedadla pro cestující mají kožené opěrky hlavy, přístrojová deska je vykládaná broušenou mědí, řidič má k dispozici navigační systém, kameru pro monitorování dění u dveří a ve střední části vozidla, DVD přehrávač a samozřejmě nechybí ani chladnička a toaleta. Vozidlo je k dostání ve tří- nebo čtyřhvězdičkovém provedení prostoru pro cestující. Nižší hmotnost U Edice 10 000 konstruktéři již použili veškeré konstrukční změny, které se u vozidel Tourismo používají od začátku letošního roku. Hmotnost sériově vybaveného vozidla je díky nim o půl tuny nižší než u předchozích verzí. Například jen vypuštěním opěrek na ruce v prostoru pro cestující, které byly umístěny na straně u okna a pasažérům spíše překážely, se hmotnost snížila až o 22 kg. Úsporu 55 kg přinesly optimalizované ráfky, další snížení hmotnosti šlo na vrub například jiným tlakovým vzduchojemům, hliníkové palivové nádrži, podlaze zavazadlového prostoru z hliníkových sendvičových desek, nové tvářené hnací nápravě HO 6 (stejné jako u modelu Travego) či optimalizaci hmotnosti podlahy a bočních oken. Výrobce počítá rovněž s odlehčením střešních a bočních krytů a výplní. Čtyřhvězdičkový autobus pro 44 cestujících Testovací autobus Mercedes-Benz Tourismo RHD Edice 10 000 má základní barvu nanesenou pomocí systému KTL. Vozidlo ve čtyřhvězdičkovém provedení má 44 sedadel CXR pro cestující plus sedadlo pro řidiče a průvodce. Sedadla s integrovanými koženými opěrkami hlavy mají sedáky hluboké 480 mm, které lze vysouvat jen směrem do uličky; opěradla lze sklopit o 25o. K pohodlí přispívají opěrky na nohy, vyklápěcí stolky, odkládací síťky a integrovaná držadla. Kromě palubní toalety umístěné pod úrovní podlahy u prostředních dveří, která je u vozidel Edice 10 000 montována sériově, a vedle palubní kuchyňky Frenzel (typ FOB 501) za prostředními dveřmi a obou chladniček Frenzel (chladicí box 42 litrů v přední části a další chladnička ve středové uličce na úrovni středního vstupu) je model Tourismo Edice 10 000 vybaven například prostorovou stereosoupravou typu Coach Professional Line s kazetovým a CD přehrávačem, přehrávačem DVD a dvěma monitory vepředu a u prostředního vstupu nad středovou uličkou. Nechybí ani jeden ruční mikrofon pro sdělení řidiče, respektive průvodce, reproduktorová soustava a satelitní navigační systém DX-V Blaupunkt s dálkovým ovládáním, jehož data lze zobrazit na monitorech v prostoru pro cestující. Pracoviště řidiče Sedačka řidiče s pneumatickým pérováním je vybavena integrovanou opěrkou hlavy a opěrou bederní páteře. Elektricky nastavitelná roleta na čelním skle a další roleta na okně u řidiče účinně zabraňují oslnění při jízdě. K dobrému výhledu přispívají také elektricky nastavitelná a vyhřívaná venkovní zrcátka. Klimatizaci zajišťuje jednotka Konvekta s předvolbou konstantní teploty. Jednotka je navíc doplněna o topení Webasto s výkonem 30 kW a samostatnou klimatizační jednotku s integrovaným topením pro řidiče. Autobus je dále vybaven výsuvnými střešními okny ovládanými elektricky z místa řidiče. Autobus vyhovuje nové evropské směrnici Vedle sériově dodávaných systémů ABS a ASR, kotoučových brzd na všech kolech, tempomatu, hydrodynamického retardéru Voith VR 115 E, nových tlakových vzduchojemů či hliníkové palivové nádrže na 400 litrů je model Tourismo RHD Edice 10 000 kompletně vybaven jako školní autobus. Zcela splňuje nové směrnice Evropské unie pro linkové autobusy (EU 2001/85/EG) – je tedy vybaven žlutým lištovým značením, žlutým označením schůdků, madlem podél odkládacích regálů na levé straně středové uličky atd. Prostřední vstup je v základní výbavě monitorován kamerou. Úložné zavazadlové prostory jsou osvětleny a vyloženy protiskluzovými rohožemi, jejich dveře lze pomocí centrálního uzamykání zvlášť otevírat vlevo či vpravo. Na palubě je rovněž zařízení umožňující nerušenou komunikaci z místa řidiče do spací kajuty. Na zádi vozidla je také držák pro upevnění lyžařské skříně. Motorizace a rozměry Pohon zajišťuje řadový dvanáctilitrový šestiválec OM 457 LA Euro 3 s turbodmychadlem s přímým vstřikováním o výkonu 310 kW s točivým momentem 1900 Nm při 1100 min-1. Manuální převodovka GO 190 má šest stupňů. Schválená rychlost testovacího autobusu pro linkovou a příležitostnou přepravu je 100 km/h. Celková hmotnost vozidla je 18 tun, prázdné vozidlo má hmotnost 13 260 kg. Jeho délka je 11 980 mm, šířka 2500 mm, výška (prázdného vozidla) 3647 mm a rozvor 6250 mm. Testovací autobus Tourismo měl zimní pneumatiky Continental 295/80 R 22,5, obuté na centrovaných ráfcích Alcoa z lehkých kovů (namísto sériově dodávaných hmotnostně redukovaných ráfků ocelových). u u u u u Autobus Tourismo Edice 10 000 je již z větší části vyprodán, několik vozidel našlo své majitele i v České republice. (lan)