4. prosince 2008
V areálu svého servisního centra ve Wiener Neudorfu na okraji Vídně uspořádala ve dnech 13. až 15. listopadu společnost EvoBus Austria GmbH výstavu BestBus Vienna 2008. Příznivci autobusů značek Mercedes-Benz a Setra ze střední a východní Evropy na ní dostali ideální příležitost prohlédnout si novinky, které EvoBus předvedl v expozici mateřského koncernu Daimler AG na zářijovém veletrhu užitkových vozů IAA Nutzfahrzeuge 2008 v německém Hannoveru.
Obchodníci, zákazníci, novináři a další hosté měli možnost se s autobusy v rámci zkušebních jízd i projet. Kromě toho se mohli seznámit s nabídkou použitých vozů OMNIplus a k dispozici jim byl i velký on-line výběr použitých autobusů, ukázky servisní činnosti a řada užitečných informací.
Největší zájem ovšem hosté samozřejmě projevovali o vystavené novinky. Ulmská Setra, známá hlavně výrobou luxusních a také patřičně drahých autokarů, na výstavě předvedla reprezentativní kolekci svých tří řad – luxusních dálkových vozů TopClass, linkových ComfortClass a městských a příměstských autobusů MultiClass, s nimiž se lze setkat převážně v Německu.
TopClass zahrnuje šest verzí včetně dvoupatrové třínápravové S 431 DT s délkou 13 890 milimetrů, další dvě řady mají po sedmi zástupcích. Nízkopodlažní Setra ComfortClass S 415 NF získala na příští rok pro značku již podruhé v historii titul Bus of the Year (poprvé si ji odnesla pro rok 1996). Cena vozidla je však pro trh v České republice příliš vysoká, a proto se na českých silnicích zřejmě příliš hojně vyskytovat nebude.
K dalším letošním novinkám patří hannoverská světová premiéra třínápravové verze ComfortClass S 419 GT-HD s délkou 14 960 mm a obsaditelností 61 + 1 + 1 osob v tříhvězdičkové verzi a 54 + 1 + 1 ve čtyřhvězdičkové. K pohonu je určen osmiválec MB OM 502 LA 16 litrů / 350 kW a 2100 Nm.
Společnost Mercedes-Benz byla na výstavě zastoupena například autobusy Travego 16 RHD, Tourismo 15 RHD, několika autobusy Citaro K a N a vozy Sprinter Travel 65, Mobility 23 a Sprinter City 65.
Důraz na bezpečnost
K bezpečnosti nové generace vysokopodlažních zájezdových autobusů Mercedes-Benz Travego přispívají systémy Active Brake Assist (ABA, označovaný také jako nouzový brzdový asistent) – ve světové premiéře v zájezdovém autobusu – a také patentovaný systém pasivní bezpečnosti Front Collision Guard (FCG) jako efektivní ochrana řidiče a spolujezdce při čelním nárazu. K těmto systémům přistupuje další bezpečnostní výbava jako natáčecí světlomety, senzory deště/světla, obrysové LED s dlouhou životností nad čelním sklem, vlečená náprava s nezávisle zavěšenými koly u třínápravových modelů a na přání i podvozek s regulací naklápění.
(rř)