25. května 2025, red

26.5. - Česko má přes 2400 kilometrů zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy. Každým rokem přibývají další kilometry, jenom loni to bylo přes rekordních 100 kilometrů dálnic. Pro řidiče nákladních automobilů to znamená, že se musí před cestou zorientovat v systému placení mýtného za zpoplatněné úseky a vybavit automobil patřičnou palubní jednotkou, která zaznamenává počet kilometrů ujetých po zpoplatněných úsecích a zajišťuje i automatické platby za jejich využití.
Podle čeho se určuje výše mýtného
O výši mýtného rozhoduje hned několik parametrů: předně hmotnost vozidla, přičemž ta nejtěžší nad 12 tun platí nejvyšší mýtné, dále rozhoduje počet náprav, emisní třída vozidla a již zmíněná ujetá vzdálenost po zpoplatněných úsecích. Jestliže v Česku postačí používat palubní jednotku kompatibilní s tuzemským systémem mýtných bran, při cestách do zahraničí se vyplatí myslet na univerzálnější řešení. Místo toho, aby řidič používal pro každou zemi samostatnou jednotku, může se spolehnout na Evropskou službu elektronického mýtného (EETS), kterou implementovalo 15.
EETS umožňuje s jedinou palubní jednotkou absolvovat cestu napříč 15 státy a platit jejím prostřednictvím bezhotovostně jednotlivé národní mýtné i poplatky za využití vybraných zpoplatněných tunelů a mostů. Jednotky EETS můžou dopravcům vydávat pouze certifikované společnosti, v České republice například Eurowag. Jeho palubní jednotka EVA pro EETS nabízí kromě platby mýtného napříč státy, které přistoupily k EETS, i další služby. Jde například o plánování a sledování trasy vozidla, vzdálené stahování tachografu, analýzu chování řidiče nebo patentovanou geolokační technologii FuelGuard.
Univerzální palubní jednotka tak přispívá ke snižování nákladů a zprostředkovává důležitá data pro efektivní řízení podnikání. Dispečerům šetří čas při správě flotily nákladních vozů a zvyšuje bezpečnost řidičů, protože palubní jednotka sama kontroluje, zda nedochází k překročení zákonných limitů pro čas strávený za volantem. Dokonce dokáže detekovat nebezpečné jízdní návyky a upozornit na ně. Každoročně pak přibývá počet evropských států, které přistupují k EETS, a tak se rozšiřují možnosti, kde všude lze palubní jednotku EETS využít.
Mýto se platí za automobily nad 3,5 tuny
Platba mýtného se vztahuje pouze na nákladní automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Ty všechny musí být ze zákona vybaveny palubními jednotkami pro systém elektronického mýta. Tento systém sleduje zpoplatněné úseky díky satelitní technologii a je kompatibilní s EETS. Využívat ho lze tedy jak vnitrostátní platbě mýtného, kdy postačí palubní jednotka certifikovaná pro využití na území České republiky, tak mezinárodně v rámci sítě EETS, kde lze využít právě zmiňovanou jednotku EVA či jinou schválenou palubní jednotku. Výši mýtného vypočítává sama jednotka na základě vyplnění základních parametrů vozidla a změřené ujeté vzdálenosti i časových úseků, kdy řidič projížděl zpoplatněnými úseky. Jiná sazba mýtného je totiž pro denní využití od 5 do 22 hodin a jiná pro noční jízdy mezi 22 a 5 hodin.
Sazby mýtného pro jednotlivé typy vozidel a emisních tříd se v čase mění, proto by měl dopravce pravidelně sledovat portál věnovaný mýtu v České republice, který se od letošního roku přestěhoval na národní doménu myto.gov.cz. Na něm jsou uvedeny nejenom aktuální sazby mýtného, ale i veškeré zpoplatněné úseky komunikací v České republice, výčet vozidel s povinnou platbou mýtného, ale i obchodní místa, kde lze mýto hradit kontaktně či registrovat vozidlo do mýtného systému. Stát prostřednictvím tohoto portálu také informuje o plánovaných odstávkách systému elektronického mýta, aktualizacích smluvních podmínek a změnách výše sazeb mýtného. Nabízí také kalkulátor pro výpočet poplatku za konkrétní plánovanou trasu, aby dopravce věděl, s jakými přibližnými náklady může počítat.
Využijte software pro efektivní plánování tras
Dobrou pomůckou je také software pro plánování tras od Eurowagu, který dokáže optimalizovat trasy tak, aby snížil poplatky na mýtné a vybral komunikace vhodné pro hmotnost vozidla i jeho výšku. Plánovač také využívá dopravní informace v reálném čase k upozornění řidičů na ucpané úseky, uzavírky silnic nebo dopravní nehody. Přesměrování řidičů na méně přeplněné silnice pomáhá zkrátit dobu cestování, zvýšit efektivitu a zajistit včasné dodávky.
Řidiči by také neměli zapomínat, že pro nákladní automobily platí (nejen) na českých rychlostních komunikacích určitá omezení. Vozidla s celkovou hmotností nad 7,5 tuny nesmí celoročně vyjíždět v neděli a o státních svátcích mezi 13. a 22. hodinou, to samé platí po dobu letních prázdnin, tedy po celý červenec a srpen a některé roky i poslední dny v červnu a první v září. To samé platí po celý rok v pátek od 17. do 21. hodiny a v sobotu od 7. do 13. hodiny. Výjimku z tohoto zákazu mají pouze hasiči, nákladní automobily převážející zboží, které by se mohlo zkazit nebo živá zvířata a zajištující přepravu nezbytného charakteru.
O společnosti Eurowag
Společnost Eurowag byla založena v roce 1995 a je přední technologickou společností a důležitým partnerem evropského CRT průmyslu, jehož cílem je zajistit jeho čistotu, spravedlnost a efektivitu. Eurowag umožňuje dopravním společnostem úspěšně přejít na nízkouhlíkovou, digitální budoucnost tím, že využívá veškerá kritická data, poznatky a platební a finanční transakce do jediného ekosystému a propojuje jejich provoz bezproblémově před jízdou, na cestě i po dodání http://www.eurowag.com.
(red)
Foto: Eurowag