Evropská unie

Europoslanci podpořili nová pravidla pro silniční dopravu

Evropský parlament na konci května schválil návrhy nařízení o přístupu na mezinárodní trh silniční dopravy zboží a nařízení o provozování silniční dopravy. Minulý týden to oznámilo tiskové oddělení Evropského parlamentu. Parlament musí celou záležitost ještě projednat s Radou Evropské unie; společné stanovisko se očekává již během června.

Budou-li nakonec definitivně přijata, budou mít navržená opatření v budoucnu velký dopad na odvětví silniční dopravy, obor, který v celé Evropské unii reprezentuje přibližně 900 tisíc podniků s 4,6 milionu pracovníků. Zavádějí například jasnou definici kabotáže a mechanismus pro ukládání sankcí v členských státech a konkretizují povinná školení v dopravě.

Podmínky pro provozování dopravní firmy

Cílem nařízení o společných pravidlech pro provozovatele silniční dopravy je stanovení závazných podmínek (například finanční způsobilosti či odborné způsobilosti), které dopravce musí splňovat. Parlament podporuje především zaměstnávání kvalifikovaných pracovníků, bezúhonnost provozovatele a odejmutí povolení v případě, že firma vážně poruší platné předpisy.

Poslanci zdůraznili, že provozovatelé dopravy musí být rezidenty daného členského státu, a podpořili snahu o vytvoření soupisu porušení předpisů, jež by mohlo být důvodem pro pozastavení či odnětí povolení pro výkon činnosti dopravce, případně k vydání prohlášení o nezpůsobilosti.

Pokud se prokáže, že dopravce tyto předpisy vážně porušil, mělo by mu být oprávnění odňato, takže by v tomto oboru na území Evropské unie již nemohl dále podnikat. Původní znění příslušné pasáže však poslanci upravili – z důvodů pro odnětí koncese vypustili méně závažná porušení předpisů, neboť tyto přestupky jsou v jednotlivých členských státech posuzovány odlišně. Naopak veškeré závažné přestupky dopravců, které byly důvodem k uložení sankcí, by měly být zaznamenány v národních registrech jednotlivých zemí.

Provozovatelé dopravy budou rovněž povinni dokládat svou finanční způsobilost pomocí vhodných finančních ukazatelů. Finanční způsobilost budou moci prokazovat také prostřednictvím bankovní záruky nebo pojištění.

Aby byla zajištěna spravedlivá hospodářská soutěž, každý dopravce bude muset mít své provozní středisko. Toto opatření má zabránit provozování fiktivních firem na principu P. O. Boxu.

Pravidla pro kabotáž mají být jednodušší

Poslanci dále také schválili zprávu týkající se nařízení o společných pravidlech pro přístup na mezinárodní trh silniční nákladní dopravy. Pří-stup na trh v této oblasti a provádění kabotáže v současné době upravují dvě nařízení a směrnice z roku 1962. Přijatý návrh si klade za cíl stávající pravidla zjednodušit a vyjasnit.

Nejdůležitějším bodem návrhu nového nařízení je kabotáž, která je definována jako „vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském členském státě“. Parlament podpořil návrh Evropské komise, aby kabotáž byla omezena na „nejvíce tři následné kabotážní jízdy ve lhůtě nejvýše sedm dní“. Omezení v oblasti kabotáže by však měla být zrušena do 1. ledna roku 2014. Komise do té doby provede hloubkovou studii rozdílů mezi jednotlivými státy v oblasti daní a pracovních podmínek, kterou předloží do roku 2012, tedy před zrušením kabotážních omezení.

Český europoslanec Jaromír Kohlíček při projednávání návrhů připo-mněl, že předložený soubor předpisů „úzce souvisí s volným pohybem zboží, služeb a osob“. V této souvislosti zdůraznil, že pro nové členské státy platí v dané oblasti i po vstupu do schengenského prostoru přechodná ustanovení umožňující zákaz či omezení kabotáže. „Zvláště při diskusi o snížení emisí a efektivitě nákladní dopravy nám zní některé požadavky předkládaných nařízení trochu futuristicky,“ u­vedl.

Jaromír Kohlíček se domnívá, že bude třeba vrátit se k praxi některých zemí, které postihovaly jízdy prázdných kamionů. „V zásadě je správné, že ve společném prostoru se snažíme vedle společných dokladů typu CMR harmonizovat použití stávajících pravidel. Pokud bude zjednodušen přístup na trh, uvolněna částečně kabotáž a sjednoceny základní podmínky práce v odvětví (jak pro výkon povolání, tak pro přístup jednotlivých států k výkonu nařízení EU), setká se tento soubor s živým souhlasem podnikatelů i pracovníků odvětví,“ dodal.

(lan)

www.europarl.europa.eu

spinner