19. listopadu 2015

Oslavy letošního výročí společnosti Iveco pod heslem „40. výročí založení, 150 let zkušeností“ jsou spojeny i s uvedením nového modelu Eurocargo (viz DN 41/15). O této novince, ale i o dalších inovacích a o postavení značky Iveco na českém trhu jsme při této příležitosti hovořili s ředitelem Iveco-Trucks pro Českou a Slovenskou republiku, Ing. Alešem Konrádem, Ph.D.
„Model Eurocargo patří dlouhodobě k nejprodávanějším vozidlům ve své třídě. Jak podle vás zákazníci přijmou jeho novou generaci?“
„Eurocargo má na českém trhu stabilní podíl, patří nejen zde, ale i v EU jednoznačně k nejoblíbenějším vozidlům střední kategorie a předpokládám, že nový model bude dopravci přijat pozitivně, stejně jako jeho předchůdci. Ostatně upoutá pozornost již na první pohled nejen svým inovátorským designem, ale i novým interiérem kabiny vytvořeným pro zajištění maximálního pohodlí řidiče. Vozidlo má optimalizovaný kinematický řetězec a nové čtyřválcové motory. Normy Euro 6 było, stejně jako u rady Stralis, dosaženo bez nutnosti aktivní regenerace filtru pevných částic, což je podstatná výhoda pro rozvážku. Vozidlo lze i vybavit novými bezpečnostními prvky, jako je airbag řidiče, xenonové světlomety, lze nabídnout i klimatizované sedadlo řidiče a volnoběžku. Mnozí očekávali, že se vzhledem přiblíží řadě Stralis Hi-Way, ovšem nestalo se tak a designéři navázali na loňskou úspěšnou novinku z lehkého segmentu, na nový model Daily.“
„Není to i proto, že výrobce chtěl více odlišit těžkou řadu od střední a zdůraznit i skutečnost, že model Daily sahá dnes také do vyšší hmotnostní kategorie než v minulosti?“
„Řada Iveco Daily se nedávno rozšířila i o celkovou hmotnost 7,2 tuny. Tím se dnes opravdu už těsně přibližuje řadě Eurocargo, které je v segmentu 7,5 tuny jedním ze stabilně nejprodávanějších vozidel. Oba modely si našly své zákazníky. Zatímco vozidlo Daily s hmotností 7,2 tuny je určeno spíše pro lokální distribuci, model Eurocargo, který je robustnější a může být vybaven i pohodlnou prostornou dlouhou spací kabinou, je přece jenom předurčen k poněkud jinému použití. Ovšem určitá zaměnitelnost v rámci přeprav lehkého a objemného zboží, například pro sběrnou službu či automobilový průmysl, je pochopitelně možná.“
„Očekáváte, že na prodeje typu Eurocargo bude mít nějaký dopad snížení hranice pro zpoplatnění vozidel v Německu z dvanácti tun na 7,5 tuny?“
„K výrazné změně došlo již v roce 2004 se vstupem České republiky do Evropské unie, kdy zmizela nutnost povolení pro vozidla s hmotností nad 7,5 tuny. Takže trh se výrazně změnil již tehdy. Eurocargo se dnes však využívá hlavně na distribuci v hmotnostní kategorii dvanácti tun. V současné době tento segment zabírá zhruba 50 až 60 procent českého trhu. Bude určitě zajímavé sledovat vývoj v této kategorii po změně limitů v Německu, osobně předpokládám určité snížení trhu středních nákladních vozidel.
„Jaký je v posledních letech poměr v prodejích v těžké řadě?“
„V České republice i na Slovensku je na trhu v těžké řadě výrazně větší podíl tahačů než v západní Evropě. V ČR je to kolem 75 procent, na Slovensku téměř 85 procent, zatímco na západ od našich hranic se průměr pohybuje kolem 65 procent; zbytek připadá na podvozky. Podíl tahačů jednoznačně vypovídá o orientaci země na mezinárodní dopravu a stupni integrovanosti do logistických struktur. Stabilně velký podíl na trhu tahačů mají u nás i verze low-deck. To je pochopitelně spojeno s přepravami pro automobilový průmysl, kde nacházejí využití velkoobjemové návěsy s vnitřní výškou tři metry. Automobilový průmysl má pro českou i slovenskou ekonomiku velký význam a od toho se odvíjí i orientace dopravců na přepravy pro toto odvětví. Dobrou zprávou je i skutečnost, že v České republice opět roste trh i s těžkými podvozky.“
„Jaké prodeje očekáváte v letošním roce?“
„V lehké řadě roste letos trh zhruba o 25 procent a předpokládáme, že v kategorii 3,5 – 6 t se přiblíží k sedmi tisícům. Trh střední řady (6,1 – 17,9 t celkové hmotnosti) je i letos v podstatě stabilní a poslední roky se pohybuje okolo 1100 vozidel ročně. Určité změny v tomto segmentu způsobilo uvedení Daily 7,2 t na trh v roce 2013. Brzy si tento model našel své zákazníky i v tomto segmentu. V těžké řadě pozorujeme nárůst kolem 15 procent. V letošním roce můžeme hovořit skutečně o boomu – letos s největší pravděpodobností trh překročí i rekordní projde z let 2006 a 2007 jak v lehkém, tak i v těžkém segmentu.“
„Iveco nabízí také tahače poháněné plynem…“
„Naše společnost se dlouhodobě zaměřuje na problematiku udržitelné dopravy a alternativních paliv. V nabídce máme těžká vozidla, nejen tahače, jak na CNG, tak i LNG. Jedná se o zajímavou alternativu nejen pro městskou, ale s rozšiřující se sítí CNG plniček i pro regionální přepravu. Varianta LNG pak otevírá dveře pro mezinárodní dálkovou dopravu. Se současným poklesem ceny nafty se sice z ekonomického pohledu o něco prodloužila návratnost investice, ale z ekologického pohledu má zemní plyn až o polovinu nižší škodlivé plynné emise CO2 než nejmodernější vozidla vybavená motory Euro 6.“
„Předpokládáte, že trh s nákladními vozidly se bude rozvíjet i v příštím roce?“
„Na trh působí pochopitelně více vlivů. Tím prvním je ekonomika s optimistickými výhledy vývoje. To má samozřejmě i pozitivní dopad na dopravce. Navíc je zde i dlouho odkládaná obměna vozového parku. Od vypuknutí krize se spíše vyčkávalo. Nákladní vozidlo je investiční prostředek a dopravce potřebuje mít důvěru v budoucí vývoj hospodářství. K nákupu nových vozidel dopravce hlavně v mezinárodní dopravě tlačily jen nižší sazby na mýtném pro ekologičtější vozidla. Takže dnes se vlastně potkává více faktorů, které současně podporují růst trhu.
Určitou výzvou pro další rozvoj bude nedostatek řidičů. Problémem dnes není málo zakázek, ale to, že vozidla nemá kdo řídit. A v budoucnu s odchodem starších ročníků řidičů do penze to bude ještě výraznější. Podobně, jako je v každé společnosti jen určitý počet třeba talentovaných klavíristů, je i omezené množství lidí, kteří jsou schopni vykonávat náročnou práci řidiče kamionů, který musí zvládnout širokou škálu odborných, technických a legislativních znalostí.“
„Loni jste představili nový model Daily, letos Eurocargo…“
„Ve výčtu novinek nezapomeňme ani na nový tahač Iveco Stralis, který byl držitelem ocenění Truck of the Year 2013. Letos na jaře jsme navíc uvedli na trh u řady Daily model s automatickou převodovkou Hi-Matic a v létě i modely s pohonem 4×4. Osmistupňová automatická převodovka Hi-Matic, první na trhu v segmentu užitkových vozidel, je špičková technologie výrazně ulehčující práci řidičům a snižující provozní náklady pro majitele. Potvrdili jsme tak opět naši orientaci na pokroková technická řešení. Podobně, jako jsme už dříve přišli první s automatizovanou převodovkou EuroTronic v těžké řadě nebo systémem HI SCR umožňujícím plnění emisní normy Euro 6 bez aktivní regenerace filtru pevných částic, představili jsme letos automatickou převodovku v lehké řadě, která, předpokládáme, časem i v tomto segmentu nahradí manuální převodovku. Vycházíme tak vstříc současným požadavkům trhu na vyšší produktivitu při nižších nákladech. Hi-Matic ulehčuje práci řidičům zvláště v rozvážkovém provozu. Dopravcům, kteří se potýkají s nedostatkem zkušených řidičů, pak umožní svěřit vozidlo i méně technicky zdatným či zkušeným řidičům.“
Milan Frydryšek