Volvo

Emise CO2 nákladních vozidel lze do roku 2020 snížit na polovinu

Přistoupí-li odvětví silniční dopravy k problému emisí z různých stran, bude podle společnosti Volvo Trucks možné snížit do roku 2020 emise oxidu uhličitého z nákladních vozidel o padesát procent. V září to na semináři věnovaném alternativním palivům a ekologickým aspektům silniční dopravy a výroby vozidel v Gentu uvedli zástupci Volvo Trucks. K významnému snížení emisí podle nich může přispět například zavádění alternativních paliv, další snižování spotřeby paliva, školení řidičů či lepší plánování dopravy.

„Důležitou součástí naší environmentální strategie je zlepšit technologii v našich vozech tak, aby se staly úspornějšími,“ řekl prezident evropské divize společnosti Volvo Trucks Claes Nilsson. „Současná vozidla mají o čtyřicet procent nižší spotřebu paliva než jejich předchůdci v roce 1975. V nadchá­zejících 10 až 15 letech hodláme v tomto trendu pokračovat a snížit každý rok spotřebu paliva o jedno procento,“ dodal.

Jedním ze způsobů, jak dosáhnout větší úspory paliva, je kombinace vznětového motoru a elektromotoru, tzv. hybridní pohon. Loni v březnu představilo Volvo paralelní hybridní řešení vlastní konstrukce, které je určeno především pro místní dopravu a distribuci zboží a přináší úsporu paliva až o třicet procent. V klidu nebo při nízkých otáčkách je v provozu pouze elektromotor a vozidlo tak neprodukuje žádné emise. Nezanedbatelná je i jeho nízká hlučnost. Hybridní verzi vozidel Volvo řady FE hodlá Volvo Trucks uvést na trh v roce 2009. Při rozvoji hybridního řešení se však Volvo neomezuje pouze na oblast regionální dopravy a rozvážky zboží. Podle Claese Nilssona již vyvíjí hybridní řešení také pro dálkovou dopravu, kde lze očekávat úspory mezi pěti a deseti procenty.

Výrazné snižování spotřeby však nemusí být pouze otázkou budoucnosti. Již nyní mohou společnosti působící v dálkové dopravě dosáhnout významné úspory paliva. Například při dlouhodobém sledování výsledků proškolování řidičů v technice hospodárné jízdy, tzv. Eco-Driving, se prokázalo, že u proškolených řidičů dochází k trvalé úspoře paliva od tří do šesti procent, v některých případech dokonce spotřeba klesla až o dvacet procent. A jsou-li tato školení využívána v kombinaci s informačními systémy, jako je například přepravní informační systém Dynafleet, může být dlouhodobý efekt mnohem větší.

Dostupnost alternativních paliv je dnes limitována a tak tomu bude pravděpodobně i v roce 2020. Aby bylo přesto možné v krátké době dosáhnout výraznějších výsledků, podporuje Volvo Trucks přimíchávání menších množství alternativních paliv do běžné nafty. Dnešní nákladní vozidla mohou jezdit na naftu s pětiprocentní příměsí alternativních paliv, aniž by bylo nutné provádět jakékoli změny na jejich motorovém nebo palivovém systému. „Bude ještě nějakou dobu trvat, než budeme vyrábět dostatečné množství alternativních paliv, ale i tak již dnes můžeme udělat mnoho pro snížení emisí oxidu uhličitého,“ řekl Claes Nilsson.

Volvo je připraveno na různá řešení

Bez ohledu na to, jaké alternativní palivo bude v budoucnu na trhu, společnost Volvo Trucks je již nyní připravena na různé alternativy. Jako první výrobce představila v září sedm nákladních vozidel řady FM, z nichž každé využívá k pohonu jiné nefosilní palivo, plus jedno vozidlo s hybridním pohonem. Budoucnost dopravy s nulovými emisemi oxidu uhličitého je tak limitována více dostupností alternativních paliv než technologií. Podle Claese Nilssona by nyní všechny subjekty, jichž se tato problematika týká, měly začít spolupracovat na rozvoji výroby a distribuce paliv, která jsou udržitelná v dlouhodobém horizontu. Je třeba začít již nyní, chceme-li, aby se dopravní odvětví postupně vymanilo ze závislosti na ropě a přispělo ke zpomalení globálního oteplování, uvedl.

Jedním z limitujících faktorů bude v budoucnu dostatek surovin pro alternativní paliva. Podle Volvo Trucks je zapotřebí se soustředit na ty alternativy, které mají nejvyšší energetickou účinnost a nejefektivněji využívají půdu, aby nedošlo ke konkurenci s výrobou potravin. „Nemyslíme si, že jeden druh paliva sám o sobě bude schopen nahradit fosilní paliva,“ řekl Lars Ma°rtensson, ředitel Volvo Trucks pro environmentální oblast. Navíc tato paliva se podle něj budou lišit i podle konkrétní lokality a dostupnosti zdrojů pro jejich výrobu.

Základem environmentální strategie Volvo Trucks zůstává technologie vznětového motoru, která je v současnosti nejúčinnější spalovací technologií a nevyžaduje velké úpravy při používání alternativních paliv. Například syntetická nafta může být v současných vozidlech používána bez jakýchkoli jejich úprav.

Velký potenciál vidí Volvo v tzv. druhé generaci biopaliv. Ta jsou vyráběna zplyňováním biomasy, které poskytuje velkou flexibilitu – několik druhů surovin může být využito pro výrobu různých druhů paliva. A co je důležitější, dostupnost těchto surovin je vyšší než dostupnost sójového nebo řepkového oleje, který se dnes využívá pro výrobu bionafty (FAME). Například syntetickou naftu, metanol, bioplyn a dimetyléter (DME) lze vyrábět právě zplyňováním.

„Bereme-li v úvahu celý řetězec ,od zdroje až ke kolu‘, velice zajímavý je DME, neboť má velmi malý dopad na klima,“ řekl Lars Ma°rtensson. V porovnání s ostatními alternativními palivy má nejvyšší energetickou účinnost a je již konkurenceschopný, je-li vyráběn zplyňováním biomasy nebo ze sulfátového výluhu z papírenského průmyslu.

Gent – první automobilka s nulovými emisemi CO2

Továrna v belgickém Gentu dnes není jen největším evropským výrobním závodem Volvo, ale také první automobilkou, která nevypouští do ovzduší žádný oxid uhličitý – většinu její energetické potřeby pokrývá místní větrná elektrárna a závod na zpracování biomasy.

Je to výsledek projektu, který společnost Volvo Trucks spustila v roce 2005 s cílem zjistit energetickou náročnost výrobního procesu. „Vše vlastně začalo neformální soutěží mezi třemi našimi výrobními závody, v Umea° a Tuve ve Švédsku a závodem v belgickém Gentu,“ řekl Lars Ma°rtensson. „Výrobní závod v Gentu dosáhl cíle jako první. A nyní se touto cestou neubírají pouze podniky v Umea° a Tuve. Úspěch v Gentu spustil také mezi dalšími našimi podniky skutečný závod o dosažení mety nulových emisí oxidu uhličitého,“ dodal.

Zahájení projektu vyžadovalo řadu změn ve výrobních provozech, které měly vést ke snížení spotřeby elektrické energie – například střechy byly opatřeny světlíky, které přispěly ke zvýšení přirozeného osvětlení, světlé barvy stěn a podlah pak snížily potřebu umělého osvětlení.

V Gentu se rozhodli vybudovat v závodě tři větrné elektrárny, které pokryjí polovinu jeho spotřeby elektrické energie. Zbývající polovinu energie tvoří „zelená energie“ dodávaná belgickým distributorem elektrické energie Electrabel.

Požadavky na vytápění jsou ze 70 procent kryty novým provozem na zpracování biomasy. Spaluje pelety a energii nezbytnou pro spalovací proces získává ze střešních solárních článků. Zbývajících třicet procent dodává plynový kotel přebudovaný na spalování biologického paliva.

Cílem Volvo Trucks je snížit energetickou náročnost výroby nákladního vozidla na polovinu. Již příští rok se očekává její snížení o 25 procent. Po zavedení do všech provozů společnosti se využití energie získávané bez emisí oxidu uhličitého do roku 2010 zdvojnásobí. Milan Frydryšek

spinner