Elektronické mýtné

Elektronické mýtné

Od roku 2006 by měli silniční dopravci, kteří provozují nákladní dopravu, platit výkonové mýtné na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích I. třídy. Rozhodla o tom minulý týden vláda, když podpořila strategii zavádění elektronického mýtného v České republice, kterou navrhlo ministerstvo dopravy. Provozovatel systému výběru mýtného by se měl najít v příštím roce formou veřejného výběrového řízení.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by se zavedení mýtného mělo týkat přibližně tří tisíc kilometrů komunikací uvedeného typu, tedy i těch silnic I. třídy, které by mohly sloužit jako objížďka zpoplatněných dálničních úseků. Vláda se přiklonila k takzvané maximální variantě zpoplatnění komunikací. Zbylé dvě možnosti počítaly se zavedením elektronického mýtného pouze na 860, respektive 2000 kilometrech dálnic a silnic.

Ministerstvo dopravy a potažmo i celá vláda si od výkonového zpoplatnění komunikací slibují předevšímspra­vedlivější zpoplatnění uživatelů silničních komunikací a zlepšení kontroly placení poplatků uživateli silniční sítě. „Naším velkým problémem je zpoplatnění vozidel mezinárodní kamionové dopravy z jiných států, která používají naši silniční síť a vydatně ji ničí,“ uvedl Milan Šimonovský.

Elektronické mýtné se v první fázi od roku 2006 bude zřejmě týkat již vozidel hmotnostní kategorie nad 3,5 tuny místo původně uvažovaného zpoplatnění jen nejtěžších vozidel nad 12 tun. Vláda si z něho slibuje výnosy kolem čtyř až pěti miliard Kč ročně. Od roku 2012 by za dálnice, rychlostní komunikace a vybrané silnice I. třídy měli platit i řidiči osobních vozidel. Objem vybraných finančních prostředků by se pak měl zvýšit až na 12 miliard Kč.

Vláda zatím neurčila, jaký systém elektronického mýtného je pro Českou republiku nejvhodnější, a ani tak rozhodnout nehodlá. „I systém by měl vzejít právě z výběrového řízení. Stát bude pouze požadovat, aby byl slučitelný se všemi technologiemi, které se užívají v Evropě,“ dodal ministr. Podle prvotních úvah by se za jeden ujetý kilometr mělo vybírat tři až pět Kč. (tj)

spinner