11. listopadu 2009
Italský výrobce užitkových vozidel Iveco představil na začátku října na Autosalónu Nitra 2009 ve slovenské výstavní premiéře svou letošní novinku – model EcoDaily. A tento týden v Příbrami nové vozidlo předvedl i českým zákazníkům.
Podle výrobce představuje EcoDaily důležitý evoluční krok při vývoji úspěšné modelové řady Daily. Charakterizuje jej řada inovací s příznivým dopadem na ekologii, a to při zachování výkonu, hospodárnosti a spolehlivosti vozidla.
Kategorie Light Duty
Iveco vozidla EcoDaily nabízí ve dvou hlavních kategoriích – jako Light Duty a Heavy Duty. Verze Light Duty disponuje motory o objemu 2,3 a 3,0 litru se vstřikováním common rail poslední generace a v nejvýkonnějších verzích s turbo-dmychadlem s proměnlivou geometrií. Motory s obsahem 2,3 litru poskytují výkon 78 kW (106 k), 93 kW (126 k) nebo 100 kW (136 k), třílitrové motory 107 kW (146 k) nebo 130 kW (176 k). Všechny motory využívají systém EGR bez nutnosti montáže filtru pevných částic (DPF).
Kategorie Heavy Duty a norma EEV
Třílitrové motory kategorie Heavy Duty splňují i nejpřísnější limity normy EEV. Jsou vybaveny dvěma turbodmychadly a filtrem pevných částic a nabízejí výkon 103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k).
Limity normy EEV splňuje i verze CNG Natural Power s třílitrovým motorem na stlačený zemní plyn. Navíc je vybavena nádrží na benzin, na niž se motor automaticky přepojí v okamžiku, kdy dochází plyn, nebo při extrémně nízkých teplotách. Verze CNG Natural Power byla vyvinuta tak, aby již v předstihu splňovala předpokládané limity budoucí normy Euro 6.
Verze s elektrickým pohonem
Modelová řada EcoDaily zahrnuje rovněž vozidlo s elektrickým pohonem a nulovými emisemi při provozu. Elektromobil je v závislosti na provedení a požadovaném jízdním dosahu vybaven dvěma až čtyřmi modulárními bateriemi a rekuperačním brzdovým systémem, který ve dvou stupních dobíjí baterie při brzdění a prodlužuje tak dojezd vozidla. Jízdní rádius naloženého vozidla s plně nabitými bateriemi při maximální rychlosti 70 km/h činí v režimu stop-and-go – podle počtu instalovaných baterií – 90 až 130 kilometrů. Elektromobil Iveco nabízí ve dvou verzích: s motorem o jmenovitém výkonu 30 kW (s krátkodobou špičkovou hodnotou 60 kW) u modelu 35 S a s motorem o jmenovitém výkonu 40 kW (krátkodobě až 80 kW výkonu) u modelu 50 C.
Všechny systémy pro elektrický pohon jsou elektronicky ovládány řídicí jednotkou, která je s ostatními systémy spojena prostřednictvím datové sběrnice CAN. Pomocné systémy jako chlazení baterií a čerpadlo posilovače brzd jsou napájeny přímo z pohonné baterie.
Důraz, který výrobce klade na ochranu životního prostředí, je patrný i z toho, že již nyní je nová Daily z více než 90 procent recyklovatelná. Přitom nové předpisy, které vstoupí v platnost až v roce 2015, budou vyžadovat recyklovatelnost o pět procent nižší.
Důraz na komfort a bezpečnost
Důraz na komfort a funkčnost je patrný například na palubní desce, která využívá obdobného uspořádání ovládacích prvků, na jaké jsou zvyklí řidiči osobních vozidel. Ve verzi CNG Natural Power nechybí ani indikace stavu pohonných hmot (analogový ukazatel pro zásobník CNG s digitálními kontrolkami, které při každém spuštění motoru indikují obsah malé benzinové nádrže).
Osádka má v kabině k dispozici řadu odkládacích přihrádek, včetně nového úložného prostoru o objemu šest litrů pod volitelnou lavicí spolujezdce.
Ve všech verzích EcoDaily je sériově nabízen systém ESP. Směrovou stabilitu při brzdění pomáhá udržovat antiblokovací systém ABS, protáčení kol při zrychlení omezuje systém ASR. V nabídce je i systém HBA, který garantuje optimální hodnoty zpomalení v nouzových situacích, a asistent pro rozjezd do kopce, tzv. hill holder. Pro indikaci pohybu těžiště v podélné ose a usměrnění aktivit všech bezpečnostních systémů dynamickým podmínkám slouží systém LAC. Nejenže snižuje riziko převrácení vozidla, ale kontrolou součinnosti všech systémů přispívá také k rovnoměrnému opotřebení brzd.
Pro dopravu i těžšího zboží
Model EcoDaily pokrývá kategorie od 3,5 až do 7,0 tuny celkové hmotnosti. Na trhu jsou podvozky s rozvorem 3000 až 4750 mm umož-ňující montáž nástavby o délce od 2520 do 6200 mm. Rozvor u skříňových vozidel se pohybuje od 3000 do 3950 mm. Objem furgonů je v závis-losti na výšce 7 až 17 m3 – výška může být 1545, 1900 nebo 2100 mm. Zákazník si také může vybrat mezi Daily AGile s automatizovanou mechanickou převodovkou nebo manuálně řazenou převodovkou.
Zlepšení doznalo dále například zavěšení zadních dveří. Vedle běžného otevření na 180° lze dveře u nového modelu vyklopit až na 270°, aniž by k tomu bylo zapotřebí vzpěr. Nástup je vyřešen sklopnou stupačkou a přístup do ložného prostoru usnadňují ergonomická madla.
Verze do 3,5 tuny nemají rezervu, ale jsou vybaveny sadou na opravu pneumatik; náhradní kolo však zů-stává nadále součástí sériové výbavy u větších verzí.
Iveco Customer Service
Součástí péče o zákazníka jsou i služby Iveco Customer Service, jejichž součástí je nepřetržitá pohotovostní služba v rámci celé Evropy. Iveco při ní využívá síť více 2300 smluvních prodejců a autoservisů.
(lan) www.iveco.cz**