29. září 2014

Scania představila na IAA novinky v podobě výrobků a služeb, které přímo přispívají ke zvýšení ziskovosti autobusů a nákladních automobilů. Kromě rozšíření nabídky motorů Euro 6 Scania rovněž ukázala řadu nových komponentů zaměřených na snížení provozních nákladů a také na snížení vlivu na životní prostředí. A pokud jde o autobusy, veřejnosti se ukázala Scania Citiwide s vlastní hybridní technologií.
V nedávné době Scania představila již svůj třináctilitrový motor využívající k úpravě výfukových plynů pouze technologii SCR ve výkonové verzi 331 kW (450 k), která podle výrobce přinesla dopravcům, stejně jako další výkonové varianty, úspory paliva. V kategorii autobusů Scania s hybridním autobusem Citywide výrobce naváže na svou dosavadní snahu o výrobu vozidel šetrných k životnímu prostředí. Dále představil také další vyspělá technologická řešení, která si kladou za cíl snížit náklady a zvýšit provozuschopnost. Například retardér Scanie lze nyní objednat ve verzi, která když není aktivní, je mechanicky odstavena. Volnoběžný retardér navíc kromě úspory paliva poskytuje vyšší brzdný výkon, 4100 Nm namísto 3500 Nm. Novinkou pak je retardér aktivovaný pouze pomocí brzdového pedálu.
Stranou nezůstala ani nová verze Eco-roll, pokročilého systému, který ve spolupráci se Scania Opticruise a Scania Active Prediction šetří palivo. Vozidlo je samo o sobě schopno určit, kdy je nejvýhodnější jet z kopce na neutrál, bez použití motoru. Systém je nyní ještě inteligentnější, Eco-roll se bude moci aktivovat častěji a také převodové stupně budou voleny vhodněji, než tomu bylo doposud.
Scania se také u některých motorů zabývá problematikou snížení vnitřního tření. Využívá zvýšení provozní teploty a speciálně vyvinutého oleje s nízkou viskozitou a dobrými mazacími vlastnostmi. A právě ve spojení vyšší provozní teploty a nového oleje vidí inženýři Scanie další významný potenciál úspor, bohužel, využitelný pouze ve vozidlech určených pro dálkovou dopravu s třináctilitrovými motory Euro 6.
(lan)