Ministerstvo dopravy

Dosáhne-li cena paliv 40 Kč, bude to muset řešit vláda

Dosáhne-li cena paliv 40 Kč, bude to muset řešit vláda

Pokud se cena pohonných hmot přiblíží hranici 40 Kč za litr, bude se tímto problémem muset začít zabývat vláda. Minulý týden to uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Možnosti snížení ceny paliva jsou však nyní podle něj k dispozici jen dvě – úprava výše sazby daně z přidané hodnoty nebo spotřební daně.

„Ve chvíli, kdy by se cena blížila 40 Kč, tak se bezesporu musí na úrovni vlády znovu otevřít debata, jakým způsobem jsme schopni danou problematiku řešit,“ řekl Pavel Dobeš. Částečné řešení by podle něj mohlo přinést plánované snížení sazby DPH na 17,5 procenta.

Podle stínového ministra za ČSSD a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance není zřejmé, s jakými kompenzacemi chce ministerstvo přijít. „Spotřební daň snižovat nechtějí, DPH nemůžou,“ uvedl. Snížení DPH pod dohodnutou hranici 17,5 procenta, s níž vládní koalice počítá od roku 2013, ministr dopravy podle Milana Chovance již dříve označil za neuskutečnitelné.

„Jediná šance vlády je snížit spotřební daň,“ uvedl Milan Chovanec. Snížení daně o 2,50 Kč na litr ČSSD naposledy navrhovala na podzim, kdy tento záměr neprošel Poslaneckou sněmovnou. Sociální demokracie se o to nyní podle Milana Chovance pokusí znovu a bude požadovat pokles zřejmě na úrovni jedné koruny. Ministr dopravy ovšem naznačil, že by návrh opět nepodpořil.

Cena nafty ohrožuje dopravce

Ceny pohonných hmot, které jsou v České republice nejvyšší z okolních zemí s výjimkou Německa, poškozují i české automobilové dopravce, uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar. Podle něj ceny pohonných hmot společně s elektronickým mýtem tvoří zhruba polovinu veškerých nákladů dopravců. Společně s dlouhou dobou splatnosti zakázek, která se v tomto oboru pohybuje kolem 90 až 120 dní, představují stále rostoucí ceny pohonných hmot pro dopravce velký problém.

Podle Martina Špryňara jsou ohroženy ze-jména malé dopravní společnosti, které v České republice představují zhruba 85 procent všech dopravců. Už loni ukončila činnost zhruba desetina firem a další stovky by kvůli tlaku cen pohonných hmot mohly skončit v průběhu letošního roku.

SČS vyzývá ke snížení spotřební daně

Neochotu snížit spotřební daň z motorové nafty odmítlo minulý týden i Společenství čerpacích stanic ČR (SČS), které na negativní dopad zvýšení této daně upozorňovalo již na začátku roku 2010. Vyjádření Pavla Dobeše je podle předsedy představenstva SČS Ivana Indráčka jen „opakováním nepravd a omylů, které fixují stávající nerozumně nastavenou daňovou úroveň“.

Například tvrzení, že Česká republika si může vzít příklad ze Slovenska, kde po snížení daně došlo k propadu daňových výnosů, je podle něj zavádějící hned ze dvou důvodů. „Za prvé Česká republika je na rozdíl od Slovenska mnohem výrazněji využívána tranzitujícími dopravci (a právě ti u nás přestali v roce 2010 tankovat). Slovenští občané jsou také oproti českým sousedům geograficky limitováni v tankování v zahraničí. A i obráceně – Slovensko nikdy příliš netěžilo z tankovací turistiky (a pokud ano, většinou pouze na úkor České repub-liky). Navíc Slovensko nezvolilo příliš dobře hodnotu snížení daně. Je nanejvýš pravděpodobné, že při menším snížení by došlo k obdobnému nárůstu tankování, ale dopad na státní rozpočet by byl příznivější,“ uvedl Ivan Indráček.

Druhým důvodem je podle něj skutečnost, že tvrzení ministerstva financí o tom, že okolní země možná také zvýší daně, a proto nemá smysl daň snižovat ani v České republice, zaznívá již od roku 2010; a zaznívat může ještě dlouhá léta. „Je to jen rezignace na vlastní daňovou politiku,“ uvedl Ivan Indráček.

Společenství čerpacích stanic proto opakovaně vyzvalo vládu a ministerstvo financí, aby se bezodkladně začaly zabývat optimalizací spotřební daně u motorové nafty. „Každý správný hospodář je ochoten uznat svou chybu a je také připraven ji napravit. Zatímco zvýšení sazby z 1. ledna roku 2010 považuje za správné již málokdo, k nápravným krokům vláda doposud nenašla odvahu. Energii vynakládá spíše hledání výmluv, proč by se na sazbu daně nemělo sahat,“ zdůraznil Ivan Indráček.

(čtk/lan) www.scscr.cz

spinner