24. srpna 2010
Sdružení ČESMAD Bohemia minulý týden přivítalo, že ministr dopravy Vít Bárta uvažuje o formulování dopravní koncepce, která v České republice dlouhodobě chybí. Sdružení však má na základě některých jeho jiných vyjádření obavy z toho, aby koncepce nebyla ovlivněna často opakovanými, ale naprosto nepravdivými mýty, uvedl minulý týden mluvčí sdružení Martin Felix.
„Při úvahách, jak pomoci obyvatelům sužovaným kvůli nedostavěné infrastruktuře kamionovou dopravou, je jako řešení zvažována možnost zvýšení mýtného. To bohužel občanům postižených obcí nijak nepomůže, protože pro přepravu zboží chybí jiná alternativa (i v regionech navštívených ministrem, jako je D8 a Třinecko),“ upozornil Martin Felix.
Mnohaleté snahy evropských zemí převést nákladní silniční dopravu na železnici se podle mluvčího i přes obrovské finanční náklady nesetkávají s úspěchem a podíl železnice na přepravních výkonech neustále klesá k deseti procentům. „Podle studií renomovaných zahraničních institucí by i případné zvýšení mýta na hranici 1 €/km přineslo přesun pouhého 1,22 procenta dopravy ze silnice na železnici, ovšem za cenu zvýšení inflace a obrovských ekonomických ztrát,“ uvedl Martin Felix.
Při plnění současných požadavků výroby a obchodu na logistické služby nelze roli silniční nákladní dopravy ničím nahradit, zdůraznil Martin Felix. „Její případná penalizace dalším zvyšováním poplatků by vedla pouze k navýšení nákladů výrobců a potažmo i konečných cen pro spotřebitele a k snížení konkurenceschopnosti celého národního hospodářství,“ dodal.
(lan) www.prodopravce.cz