Přetížené kamiony způsobují na D1 ročně škody za 400 milionů Kč

Dopravní infrastruktura

Přetížené kamiony a ostatní nákladní vozidla způsobují na 230kilometrové dálnici D1 z Prahy na Brno roční škody za 400 milionů Kč. Na konci května to uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. V první dubnové dekádě podle něj projelo na jednom měřeném úseku dálnice více než tisíc kamionů, které nesplňovaly předpisy o povolené hmotnosti nebo rozložení zatížení vozidla. Během průzkumu na D1 překročilo povolenou hmotnost 1076 kamionů, z nichž 49 mělo nadlimitní celkovou hmotnost. Přetížení druhé nápravy bylo zjištěno u 482 vozidel a přetížení skupiny náprav u 744 kamionů. Celkem bylo přetížených nákladních vozidel jen přibližně 0,5 procenta, ale přetížení jednotlivých náprav vykázalo již téměř 12 procent vozidel.

Hlavním problémem je přetěžování náprav ŘSD ročně investuje na opravu komunikací více než jednu mi-liardu Kč. Především na starších silnicích se přitom stále více projevuje rostoucí provoz. „Druhá věc jsou přetížené kamiony, jichž se na silnicích objevuje stále více. Především překračování nápravových limitů v tonáži kamionů je hlavní příčinou poškozování komunikací,“ řekl generální ředitel ŘSD Petr Laušman. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem stojí stát podle Laušmana v přepočtu zhruba šedesát haléřů. Na D1 každý den projede zhruba osm tisíc nákladních vozidel. Intenzita provozu kamionů výrazně vzrostla po loňském otevření hranic v souvislosti se vstupem České republiky do EU. Nyní jich jezdí podle odhadů ministerstva dopravy po českých silnicích asi o polovinu více než před vstupem do unie. Hranice totiž v obou směrech přejíždí zhruba o 200 tisíc kamionů měsíčně více než před rokem.

Intenzitu dopravy v ČR zvyšuje i německé mýtné Kromě vstupu do EU se na růstu intenzity dopravy podepsalo zavedení elektronického mýtného v Německu od začátku letošního roku. Řada kamionů se snaží nově zpoplatněné úseky v Německu objíždět částečně i po české silniční síti. (čtk)

spinner