30. ledna 2014

PRAHA (30.1.) – Zvyšování dopravních výkonů v posledním kvartálu loňského roku a pokračování tohoto trendu v lednu 2014 svědčí o ozdravování ekonomiky. Vyplývá to z údajů DKV Euro Service, předního evropského poskytovatele služeb pro dopravce. Rostoucí mýto v některých zemích a intervence ČNB ale optimismus autodopravců brzdí. „Zatímco první polovina roku 2013 byla v nákladní dopravě poměrně špatná, poslední čtvrtletí roku jsme zakončili s dvouciferným meziročním nárůstem,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV.
„Pokud by tento vývoj pokračoval i letos, lze to považovat za náznak růstu ekonomiky. Dopravní výkony jsou totiž poměrně spolehlivým indikátorem, který se projevuje téměř bez zpoždění,“ pokračuje Pavlík. Ani v roce 2014 ale prý nelze očekávat, že by se výkony autodopravy dostaly na úroveň let 2006 až 2008. Kromě toho, že se ekonomika rozjíždí jen pomalu, brzdí podnikání v autodopravě také některé další faktory.
Podle průzkumů DKV představovala pro řadu dopravců těžkou ránu například intervence ČNB. Část z nich totiž například hradí operativní leasing kamionů v eurech, takže po intervenci ČNB se jim rázem podstatně zvýšily splátky. „Téměř desetiprocentní devalvace koruny přinesla dopravcům jak zvýšení nákladů na leasingové splátky, tak i nárůst nákladů na tankování v zahraničí. Pokud mají většinu inkasa pohledávek v korunách, tak jim krokem centrální banky vznikly značné problémy,“ vysvětluje Ondřej Pavlík.
DKV jako vedoucí evropský poskytovatel tankovacích karet pro dopravce a zúčtování mýta dlouhodobě sleduje celoevropské trendy v této oblasti. Zatímco u nafty se občas dopravci mohou setkat s příjemným zjištěním, že její cena klesla, u mýta nic takového očekávat nemohou. „Mýto je dalším negativním faktorem, který ovlivňuje podnikání v autodopravě. Vyvíjí se totiž jen jedním směrem, a to nahoru,“ říká Ondřej Pavlík a upřesňuje, že od letoška se zvýšily sazby mýtného v Rakousku, Itálii a na Slovensku. Od dubna se zavádí pro vozidla nad 12,5 tun mýtné také ve Velké Británii a autodopravci musí počítat rovněž se spuštěním zatím odkládané Ecotaxe ve Francii. V České republice se dá očekávat otevření tohoto tématu se jmenováním nové vlády.
„Podíl mýta na nákladech dopravců je závislý na jejich trasách,“ říká dále zástupce firmy DKV. Těm, kteří jezdí do Itálie a projíždějí Rakouskem, případně Slovinskem, tedy z hlediska mýta nejdražšími zeměmi, prý může mýto tvořit přes pětinu nákladů. U dopravců, kteří jezdí na sever, představují náklady na mýto jen mezi 5 až 10 procenty. Sazby mýta v jednotlivých zemích nelze nijak ovlivnit, ale autodopravci vědí, že celkové náklady na tuto položku mohou snížit volbou vhodného partnera pro zúčtování mýta. Podle Ondřeje Pavlíka si to uvědomuje stále více dopravců a obrací se na DKV, které má díky přímým smlouvám s mýtnými operátory oproti konkurenci náskok.